Pokrywa lodowa w Arktyce szybko znika, w okresie
letnio-jesiennym coraz więcej statków korzysta z trasy wzdłuż brzegów Rosji.
Właśnie wykonywany jest kolejny krok.
Duży tankowiec „Ob River”, przystosowany do przewozu gazu ziemnego
LNG, stał się pierwszym statkiem tego typu, który przepłynął Arktykę w
zimie. Statek w listopadzie opuścił Norwegię i popłynął wzdłuż brzegów Rosji w
kierunku Japonii, gdzie przybył na początku grudnia, oszczędzając 20 dni
drogi.
Przejście północno-wschodnie było dotychczas niedostępne dla żeglugi. Teraz pływają tam normalne statki i jachty. Źródło MaritimeSun.
Właściciele tankowca są zdania,
że w wyniku ocieplenia się klimatu, tranzyt przez Ocean Arktyczny staje się
możliwy i opłacalny.
Zbudowany w 2007 roku w Norwegii tankowiec „Ob River”, mogący przewozić 150
tys. m3 skroplonego gazu posiada wzmocniony kadłub. Jednostka
wyruszyła w morze 7 listopada przez M. Barentsa, gdzie towarzyszył mu rosyjski
lodołamacz o napędzie atomowym.
Statek z międzynarodową załogą, został wyczarterowany od swoich greckich
właścicieli Dynagas przez rosyjski Gazprom. Przygotowanie do podróży trwało
rok. „To niezwykle ciekawa przygoda” – powiedział dla BBC News, Tony Lauritzen,
dyrektor Handlowy Dynagas. „Ludzie na statku widzieli w trakcie przeprawy przez
ocean niedźwiedzie polarne. Mieliśmy plany na długi czas i wszystko poszło
dobrze”.
Kluczowym czynnikiem w podjęciu decyzji o skorzystaniu z trasy przejścia północno-zachodniego
był niedawny rekord topnienia lodu na Arktyce.
„Przeanalizowaliśmy wiele danych dotyczących lodu arktycznego. Trend
pokazujący poprawę warunków dla transportu morskiego jest bardzo wyraźny. Możemy
wejść na bardzo dochodowy rynek, oszczędzając 40% morskiego dystansu, czyli
zużywając znacznie mniej paliwa i czasu, niż płynąc standardową trasą.”
Kolejnym powodem uruchomienia tej trasy transportu gazu jest wzrost wydobycia
gazu z łupków w USA.
Norweski zakład LNG został przystosowany do eksportu gazu do Stanów.
Jednak tamtejszy wzrost wydobycia gazu ograniczył popyt na gaz z Norwegi. Tymczasem w Japonii, po katastrofie w
Fukushimie, nastąpił wzrost zainteresowania gazem ziemnym.
Oczekuje się, że z powodu globalnego ocieplenia, warunki
żeglugowe w Arktyce gwałtownie się poprawią. 2012 rok był rekordowy, zarówno pod
względem długości sezonu żeglugowego, jak i pod względem ilości ładunków, które
zostały wysłane drogą przez Arktykę.
Ilość lodu w Arktyce. UWAGA: dolna linia oznacza ZERO. Źródło PIOMAS.
Przy tym tempie zaniku lodu w Arktyce Ocean Arktyczny latem może już wkrótce być zupełnie wolny od lodu.
Tłumaczenie Hubert Bułgajewski na podst. BBC