Polska tonie w smogu

Niskie temperatury spowodowały, że Polacy zaczęli intensywniej palić w piecach, zaś bezwietrzne warunki zatrzymały dym tam, gdzie powstał. W rezultacie gęsty smog spowił nie tylko Kraków, Katowice, Żywiec i górskie uzdrowiska, ale też Warszawę, Kielce i wiele innych polskich miast.

Warszawski Ursynów jest w większości podłączony do sieci centralnego ogrzewania, a pieców w domach jest stosunkowo niewiele. Jednak w ostatnich dniach wychodząc na wieczorny spacer można było wyraźnie poczuć smogowy aromat,towarzyszył też porannemu otwarciu okna.

Według danych Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska ze stacji pomiarowej na ulicy Wokalnej na Ursynowie w godzinach przedpołudniowych stężenie pyłów PM10 (o średnicy do 10 µm - dla porównania średnica włosa to 60 µm) przekraczało 200 µg/m3, a drobnych pyłów PM2,5 170 µg/m3.

Nawet według bardzo liberalnych polskich norm oznacza to bardzo zły stan powietrza.

Jakość powietrza - progi

Jakość powietrza opis

W centrum miasta poziom zanieczyszczeń przekraczał normy aż o ponad 800 procent, w południe na Marszałkowskiej sięgając 437 µg/m3.

Dopuszczalna norma godzinowa PM10 to 50 µg/m3. Poziom alarmowy dobowy to 300 µg/m3. Dla porównania, we Włoszech i Finlandii 50 µg/m3 pyłu PM10 oznacza "poziom informowania" - władze są zobowiązane do ostrzegania mieszkańców przed zanieczyszczeniem powietrza. Natomiast w Macedonii 50 µg/m3 pyłu zawieszonego to już poziom alarmowy.

Gdy w Paryżu zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym PM10 osiąga poziom 80 μg/m3 ogłaszany jest alarm smogowy. W Krakowie, w Katowicach czy w Warszawie taki poziom zanieczyszczenia nie budzi niepokoju jednostek odpowiedzialnych za jakość powietrza. Nic dziwnego – obowiązujący obecnie w Polsce poziom alarmowy jest prawie czterokrotnie wyższy i wynosi 300 μg/m3.

Pył z palenisk bezklasowych piecyków węglowych, tzw. kopciuchów, opalanych niskiej jakości węglem, a często także śmieciami (plastikiem, zawierającymi farby, kleje i substancje przeciwpalne meblami, szmatami, gumą itp.) zawiera substancje toksyczne, takie jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (np. benzo(a)piren), metale ciężkie oraz dioksyny i furany. Duże cząsteczki pyłu PM10 osadzają się w drogach oddechowych i płucach, a małe pyłu PM2.5 mogą też przenikać do krwi.

Pyły mogą wywoływać kaszel i trudności z oddychaniem, a także zwiększać ryzyko m.in. chorób serca i nowotworów układu oddechowego. Światowa Agencja Zdrowia i Europejska Agencja Środowiska szacują, że co roku z powodu zanieczyszczenia powietrza umiera 40-50 tysięcy Polaków, a zanieczyszczenia powietrza skracają nam życie średnio o około rok.

Benzoapiren w Europie

Rys. 1. Średnioroczne koncentracje rakotwórczego benzo(a)pirenu, będącego produktem niepełnego spalania - w Polsce przede wszystkim węgla, a także odpadów.

Więcej o zanieczyszczeniach powietrza w artykule Koszty uboczne węgla.

Komentarze

08.01.2017 20:26 observer

W Warszawie w związku z tym jest bezpłatna komunikacja

http://ztm.waw.pl/utrudnienia.php?c=539&i=6712&l=1

09.01.2017 11:00 Devak

Żeby uratować miejsca pracy dla kilku tysięcy górników można poświęcić życie dziesiątków tysięcy Polaków każdego roku. Taka jest hipokryzja kolejnych rządów w Polsce, a w szczególności tego obecnego...
Jak na razie to nie uchodźcy nas mordują, ale nasze własne "władze"

09.01.2017 11:09 green-projects.pl

To wszystko wina palących papierosy. Przecież tak mówi minister zdrowia - on nie może się mylić ;)

09.01.2017 11:19 Devak

@GREEn-PROJECTS.PL
Haha Masz rację. Przecież on miał to objawione przez samego prezesa. Wyrocznia to wyrocznia ;)

09.01.2017 15:10 Dragon

Dziś w Rybniku stężenie pyłów PM10 przez wiele godzin przekraczało 1000 mikrogramów/m3, okresowo przekraczając 1500 mikrogramów/m3!
http://powietrze.katowice.wios.gov.pl/dane-pomiarowe/automatyczne/parametr/pm10/stacje/225
Nawet w Chinach 1000 mikrogramów/m3 jest powodem do mówienia o katastrofie i ogłaszaniu czerwonego alarmu
http://shanghaiist.com/2016/12/20/super_smog.php
Polska Chinami Europy to mało powiedziane

09.01.2017 17:48 Carlinfan

Histeria narasta.
Powracały korposzczurki z urlopów i temat nr.1: smog w Zakopanem ;`) O czymś takim jak przejrzystość powietrza nawet nie słyszeli, choć każdy jest co najmniej licencjatem.
Dodam, że w podobnym tonie mieliśmy newsy o przerażającym zimnie... Bardziej idiotów z ludzi to już nie można zrobić.

09.01.2017 18:54 Devak

@CARLINFAN
Jeżeli Ci takie powieetrze odpowiada to nikt Ci nie broni zrobić inhalacji bezpośrednio z rury wydechowej samochodu

09.01.2017 19:03 Dragon

@Carlinfan
Nie rozumiem tego co piszesz. Czy dobrze rozumiem, że uważasz, że 1000 czy 1500 mikrogramów pyłów na m3 jest OK i powinniśmy przejść nad tym do porządku dziennego?

09.01.2017 20:39 WJ

@CARLIFAN

Jestem wieśniaczką lub prowincjuszką, jak wolisz. Korpoludzi tutaj nie uświadczysz, a ostatnimi dniami, każde wyjście na zewnątrz zamkniętych pomieszczeń opłacam co najmniej dyskomfortem. Śmierdzi, brudzi, truje to co teoretycznie ma być życiodajnym powietrzem.
A Ty kpiąco o histerii piszesz...

09.01.2017 23:41 Qjol

To nie jest wina pieców tylko samochodów. Przyrównywanie Polski do Pekinu czy Delphi jest po prostu śmieszne, argumentując to paleniem w piecach. W tych miastach ludzie nawet węgla na oczy nie widzieli, za to aut i motorów jest od groma. W Polsce palenie w piecach ma wpływ ale nie tak duży jak środki transportu.

10.01.2017 8:30 Carlinfan

Teraz się obudziliście ? Zapraszam do Płocka, gdzie od ponad 40 lat powietrze jest 10 razy gorsze od tego w Warszawie. Prócz strasznych PM 2.5 i PM 10 masz jeszcze toluen i benzen ("podwyższone stężenie benzenu w Płocku, na poziomie 58 mikrogramów na metr sześc., któremu towarzyszył uciążliwy odór, odnotowano w nocy z 21 na 22 września" - norma roczna 5 mikrogramów !!!).
A smog w Zakopanem ? Litości, medialne sianie paniki nie przekona mnie o nagłej trosce o zdrowie.

10.01.2017 10:03 pole torsyjne

proponuję wyłapywać zawieszone w powietrzu zanieczyszczenia przy pomocy mokrych szmat. polegałoby to na przemarszu ludzi dobrej woli z rozpiętymi miedzy dwiema tyczkami mokrymi szmatami .na szmatach można by napisać jakieś ekologiczne odezwy. na koniec dnia szmaty płukałoby się np. przy ujęciu wody oligoceńskiej albo po prostu we Wiśle.

10.01.2017 10:52 Tadek

CARLIFAN, POLE TORSYJNE - możecie wyjaśnić? Nie ogarniam?
To w końcu według Was mamy złą jakość powietrza w Polsce czy nie?

10.01.2017 12:59 logic

I to jest własnie bolszewickie myslenie. W celu walki z globalnym ociepleniem dowalili podatki na paliwa kopalne węgiel dla elektrowni, wiec ludzie zaczeli palic weglem w piecach oraz smieciami - prawda ze eokologiczniej i zdrowiej dla ludzi i planety.
Mozna bylo ten sam wegiel spalic w elektrowniach gdzie są filtry i spalanie odbywa sie inaczej.

10.01.2017 13:18 WJ

@CARLIFAN
Zapewniam, że złą jakość powietrza u siebie sygnalizowałam w samorządzie trzy lata temu.
Brak skutecznej legislacji i woli rządzących na każdym poziomie, żeby coś zmienić.
Urzędnicy próbują działań ze zmianą świadomości lokalnej społeczności, ze skutkiem jak w innych obszarach wymagających zmiany mentalności.

10.01.2017 13:40 WJ

@CARLIFAN
Przykre jeśli mieszkasz w Płocku.
A może trzeba zwrócić się do
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiBzKn3ybfRAhVeN1AKHT2_CqMQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.polskialarmsmogowy.pl%2F&usg=AFQjCNGse4BuXcH1CzVMPsXMgrk2jRdY1A

To za mało, wiem. Może jednak warto próbować. Mnie bezsilność pogrąża, więc czasem tak robię.

10.01.2017 15:28 Carlinfan

Właśnie sobie spoglądam na tą mapę i tam nie ma kropki w miejscu gdzie leży Płock. Za to jest kropka na pomorzu z miastem Miastko. Dodatkowo patrzę na listę 'przemysłu' w danym regionie i pusty śmiech mnie ogarnia...

10.01.2017 15:29 zbig001

@Logic
Będzie narastał wspólny problem dla elektrowni węglowych (i atomówek też) - brak wody do chłodzenia, albo przekraczanie norm temperatury i zabijanie wszelkiego życia w rzekach.

Być może powinna zostać podjęta strategiczna decyzja, żeby dotować nie górnictwo ale przemysł fotowoltaiczny. Dlaczego nie zrobić ze Śląska specjalnej strefy ekonomicznej dla wytwarzania i serwisu paneli? Latem farmy PV mogłyby znacznie zmniejszać obciążenie tradycyjnych elektrowni.

10.01.2017 15:45 Carlinfan

@ZBIG001
Dobra myśl. A teraz pytanie co z odpadami z tej fotowoltaniki ? Przeliczcie proszę koszty cyklu życia elektrowni węglowej i farmy PV o zbliżonej mocy.

10.01.2017 16:43 pole torsyjne

@Tadek
to chyba sarkazm.
złą mamy. ale zasłużenie.

10.01.2017 17:07 zbig001

Nie da się dokładnie oszacować kosztów, bo panele PV nie zużywają się tak aby powstał problem ich recyclingu.

Upłynięcie typowej 20 letniej gwarancji nie oznacza że sprzęt trzeba wymieniać, spadki wydajności są szacowane jako niewielkie. Panele postawione w latach 70' najczęściej nadal pracują, mimo wieku 45 lat.
Stare panele z różnych urządzeń to 0.6% współczesnych e-śmieci. Ale raczej z powodu zużywania się np. parkomatów czy zegarków w których pracowały.

próba przewidywania przyszłych kosztów (na skalę globalną)
http://www.irena.org/DocumentDownloads/Publications/IRENA_IEAPVPS_End-of-Life_Solar_PV_Panels_2016.pdf

10.01.2017 17:22 whiteskies

@CARLINFAN
W takiej konkurencji zdecydowanie taniej wychodzi PV, przynajmniej w Wielkiej Brytanii :): https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/566567/BEIS_Electricity_Generation_Cost_Report.pdf

10.01.2017 18:19 MOL

@Carlinfan

Właśnie sobie spoglądam na tą mapę i tam nie ma kropki w miejscu gdzie leży Płock. Za to jest kropka na pomorzu z miastem Miastko. Dodatkowo patrzę na listę 'przemysłu' w danym regionie i pusty śmiech mnie ogarnia...

Pewnie w Miastku węglem na pełną moc pal plus brak wiatru. Tam to psy d... szczekają teraz, co innego jest latem super tereny.
W Płocku nie ma zanieczyszczeń bo tak zapewne mówi jedna z największych spółek w tej części Europy, która dużo pieniędzy daje wszystkim należymisię.
Nie lepiej by ludzi zacząć edukować, że jak ma się palić to ma się palić a nie tlić przy zamkniętym szybrze.

10.01.2017 19:11 Carlinfan

@MOL
Ja nie będę mówił na rodzinę, której nie stać na zakup odpowiedniej ilości paliwa do pieca i przez to pali czym popadnie.
Ale na litość boską ta niedzielna panika ze smogiem to jest już paranoja, która spowodowała, autentycznie, że ludzie którzy wrócili z długiego weekendu w Zakopanem, gadali głupoty o smogu tam zaobserwowanym... Z drugiej strony widzę ten polskialarmsmogowy i zastanawiam się czy się z tego śmiać czy płakać, jeżeli co dzień od dawien dawna powietrze w konkretnym regionie jest daleko od normy, również od powietrza w miejscu gdzie podnosi się larum na zanieczyszczenia.

10.01.2017 19:52 pole torsyjne

https://www.youtube.com/watch?v=Xdq4C4CKH4k
piosenka która nie trafiła do przekonania, sumienia dzisiejszych 35+ latków.

11.01.2017 13:31 ExEx

mam wrazenie, ze wiekszosc osob zapomniala jaka jest won powietrza latem - wtedy nie ma zanieczyszczen piecowych. Albo nigdy nie chodzicie na tylnych nogach o tej porze roku albo wczorajszy smaczny obiad przyslonil opiatami czesc zasobow pamieci. Fakt, trudno pojechac na zakupy rowerem. Moze za duzo kupujecie? :)

12.01.2017 8:00 Carlinfan

@EXEX
Z pewnością kupujemy mniej niż ci na zachodzie i za oceanem, a to ci nam w gardło wpychają reformy związane ze zmianami klimatycznymi. Zresztą kto napędza konsumpcję ? Polacy ? Czy może zachodnie korporacje co wymyśliły planowane starzenie towarów, aby interes cały czas się kręcił, w nosie mając góry śmieci ?

12.01.2017 10:48 Ans

@Carlifan
Ale jakie to ma znaczenie ile kupujemy itp.?
Nie chcę oddychać takim zasyfionym powietrzem i nie chcę, żeby moje dzieci nim oddychały. Naprawdę państwo ma trochę narzędzi i środków żeby coś z tym zrobić. Temat jest od X lat zamiatany pod dywan, dobrze, że wreszcie przebił się do mediów.

12.01.2017 11:28 Mariusz

https://www.youtube.com/watch?v=LkGbZpIupco

Polak prezentuje dopalacz dymu piecowego. Zmniejsza emisje do 10X i zapewnia oszczędnośc paliwa do 40%.

Myślę że takie rozwiązania są dla polskich rodzin znacznie bardziej mozliwe niż kupowanie drogich pieców gazowych

12.01.2017 13:16 Wojtek Sz.

Temat zanieczyszczeń powietrza jest wałkowany w kuluarach od ponad 5 lat, a w KE od ponad 10 lat. Teraz dopiero naprawdę przebił się do mediów w Polsce.

12.01.2017 13:21 pole torsyjne

@Mariusz
bardzo dobry wynalazek jeżeli daje takie efekty to problem smogu jest już rozwiązany, no i jest to dobra inwestycja.

12.01.2017 14:26 WJ

@ANS
Też mam nadzieję, że coś się zmieni w temacie z powodu medialnego zaistnienia. Obawiam się jednak, że odwilż znowu zbagatelizuje problem.

Nasze normy jakości powietrza są zawyżone w stosunku do innych krajów europejskich, oddychamy syfem. Propozycje rozwiązań wśród Ludzi działających na rzecz ograniczenia niskiej emisji są chyba mało kompatybilne z priorytetami rządzących. Obym się myliła...

12.01.2017 14:28 Wszystkowiedzący

@Carlinfan, co do konsumpcji to jest ona w pislandzie na poziomie porównywalnym do Zachodu i za oceanem.Trzeba pamiętać, że towary na rynek Zachodu i USA są lepszej jakości niż towary produkowane na Europę Środkowo-Wschodnią.

12.01.2017 15:44 Carlinfan

@WSZYSTKOWIEDZĄCY
Konsumpcja w motoryzacji, tj. samochodów, których utylizacja dużo kosztuje, właśnie na zachodzie jest wyższa od naszej. My tylko skupujemy stare złomy bo na nowe, tak jak naszych zachodnich sąsiadów, nas nie stać. U nas można powiedzieć, te stare samochody uzyskują drugie życie.
"Trzeba pamiętać, że towary na rynek Zachodu i USA są lepszej jakości niż towary produkowane na Europę Środkowo-Wschodnią." - co to znaczy towary wyprodukowane przez ? Przecież niemal wszystko robią w Chinach czy to dla zachodu czy EU.

12.01.2017 15:52 Mariusz

"Konsumpcja w motoryzacji, tj. samochodów, których utylizacja dużo kosztuje"

No fakt - jak próbowałem policzyć ile rocznie wydajemy na zakup, utrzymanie, ubezpieczenia i paliwo do wszystkich samochodów w Polsce to wychodziło ok 150 mld PLN. A najgorsze jest to, że przeciętna stopa wykorzystania auta osobowego to ok 4%. Znaczy że przez 90 parę procent czasu stoi ono i dostojnie rdzewieje i traci wartość.

Uważam, że da się zrobić system publicznej wypozyczalni elektrycznych aut, które byłyby w praktyce tańsze bo w pełniejszym stopniu wykorzystywane. A na dodatek bardziej ekologiczne

12.01.2017 15:57 Mariusz

My bankrutujemy przez te całe cholerne samochody. Co roku z naszego systemu płatniczego wycieka na nie cos z 80mld zł. Przez 10 lat to powiedzmy 800 mld. Jakby ta kasa została w naszym systemie płatniczym to dałoby 10 milionów miejsc pracy po 7 tys zł miesięcznie. I mnóstwo kasy na różne ciekawe inwestycje. Nas nie stać na tą całą motoryzacyjna orgię robioną w obecny sposób

12.01.2017 16:57 Carlinfan

@MARIUSZ
Wszystko można. Skoro można wypożyczać rowery to dlaczego nie wypożyczać kabinowe melexy z elektrycznymi silnikami ?

12.01.2017 18:07 Wszystkowiedzący

@CARLINFAN, chyba żle mnie zrozumiałeś,napisałem, że towary produkowane na rynek USA i krajów Unii są wyższej jakości.

"Trzeba pamiętać, że towary na rynek Zachodu i USA są lepszej jakości niż towary produkowane na Europę Środkowo-Wschodnią." - co to znaczy towary wyprodukowane przez ? Przecież niemal wszystko robią w Chinach czy to dla zachodu czy EU." PRAWIE wszystko jest produkowane w Chinach, sporo towarów o wyższej wartośći dodanej są produkowane poza Chinami. Zgadza się, robią w Chinach, ale wystarczy, że ( mówiąc obrazowo) przełożą wajchę i produkują towar droższy na rynek Zachodniej Europy czy USA.


Konsumpcja w motoryzacji, obecnie w EU jest trend pozbywania się aut, jako skarbonek bez dna. Skoro auto przez 99% stoi pod domem i niszczeje o sporych kosztach nie wspominając.

Motoryzacja, to cwany sposób kreowanie i wpychania ludziom w sumie niepotrzebnej rzeczy. Nie mówiąc
już o tym ile surowców pochłania ta "Zabawa" w masowe tłuczenie aut.

12.01.2017 20:00 ExEx

@Carlinfan, @Mariusz
Bauman pieknie o naszym zadufaniu pisze: http://pokazywarka.pl/2eq79f/ (przepraszam autora fotki ale nie wiem kto ja zrobil a tekst zacny)

13.01.2017 9:16 Ma-ti

Mamy odpowiedź ministra Morawieckiego na problem smogu:
http://next.gazeta.pl/next/7,151003,21236778,jest-odpowiedz-rzadu-na-smog-beda-doplaty-ograniczenia-i-program.html#MTstream
Co Wy na to?

13.01.2017 13:44 WJ

@EXEX
Bauman Mądrym Człowiekiem był.

@PILASTER
A może przeczytasz "Szanse etyki w zglobalizowanym świecie" ?

13.01.2017 19:40 Mariusz

EXEX\ WJ

Problem polega na tym, że ludzie wcale nie chcą być szczęśliwi

13.01.2017 21:38 EXEx

@ MARIUSZ : tak zgadzam sie. wydaje sie, ze obecnie wazniejszy jest np. plan jak zostac mlodziezowa gwiazda rocka i miec duzo pieniedzy zeby moc je wydac. Nikogo nie da sie uszczesliwic na sile ale jak juz ktos czuje taki nieposkromniony "drajw" to choc mi go/jej zal - przekazuje gotowa recepte :)
https://www.youtube.com/watch?v=bXvTk-N0HKo

14.01.2017 9:23 Carlinfan

Fajna nuta.
A tu coś w odmiennym stylu.
https://www.youtube.com/watch?v=VASywEuqFd8

14.01.2017 14:41 WJ

@CARLINFAN

MAD_BOBUL już rekomendował ;)

26.01.2017 18:46 ExEx

BBC art. z 25 stycznia: maja 2x wiecej ludnosci niz my, a od zanieczyszczen powietrza umiera w UK prawie 2x mniej osob niz w Polsce. U nich pisza wprost, ze zanieczyszczenie pochodzi glownie od samochodow, u nas od piecow. Jasne, ze odwrotne postawienie akcentu moglo by zmusic rzadzacych w Polsce do trzezwego spojrzenia na problem zanieczyszczen powietrza, a to przeciez mogloby uszczuplic wplywy z VAT (mniej tankujacych pojazdow).
Liczba piecow od 2000 roku tez niewatpliwie wzrosla ale nie w takiej skali jak liczba pojazdow na drogach.
http://www.bbc.com/news/science-environment-38735896

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto