Kronika Rozdroża: kwiecień 2019 (akt. 19.04)

Publikowanych jest wiele wartych przybliżenia czytelnikom „Ziemi Na Rozdrożu” materiałów, jednak ze względu na ograniczenia czasowe, nie jesteśmy w stanie opracować/przetłumaczyć ich wszystkich. Przygotowujemy więc zestawienia artykułów, co miesiąc kolejne.

Polska ostro zbacza z zielonej ścieżki

11,7 cm - złota liczba, ważna dla ochrony torfowisk

„Polscy europosłowie to Dinozaury”. Nie zrobili nic dla klimatu w europarlamencie [RAPORT]

Greta Thunberg zderza się z oporem polityków

Pope Francis encourages Greta Thunberg after she scolds EU leaders: “Continue, continue”

'Decades of denial': major report finds New Zealand's environment is in serious trouble

Only rebellion will prevent an ecological apocalypse

The way Americans regard sports heroes versus intellectuals speaks volumes

Plummeting battery prices to make electric cars cheaper than gas cars in 3 years

Unia straszy: ludzkość wyginie, jeśli nie powstrzymamy wzrostu temperatury

Raport: 100 procent OZE tańsze niż obecny system energetyczny. Wynik symulacji godzina po godzinie

Polityczny realizm wiedzie do katastrofy

Spięcie w rządzie. "Minister środowiska zakpił sobie z Polaków"

Polska jednym z największych producentów śmieci w Europie. Jak wytwarzać mniej odpadów?

UE wypowiada totalną wojnę plastikowi. 10 produktów, których wkrótce nie kupisz 

Amsterdam likwiduje ok. 10 tys. miejsc parkingowych

30 percent by 2030? Study maps out how to protect the world’s oceans

The Science Behind Vanishing Ice - New Immersive Mixed Reality

Burger King’s plant-based Whopper gets glowing review – from a meat lobbyist

Węgiel tanieje w Europie, ale drożeje w Polsce

Przez cztery lata zbierał swoje śmieci. Efekty pokazał na niesamowitych zdjęciach.

Środowisko czy człowiek? Bez środowiska nie ma człowieka.

Koszty wiatraków, fotowoltaiki i baterii znowu wyraźnie spadły

Pracujemy coraz więcej i zarabiamy coraz więcej, ale tylko po to, by… wydawać więcej

Extinction Rebellion na konsultacjach warszawskiego planu adaptacji do zmiany klimatu

NIK alarmuje: samorządy od 3 lat nie panują nad szaleńczą wycinką drzew

Raport Komisji Europejskiej druzgocący dla Polski. Nie udały nam się ani walka ze smogiem, ani recykling odpadów.

UN: We’re gobbling up the Earth’s resources at an unsustainable rate

First successful model simulation of the past 3 million years of climate change

Martwa samica wieloryba na Sardynii. W brzuchu miała 22 kg plastiku. Była w ciąży.

Śląsk po węglu powinien być zielony

Wałbrzych zakazuje plastiku. Koniec z jednorazowymi naczyniami na miejskich imprezach

Polska wieś tonie w oparach smogu

Coraz niższe ceny energii z fotowoltaiki

Świat się podgrzewa, lód topnieje – raport Światowej Organizacji Meteorologicznej za 2018 rok

Liczba motyli w sąsiedztwie pól uprawnych spadła o dwie trzecie

Bavarian 'save the bees' success raises green hopes in Germany

Parents around the world mobilise behind youth climate strikes

The natural world can help save us from climate catastrophe

Last time CO2 levels were this high, there were trees at the South Pole

Mikroinstalacje fotowoltaiczne na dom jednorodzinny – koszty na 2019

Poszerzenie obwodnicy w Houston tylko zwiększyło korki

The destruction of the Earth is a crime. It should be prosecuted.

Chinese fishmeal plants leave fishermen in the Gambia all at sea

Energy return on investment – which fuels win?

European colonization of Americas killed so many it cooled Earth's climate

US Government Knew Climate Risks in 1970s, National Petroleum Council Documents Show

Alaska judge blocks Trump on Arctic and Atlantic drilling

Poprzednia kronika: marzec 2019

Jeśli znajdziecie coś wartego polecenia – linkujcie w komentarzach. Jeśli chcecie coś przetłumaczyć lub macie inne sugestie, piszcie na redakcja@ziemianarozdrozu.pl.

Komentarze

03.04.2019 8:56 wsciekly_kot

http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,24607405,ksieza-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-filozof-w-kosciele.html

Proszę.
Można legalnie palić śmieci. Byle by przedstawiciel panującej nam religii stwierdził ze to narzędzie szatana.

I nawet grzechu nie ma.

04.04.2019 10:26 wsciekly_kot

http://zielonewiadomosci.pl/tematy/energetyka/inwestycje-najwiekszych-bankow-w-paliwa-kopalne-wzrosly-w-2018-r-do-654-miliardow-dolarow/


„Ogromna skala, na jaką światowe banki nadal pompują miliardy dolarów w przemysł paliw kopalnych, jest w oczywisty sposób nie do pogodzenia z nadającą się do życia przyszłością”.



Kasa Misiu, kasa.... A niektórzy dalej pieprzą o subsydiowaniu OZE na potęgę.

04.04.2019 17:03 Logic

@wsciekly kot
Ale jak nergal spalił biblie to było ok ?

04.04.2019 21:26 Jarzyna

@logic
bo elity mogą robić co im się podoba a zaścianek Kościół, to pedofile i ciemnogród. Cała filozofia w pierwszym komentarzy u świętego kota:p

05.04.2019 0:30 Cruithne

@Logic: Nergal nie spalił Biblii, tylko ją podarł, więc z punktu widzenia ochrony klimatu postąpił mniej szkodliwie: węgiel pozostał w papierze i nie uwolniły się szkodliwe substancje do atmosfery ;)

05.04.2019 9:16 pole torsyjne

https://www.youtube.com/watch?v=vwFypbKqo94
"...tą szyszynkę co my mamy w sobie, to działa jak antena w radiu..."

05.04.2019 11:50 wsciekly_kot

@Logic
Nie spalił jej. Nie zachęcał również innych do palenia książek które uważa za złe.


http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,24616166,ponad-50-tys-dzikow-zostalo-w-tym-roku-odstrzelonych.html

- Na koniec listopada 2018 r., według danych Polskiego Związku Łowieckiego, zabitych było już 168 tysięcy z planowanych 185 tysięcy.

A wykazany w zeszłym roku stan populacji według GUS wyniósł 87,8 tysięcy dzików... Na 2019 rok danych o liczebności populacji jeszcze nie ma, ale zdaje się, że PZŁ zaplątał się o własne nogi, uprawiając statystykę nie popartą metodologią naukową

I znów tylko kasa się zgadza za "odstrzelone" dziki

Trzeba było w szkole matematyki się uczyć zamiast religii....

05.04.2019 13:48 PL

Wpływ elektrowni wiatrowych na klimat
Rozwój technologii OZE w tym energetyki wiatrowej, jest ogólnoświatowym megatrendem. W krajach rozwiniętych zauważa się powolne wyhamowanie rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie i dynamiczny rozwój morskiej energetyki wiatrowej w tym pływających farm wiatrowych na głębokościach, gdzie fundamentowanie dotychczas nie było wykonalne z uwagi na ograniczenia techniczne, bądź nie było ekonomicznie uzasadnione.

https://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252F2019%252Fwplyw_klim.pdf

Gaz z łupków w Waha w Teksasie osiągnął ujemne ceny
W zeszłym tygodniu w USA ceny gazu spadły do rekordowo niskiego poziomu. Firmy wydobywające gaz w Waha, dynamicznie rozwijającym się regionie łupków w basenie permskim w Teksasie, musiały płacić operatorom rurociągów, by go zabrali - czytamy w BiznesAlert.pl.

Cena gazu w Waha odnotowała w zeszły czwartek niski minus 2,50 dolara/mmBtu i zamknęła się na poziomie minus 1,95 dolara, co jest najniższym poziomem od czasu, gdy S&P Global Platts zaczęło zbierać dane w 1994 roku.

Podstawowym problemem w zachodnim Teksasie jest rosnąca nadwyżka gazu, która jest efektem ubocznym dynamicznie rozwijającej się produkcji ropy naftowej na polach łupków w basenie permskim. Oczekuje się, że gwałtowny wzrost nadwyżki gazu, który mógłby trwać przez lata, będzie miał globalne konsekwencje, a kilka firm opracuje projekty eksportowania go na rynki światowe.
Od początku 2016 roku produkcja ropy naftowej w basenie permskim w Teksasie i Nowym Meksyku wzrosła o około 120 procent, ponieważ wzrost cen ropy sprzyjał nowemu boomowi na rozwój łupków. Złoża zawierają również duże ilości gazu ziemnego, który jest wydobywany wraz z ropą. W tym samym okresie produkcja gazu w regionie również wzrosła o 120 procent.

Amerykańskie przepisy i względy bezpieczeństwa mówią, że firmy z nadmiarem gazu nie mogą po prostu wypuścić go w powietrze lub spalić go w pochodniach, co oznacza, że są zmuszone do znalezienia dla niego chętnych. Stąd zjawisko ujemnej ceny gazu - przedsiębiorstwa z dostępną przepustowością rurociągów mogą zarabiać pieniądze, płacąc za odbiór gazu i sprzedając je klientom - czytamy w BiznesAlert.pl.

05.04.2019 23:25 Myśliwy

@ Wściekły kot -
akurat zle trafiłes.
jak jesteś myśliwym to byś wiedział jak działa odstrzał dzików i ile jest zwierzyny w lasach a nie pie...lic za przeproszenienie za monitora.
Madrala co Internet jest jego bogiem ale już problem z rzeczywistością.
Tak jesteśmy krawaymi draniami, zabijamy lochy w ciąży z młodymi i wszystkie zdrowe osobniki.
Troszkę szacunku dla myśliwych szanujemy zwierzęta, las i śmiać mi się chce z ludzi co nigdy lasu nie zobaczyli od środka ( taka przenosnia).

06.04.2019 1:26 Cruithne

Widzieliście prognozę pogody na 2050 na TVN? Nie nazbyt ona optymistyczna?
A tutaj reakcja drugiej strony:
https://nczas.com/2019/04/05/koniec-swiata-juz-niedlugo-gwiazda-tvn-i-czlonek-wwf-straszy-katastrofa-video/

06.04.2019 19:06 Albatron

Natural gas is now so cheap that would-be buyers are being paid to take it away

Within the vast Permian Basin, in West Texas, at the Waha gas pipeline junction some 120 miles south of Midland, buyers and sellers come together to sell huge volumes of natural gas, destined to heat homes, generate electricity, and make chemicals.

Lately, however, there’s a problem. Wholesalers are buying oil, but they’re skipping on natural gas — a natural byproduct of the oil drilling process. Overproduction of oil, coupled with an existing pipeline down for maintenance, has left oil producers with more gas than they know what to do with. The oversupply has pushed prices for that natural gas into the negative, so sellers at the hub are resorting to paying customers with spare pipeline capacity to take the stuff off their hands.

https://www.msn.com/en-us/money/markets/natural-gas-is-now-so-cheap-that-would-be-buyers-are-being-paid-to-take-it-away/ar-BBVF7pz?ocid=spartanntp

07.04.2019 11:57 Logic

@wsciekly_kot
A ile świń domowych jest zabijanych w jeden dzien - przypomnij.
Czym sie różni dzik od świni ? Moze z dzikiem mozna pogadać o mechanice kwantowej a ze swinią juz nie ?

07.04.2019 15:45 observer

@Myśliwy
"Troszkę szacunku dla myśliwych szanujemy zwierzęta, las i śmiać mi się chce z ludzi co nigdy lasu nie zobaczyli od środka ( taka przenosnia)."

"Trochę" inaczej rozumiemy szacunek.

Według twojej definicji szacunku, gdybym odstrzelił myśliwego byłby to mój wyraz "szacunku" dla myśliwych.

@Logic
"Czym sie różni dzik od świni ? Moze z dzikiem mozna pogadać o mechanice kwantowej a ze swinią juz nie ?"

Hmmm.

Właśnie przyznałeś, że zgodnie z twoim pojmowaniem świata - lasy to hodowle dzików na rzeź.

Od kiedy człowiek zaczął hodować zwierzęta rzeźne nie ma żadnego powodu, dla którego należałoby zabijać jakieś inne zwierzęta.

07.04.2019 15:47 observer

Ku przestrodze.

https://www.rp.pl/Polityka/304049902-Dochody-Rosjan-maleja-Kreml-nie-chce-w-to-uwierzyc.html

"Dochody Rosjan maleją, Kreml nie chce w to uwierzyć

[..]

Prawie 80 procent pytanych przyznało, że nie wystarcza im pieniędzy na codzienne zakupy (14,6 procent ma „duże kłopoty" z tego powodu). Ponad połowa nie daje sobie rady z niespodziewanymi wydatkami, na przykład z nagłym remontem mieszkania, leczeniem czy wymianą zepsutego sprzętu AGD. Co dziesiąta rodzina nie może sobie pozwolić na jedzenie co dwa dni mięsa, ryb lub ich odpowiedników w potrawach wegetariańskich.

Tak wynika z danych prowadzonego co dwa lata przez państwową agencję Rosstat badania poziomu życia w Rosji.

Ale Kreml najbardziej rozzłościły dane dotyczące butów: 35,4 procent rodzin nie ma pieniędzy na dwie pary w roku dla wszystkich swoich członków (ponad 40 procent w rodzinach wielodzietnych).

[..]
Wcześniej, na dorocznej konferencji prasowej, prezydent Putin poinformował, że w 2018 roku realne dochody Rosjan wzrosły. Ale dane Rosstatu pokazywały zupełnie coś innego – ich spadek piąty rok z rzędu. Szefa zwolniono, a nowy stwierdził, że kończy z publikowaniem co miesiąc danych o dochodach Rosjan. Część nacjonalistycznych deputowanych Dumy już uznała, że „utajnił je dla Kremla".

Za to agencja ogłosiła, że wprowadza nową metodologię liczenia zamożności obywateli i zgodnie z nią przeliczy dane za ostatnie sześć lat. W dodatku uznała, że poprzedni rok był rekordowy pod względem wzrostu gospodarczego, co wywołało konsternację ekspertów. MFW odnotował „rosnące obawy o rzetelność i logikę" danych Rosstatu.

[...]

Z innych badań wynika, że wzrostu gospodarczego chyba jednak w Rosji nie ma. Na przykład ponad jedna piąta Rosjan nie ma centralnej kanalizacji. W tym 5,8 procent w ogóle jej nie ma (i korzysta ze sławojek) – na wsi to 18,4 procent mieszkańców. Najgorzej sytuacja wygląda w rodzinach wielodzietnych (troje dzieci i więcej – niezależnie, na wsi czy w mieście), tam toalet nie ma aż 40,9 procent."

07.04.2019 19:21 Logic

@obserwer
Ja sprzeciwiam sie hipokryzji i klasyfikowaniu zwierząt przez debili na leprze i gorsze.
Czyli według ciebie świnie to te gorsze zwierzęta ktore mozna zabijać.
Zabojstwo zwierzęcia to to samo niezależnie czy zabijesz wychuchanego pudelka, dzika czy świnie hodowlaną.

07.04.2019 19:24 Logic

Albo zabijamy wszystkie albo nie zabijamy wcale HIPOKRYCI !

07.04.2019 21:34 Miro

@LOGIC

Ja dobrze rozumiem twój tok rozumowania.

Dla "ekologa" i zwolennika zachowania dzikiej przyrody zabicie dzika jest bardziej niemoralne, choćby z takich powodów, że:

a) dzik usprawnia funkcjonowania funkcjonowanie lasu (potrzebnego także dla nas)
b) dzik jest dziki, a dzikość jest wartością samą w sobie (bo może nas np. uwrażliwiać na szeroko rozumianą przyrodę oraz inne gatunki albo ubogacać nas "duchowo")

Argument a jest racjonalny, argument b wcale taki nie musi być.

A - tym razem - argument Obserwera -

"Właśnie przyznałeś, że zgodnie z twoim pojmowaniem świata - lasy to hodowle dzików na rzeź.

Od kiedy człowiek zaczął hodować zwierzęta rzeźne nie ma żadnego powodu, dla którego należałoby zabijać jakieś inne zwierzęta."

- jest niemoralny w kontekście waszej polemiki.

Bo równie dobrze można by powiedzieć - idąc tokiem rozumowania Obserwera, że odkąd człowiek nauczył się pozyskiwać pełnowartościowy pokarm zwierzęcy, to nie ma żadnego powodu, by zabijać JAKIKOLWIEK zwierzęta - w tym świnie.

Zatem, z punktu widzenia logiki oraz moralności zabicie świni jest tak samo podłe jak zabicie dzika.

Przy tym przemysłowy rozpłód świń, skazywanie ich na podłe życie w celu ich zamordowania oraz zjedzenia jest (co najmniej) nielepsze niż zabijanie dzików (czasem też w złych intencjach dokarmianych), które chociaż kilka lat przeżyły zgodnie ze swoją natura w lesie.

Masz rację, LOGIC, używając słowa "hipokryci.

07.04.2019 21:36 Miro

W zdaniu "odkąd człowiek nauczył się pozyskiwać pełnowartościowy pokarm zwierzęcy"

miało być pokarm ROŚLINNY.

08.04.2019 10:17 wsciekly_kot

@logic
Najbardziej chodziło mi ot to Logiczny przyjacielu, ze w lasach panuje ideologia zysku i dopasowuje się do niej papiery i statystyki. Czy ofiarą padają stuletnie dęby, czy dziki, jedno jest ważne: Gospodarka leśna to gówno, a kasa zawsze się zgadza.

@myśliwy
trochę widziałem las od środka. Nie równać mi się z takim fachowcem jak Ty, chylę czoło przed Twoją wiedzą. To jak przyjacielu ze statystykami, odszkodowaniami dla rolników, szacowaniem szkód i w wypłatami jest naprawdę?

Różowiutko jak prosiaczek?

08.04.2019 10:27 wsciekly_kot

https://wysokienapiecie.pl/18592-wegiel-tanieje-w-europie-ale-drozeje-w-polsce/

Ceny węgla w Polsce wkrótce także powinny zacząć spadać. Tak w każdym razie powinno się dziać, gdyby energetycy kupowali węgiel na warunkach rynkowych, a nie – jak określił to wiceminister energii odpowiedzialny za górnictwo Grzegorz Tobiszowski – po cenach „kreowanych” przez rząd.


Jeżeli spółki górnicze obniżyłyby z kolei ceny węgla, wówczas ponownie mogłyby zacząć przynosić straty. W 2018 roku średnie koszty wydobycia (licząc kopalnie najlepsze i najgorsze) wyniosły w Polskiej Grupie Górniczej 285 zł na tonę, a więc dużo powyżej ostatnich cen węgla na Zachodzie


Problem węgla i cen energii w kraju jest zamiatany pod dywan i uderzy nas po wyborach.......

08.04.2019 14:16 observer

@Miro @Logic

Podstawowy wasz błąd logiczny nazywa się "dychotomia myślenia", "fałszywa alternatywa", "fałszywy dylemat"

https://en.wikipedia.org/wiki/False_dilemma

Z grubsza polega to na tym, że albo chronimy wszystkie zwierzęta, albo zabijamy wszystkie zwierzęta.

Oczywiście możemy chronić zwierzęta i hodować zwierzęta na ubój. To, że zjadłem na obiad kotlet schabowy nie oznacza, że mogę wyjść na ulicę i zabić psa sąsiada (bo skoro trzeba było zabić tucznika na mięso, to można też zabić psa na ulicy).

Idąc tym czarno-białym tokiem myślenia można dojść do jeszcze większych absurdów. Ze względu na to, że człowiek biologicznie jest zwierzęciem, to skoro zabijamy zwierzęta w rzeźniach, to należałoby przestać karać za zabijanie ludzi.


Nie będę się rozpisywał, ale mam nadzieję, że rozumiecie absurdalność tak postawionego fałszywego dylematu.

08.04.2019 14:25 observer

@Jarzyna

Dzięki za linka. Znalazłem tam jeszcze kilka innych, bardzo ciekawych. Linki pochodzą z tego roku (tak, to błąd).

http://stopwiatrakom.eu/aktualnosci/2713-wp%C5%82yw-promieniowania-s%C5%82onecznego-na-ziemski-klimat.html

Pisaliśmy niedawno o znaczących, naukowych argumentach przeciwko - prowadzonej przez główne ośrodki władzy i zależne od nich media -propagandzie klimatycznej. [1] Dzisiaj wracamy do tego tematu za sprawą raportu „Global Warming Policy Foundation” przedstawiającego korelacje pomiędzy aktywnością Słońca a zmianami klimatu w przeszłości. Całość raportu w języku angielskim dostępna jest tutaj: https://www.thegwpf.org/new-paper-solar-impact-on-climate-greater-than-thought/

Autorem raportu jest prof. Henrik Svensmark (ur. 1958 r.) z Duńskiego Narodowego Instytutu Kosmicznego, który bada od wielu lat wpływ promieniowania kosmicznego na ziemski klimat, m.in. poprzez wpływ tego promieniowania na tworzenie się chmur. Przywoływaliśmy jego badania w tekście z października 2018 r. również poświęconym wpływowi Słońca na ziemski klimat. Powołując się na badania naukowe napisaliśmy wtedy, że: „Istnieje naukowo udowodniona bardzo ścisła korelacja, sięgająca aż 95%, pomiędzy aktywnością Słońca a stanem temperatur na Ziemi.” [2]

Raport prof. Svensmark’a pokazuje m.in. to, że tak zwane całkowite promieniowanie słoneczne - nie może wyjaśnić całego wpływu aktywności słonecznej na ziemski klimat i wymagają uwzględnienia dodatkowego czynnika.

http://stopwiatrakom.eu/wiadomo%C5%9Bci-zagraniczne/2709-pi%C4%99%C4%87-zasadniczych-argument%C3%B3w-przeciwko-alarmizmowi-klimatycznemu.html

Opublikowano: sobota, 09 marzec 2019 18:01

portal klimat i czlowiekWszechobecna w mediach głównego ścieku propaganda klimatyczna wprowadza wiele zamieszania w głowach nie tylko osób młodych, niewykształconych i niedoświadczonych życiem, ale także budzi niepokój i u pozostałej części populacji, która ma znacznie poważniejsze zmartwienia na głowie niż wydumane zmiany klimatu. W odpowiedzi na apel Scotta Adams’a [1] (twórcy postaci Dilberta, popularnego videoblogera), Tony Heller – autor znanego bloga pod wymownym tytułem: „realclimatescience.com” opublikował pięć tytułowych argumentów przeciwko alarmizmowi klimatycznemu [2], który straszy ludzi na świecie. Warto zapoznać się z argumentami przeciwko klimatycznym nonsensom.

Wyznawców herezji klimatycznej w zasadzie należałoby skierować z powrotem do szkoły na zajęcia z podstaw geografii, geologii, astronomii, fizyki i matematyki. Bez solidnych podstaw wiedzy naukowej, które należy zdobyć jeszcze przed maturą, trudno jest pojąć niektórym osobom konsekwencje faktu, iż planeta Ziemia krąży wokół Słońca ze zmiennym nachyleniem w stosunku do ekliptyki oraz to, że Słońce poprzez nieustanne emisje promieniowania elektromagnetycznego kształtuje ziemski klimat i pogodę co najmniej od 4,5 mld lat. Stąd też kluczowe znaczenie w naukach o Ziemi, ma obserwacja zjawisk zachodzących na Słońcu i badanie długoletnich cykli słonecznych.


[...]

Włączając się w tę nadzwyczaj ważną dyskusję, Komitet Nauk Geologicznych PAN pragnie zwrócić uwagę na 10 fundamentalnych aspektów tego problemu, nierozerwalnie związanego z funkcjonowaniem geosystemu – skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze, hydrosferze, atmosferze i biosferze. Ich znajomość powinna leżeć u podstaw racjonalnie i odpowiedzialnie podejmowanych decyzji ingerujących w geosystem.

08.04.2019 17:37 Logic

@obserwer
Moze ty jestes zwierzęciem ale na pewno nie ja.
I to jest wlasnie wasze myślenie - sprowadzić ludzi do roli kawałka mięsa.
A moze ja lubię mieso z psiny - co nie mam prawa do tego zeby jeść co chcę ?
Albo mam kolegę Koreańczyka albo chińczyka ktory lubi psinę wiec jestes nie tolerancyjny.

08.04.2019 22:57 Miro

@LOGIC

Piszesz:

"Idąc tym czarno-białym tokiem myślenia można dojść do jeszcze większych absurdów. Ze względu na to, że człowiek biologicznie jest zwierzęciem, to skoro zabijamy zwierzęta w rzeźniach, to należałoby przestać karać za zabijanie ludzi.

Nie będę się rozpisywał, ale mam nadzieję, że rozumiecie absurdalność tak postawionego fałszywego dylematu."

Oczywiście, że rozumiem absurdalność mojego fałszywie postawionego dylematu, tak samo jak rozumiem racjonalność Twojego argumentu.

Sam staram się zazwyczaj stać po stronie racjonalizmu i nieodmiennie jestem zwolennikiem Twojego toku rozumowania. Jednak problem w tym, że w świecie pełnym gatunków o sprzecznych interesach racjonalizm trzeba zawsze brać w cudzysłów, ponieważ każdy logiczny tok rozumowania (przeprowadzany z punktu widzenia danego gatunku) przy istnieniu wielu sprzecznych interesów doprowadzi do konfliktu tych interesów.

To nie jest żadna dychotomia myślenia (jak twierdzisz) - tylko poszerzenie horyzontu myślenia, w oparciu o nowy punkt odniesienia.

Antylopa zjada trawę i jest OK - bo wykarmi małe antylopy. Źle dla trawy, super dla antylopy.

Poszerzamy: za krzakiem czeka lew, który też chce nakarmić małe lwiątka.
l
OK dla lwiątek, źle dla antylopek.

Poszerzamy: za górami czeka Chińczyk z projektem tamy. OK dla małych Chińczyków, kiepsko dla lwiątek i antylopek.

I tak bez końca.

W pewnym momencie tego toku rozumowania pojawia się Kolega LOGIC (przepraszam za instrumentalne potraktowane) i mówi, że on się czuje akurat tucznikiem, którego trzeba zabić, żeby inne zwierzęta mogły być OK.

Świat jest jednocześnie logiczny oraz absurdalny.

Rozumiesz? Przemyśl to.

09.04.2019 11:04 observer

@Miro

Akurat w tym wypadku się z tobą nie zgodzę.

Ludzie przez wiele lat polowali po to, by przeżyć. W którymś momencie zaczęto hodować zwierzęta na rzeź i wtedy konieczność polowania zniknęła. Nie ma żadnego racjonalnego powodu, dla którego mamy polować w lasach na zwierzęta. Mysliwi robią to tylko i wyłącznie dla przyjemności.

Gdyby był odpowiedni popyt na mięso na przykład dzika, to ludzie zaczęliby hodować dziki na rzeż.

Natomiast pozostaje otwarte pytanie: czy jest powód, dla którego mamy hodować zwierzęta na rzeź? W tej kwestii toczą się jeszcz dyskusje. Spora część ludzi doszła do wniosku, że nie ma takiego powodu i dlatego przestała jesć mięso oraz stara się aby ludzkość zrezygnowała z jedzenia mięsa. Grupa ta na razie nie jest dość liczna.

09.04.2019 11:08 observer

@Logic
"Moze ty jestes zwierzęciem ale na pewno nie ja."

Teraz to ty jesteś hipokrytą.

@Logic
"I to jest wlasnie wasze myślenie - sprowadzić ludzi do roli kawałka mięsa."

Przecież to był twój argument. Zastosowałem twój - Logic - argument. Taki był wniosek.

@Logic
"A moze ja lubię mieso z psiny - co nie mam prawa do tego zeby jeść co chcę ?
Albo mam kolegę Koreańczyka albo chińczyka ktory lubi psinę wiec jestes nie tolerancyjny."

Ja nie napisałem o zabicu psa sąsiada po to, by go zjeść, tylko o zabiciu ponieważ "mogę to zrobić" (skorzystałem z twojego argumentu).

Z zabijaniem psów na jedzenie jest ten problem, że nie ma odpowiednich warunków sanitarnych do przeprowadzania takiego uboju. Mięso w ubojniach jest na przykład badane na obecność pasożytów. Stworzone są też odpowiednie warunki uboju, są rygorystyczne przepisy (od niedawna nie można zabijać np. kaprii na sroiskach handlowych). W tej kwestii świadomość ludzka się zmienia.

Jednak pamiętaj, że ta zmiana świadomości ludzkiej określana jest jako lewactwo.

09.04.2019 18:19 Logic

@Obserwer
Jak byś nie wiedział to jestem troche lewakiem.
Jesli nie widzisz różnicy miedzy człowiekiem a zwierzęciem to nie mamy o czym gadać.
Próbujesz nam tu tłumaczyć ze wąż ma kolana.

09.04.2019 19:40 observer

@Logic
"Jak byś nie wiedział to jestem troche lewakiem."

Dla mnie jesteś skrajnym lewakiem.


@Logic
"Jesli nie widzisz różnicy miedzy człowiekiem a zwierzęciem to nie mamy o czym gadać.
Próbujesz nam tu tłumaczyć ze wąż ma kolana."

Spodziewałem się, że napiszesz coś o mózgu,a ty wyjeżdżasz z tym, że człowiek różni się od węża głównie kolanami .... :-)

09.04.2019 20:57 Miro

@OBSERVER

"Akurat w tym wypadku się z tobą nie zgodzę."

Przekonałeś mnie. Dzieliłem włos na czworo, kiedy logika wyboru jest prosta.

09.04.2019 22:30 Miro

@LOGIC

Sprecyzuj kryteria różnicy między człowiekiem a zwierzęciem. Następne napisz, czym konkretnie różni się człowiek od zwierzęcia (szeroko rozumianego - wszak np. dżdżownica to też zwierzę).

To nie jest (choć troszkę jest) złośliwość z mojej strony, tylko prosty sprawdzian wiedzy oraz umiejętności logicznego myślenia.

Bo jeśli ktoś twierdzi, że widzi różnicę między człowiekiem a zwierzęciem - to powinien ją umieć udowodnić.

09.04.2019 23:29 Kameleon

Po świecie rozprzestrzenia się śmiertelnie niebezpieczny grzyb Candida auris, który jest oporny na większość środków medycznych.

http://kopalniawiedzy.pl/Candida-auris-infekcja-opornosc-grzyb,29882

10.04.2019 10:05 Marcin Leszczyński

Nie oglądajcie jeśli dalej chcecie jeść ryby i owoce morza :)

https://www.filmweb.pl/film/Plastikowy+ocean-2016-789725

10.04.2019 10:14 Marcin Leszczyński

Tragedia jaka się dzieje z plastikiem jest niewyobrażalna, głupia do potęgi.

Tego samego dnia poszliśmy z żoną na zakupy do lidla i kupiliśmy pełno plastiku do śmieci.

Po prostu super! A i tak nie kupujemy już butelek plastikowych, ani toreb - ale to jest kropla w morzu tego co jest w sklepach.

Zamierzam podjąć kroki aby zniwelować zakup plastiku do zera - łatwo nie będzie - ale skoro da się wywołać nacisk na producentów aby nie używali oleju palmowego - to także da się na plastik.

Ostatnio przeczytałem cytat - jeśli za decyzją nie idą akcje - to nie została podjęta decyzja.

Kolejny film to chyba będzie martwy ocean (2030).

10.04.2019 11:25 Marcin Leszczyński

Rozwiązaniem plastiku jest nie wyrzucanie plastiku w ogóle, ewentualnie składowanie i oddanie firmom, które naprawdę recyklingują.

Trzeba zacząć od siebie, jeśli ma się wymagać od innych. Trzeba skończyć z tą szaloną hipokryzją.
Podjąć decyzję i ponieść wszystkie jej konsekwencje!

10.04.2019 11:33 Logic

@Miro
Jesli mam ci tłumaczyć podstawowe zeczy i to tobie nauczycielowi to naprawdę jest źle.
I im szybciej to sie zawali tym lepiej.

10.04.2019 11:34 Logic

@obserwer
Ty to jestes kawałkiem mięsa jak sam powiedziałeś.

10.04.2019 12:22 Marcin Leszczyński

dla rozluźnienia atmosfery :D
padło ostatnio "Tony Heller" i realclimatescience

https://tonyhellerakastevengoddard.com/who-is-tony-heller/

11.04.2019 17:00 pole torsyjne

@Marcin Leszczyński
plastik można by było stapiać w bryły najlepiej przy pomocy słońca i żadnych śmieci nigdzie nie oddawać stopione plastikowe bloki składować w jakimś zacienionym miejscu.

11.04.2019 19:19 Marcin Leszczyński

@Pole Torsyjne

Rozważę :)

12.04.2019 13:34 PL

Mamy kłopoty!”. W tym roku emisja dwutlenku węgla na świecie wzrosła do rekordowego poziomu
Pomimo deklaracji politycznych transformacja energetyczna nie działa. W zeszłym roku świat zanotował rekordowy wzrost emisji CO2, głównie przez rosnące zapotrzebowanie na energię pokrywane w istotnym stopniu z użyciem paliw kopalnych - czytamy w BiznesAlert.pl.

- Globalne zapotrzebowanie na energię w zeszłym roku było największe w historii, bo zmieniła się gospodarka globalna - mówił prezes Międzynarodowej Agencji Energii Fatih Birol na Berlin Energy Transition Dialogue 2019. - Widzimy, że prawie połowa tego wzrostu była realizowana z użyciem gazu ziemnego. Prawie 70 procent zapotrzebowania było realizowane z użyciem paliw kopalnych.

Według MAE w 2018 roku emisje CO2 pobiły historyczny rekord. Mamy rosnące rozejście między stanowiskami politycznymi, celami redukcji i prawdziwym życiem. Największym źródłem wzrostu było wytwarzanie energii z węgla. Pochodziła z niego jedna trzecia emisji. Główny wzrost wytwarzania z tego źródła nastąpił w Azji. 2000 GW zostało wybudowane w krajach rozwijających się. - Kto powie tamtejszym wytwórcom energii, że mają zamknąć elektrownie i zatrzymać dostawy do wiosek i miast? To niesprawiedliwe.

Z drugiej strony elektrownie węglowe w tych krajach nie radzą sobie na rynku i wymagają dofinansowania. Kraje rozwijające się muszą znaleźć sposób na utrzymanie ich w sieci.

Międzynarodowa Agencja Energii ustaliła, że udział odnawialnych źródeł energii (OZE) szybko rośnie, ale nie jest w stanie pokryć rosnącego zapotrzebowania. Wzrost pochodził głównie z fotowoltaiki, co zdaniem Birola wynika z faktu, że jest coraz tańsza. - Tylko połowa wzrostu wytwarzania energii pochodziła z OZE - przyznał.
MAE donosi, że udział węgla w światowym miksie energetycznym w 2018 roku wyniósł 40 procent, a OZE - 10 procent. - Dzieje się to pomimo deklaracji politycznych - konstatował Birol.

Wiatr i słońce zależą od warunków klimatycznych. Z tego względu należy rozstrzygnąć w jaki sposób zintegrować OZE do sieci tak, aby uniknąć usterek i mieć efekt ekonomiczny. - Musimy inwestować w systemu sprawiające, że dostawy energii będą bardziej elastyczne. Liczymy na wzrost udziału OZE, ale rodzi to wyzwania, które będą rosły na znaczeniu.

Problemem jest też osłabienie wzrostu efektywności energetycznej na świecie. - Polityka w wielu krajach staje się słabsza w tym zakresie - przyznał Birol. Jedna trzecia emisji CO2 na świecie pochodzi z budynków. - Dwa z trzech budynków budowanych obecnie nie spełnia standardów efektywności energetycznej. One zostaną z nami na 50-60 lat i będą zużywać wielkie ilości energii. Jak mamy osiągnąć poprawę efektywności bez wyższych standardów budowlanych? - pytał cytowany przez BiznesAlert.pl Birol.

Konferencja w Brazylii podkreśla zalety energii jądrowej
Doskonałe wyniki elektrowni jądrowych w długim okresie eksploatacji przyczyniają się do realizacji globalnych celów energetycznych i klimatycznych, powiedziała Agneta Rising, dyrektor generalny World Nuclear Association, na konferencji World Nuclear Spotlight Brazil w Rio de Janeiro. Podczas konferencji brazylijski minister ds. górnictwa i energii, Bento Albuquerque poinformował o planach wznowienia projektu budowy bloku jądrowego Angra

https://www.cire.pl/item,178724,1.html?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsletter&utm_medium=link&apu=13179

Energia jądrowa może uratować świat
Rozwój tej technologii to najszybszy sposób na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i obniżenie emisyjności gospodarki.

Ponieważ młodzi ludzie słusznie domagają się przedstawienia rzeczywistych rozwiązań kwestii zmian klimatycznych, problemem nie jest co należy zrobić - wyeliminować paliwa kopalne do 2050 r. - ale jak to zrobić. Oprócz dekarbonizacji dzisiejszego systemu elektroenergetycznego, musimy stosować czystą energię elektryczną, aby zastąpić paliwa kopalne również w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Musimy zaspokoić szybko rosnące potrzeby energetyczne biedniejszych krajów i rozszerzyć sieć energetyczną na miliard ludzi, którym obecnie brakuje energii elektrycznej. I jeszcze więcej energii elektrycznej będzie potrzeba do usunięcia nadmiaru dwutlenku węgla z atmosfery do połowy wieku.

https://www.cire.pl/item,178797,13.html?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsletter&utm_medium=link&apu=13179

14.04.2019 14:03 Mariusz

Leonardo Corporation rozpoczęła sprzedaż BEZEMISYJNYCH przemysłowych generatorów ciepła bazujących na niskoenergetycznych reakcjach atomowych !!! :-)
naukowy test prostego reaktora tego typu http://amsacta.unibo.it/4084/1/LuganoReportSubmit.pdf

Klient nie kupuje całego urządzenia - a tylko kupuje energię po znacznie niżeszej od rynkowej cenie - więc nie ma ryzyka że to jakiś szwindel
System jest całkowicie samopodtrzymujący.


Zamówienia można zgłaszać tutaj
https://ecat.com/ ale na razie tylko dla klientów przemysłowych

14.04.2019 14:10 Mariusz

Przepraszam ten system nie jest całkowicie samopodtrzymujący - pomyliłem go z innym który nie jest jeszcze w ofercie. Ten co już działa u różnych klientów ma średnie COP 6 (sześć) i wymaga zasilania prądem elektrycznym

15.04.2019 11:13 wsciekly_kot

https://wysokienapiecie.pl/18638-rachunek-za-importowany-wegiel-wyniosl-w-2018-ok-7-mld-zl/

Podsumowanie artykułu poniżej. Nasz król węgiel drogi i coraz droższy, niezależność energetyczna to szmata którą karzeł gębę zaplutą wyciera.


cyt "Skoro wydobycie węgla w Polsce będzie maleć, a rachunek za import rosnąć, to czy nie pora wyciągnąć wreszcie z tego wnioski? Bo jak na razie jesteśmy na najlepszej drodze aby powtórzyć choćby niemieckie błędy – a więc wypompować z krajowej gospodarki miliardy euro na bieżącą konsumpcję paliw, zamiast wpompować te pieniądze w inwestycje w nowe źródła energii. "

15.04.2019 16:25 WJ

Szkoda mi starcić okazji do porozmawiania z Takimi Ludźmi ( inspirującymi , wrażliwymi, o niestandardowej percepcji), którzy zaglądają na ZnR.
Proponuję , pogadajmy online raz w miesiącu, w jakimś stałym dniu, na warunkach, które można byłoby stworzyć w ramach portalu .
Może OBSERVER mógłby się tym zająć technicznie i jedncześnie zostałby moderatorem(?).
Co Wy na to ? może z "pogadania" powstałaby jakaś sensowna inicjatywa lub chociaż Ktoś poczułby się lepiej, znajdując zrozumienie dla swoich wyborów życiowych(?)
Wrzucę to jeszcze do "kroniki".

15.04.2019 21:39 WJ

@OBSERVER
Czy orientujesz się, czy istnieje taka platforma do czatu głosowego (video?), którą mozna wykorzystać do połączenia użytkownikó ZnR?

15.04.2019 23:08 Jarzyna

@Wściekły kot

Uważasz, ze naszą zależność od wegla jest tylko winna Kaczyńskiego?
Może byś się przyjrzal dlaczego tak jest?
Czy może jest to winna wszystkich rządów od czasów, wolnej Polski?
Brak inwestycji w kopalnie, nowe technologie, czy wdrażanie nowych źródeł energetycznych.

16.04.2019 6:39 wsciekly_kot

@Jarzyna
Uważam że wycieranie sobie gęby bezpieczeństwem energetycznym przez tego pana jest kpiną z rozumu. Polityka energetyczna jest pokłosiem długoterminowych umów na gaz, produkcji węgla i polityki energetycznej wszystkich rządów od czasu drugiej wojny i wcześniej. Ten karzeł jednak pod przykryciem plucia na rosyjski gaz, który jednocześnie bierze pół europy uzależnia nas od rosyjskiego węgla firmując mierną politykę energetyczną obecnie.
Nie zaprzeczysz że on podejmuje strategiczne decyzje w tym kraju (lub ma na nie duży wpływ) a nie Rząd, bo nikt myślący nie zaprzeczy...

16.04.2019 13:45 Winicjusz

@WSCIEKLY_KOT
Kaczyński to Żyd, a jak każdy żyd ma smykałkę do interesów, co prawda "polski żyd", a poprawnie ujmując Polak żydowskiego pochodzenia, to jednak trochę mu brakuje np. do żydów amerykańskich. Ale to już jest kwestia środowiska, w którym działa, mentalności Polaków i wichrów historii.
Muszę przyznać, że jest to mądry i sprytny polityk, który bardzo dobrze wie co robi, ma ułożony plan, którego się trzyma i go realizuje. W wielu sprawach ma rację, ale również w wielu mija się z rzeczywistością, np. w sferze finansowej. Nie mniej jednak jest on jednym z najbardziej doświadczonych polityków w kraju, i chociażby z racji tego, należałoby brać go na poważnie i nie upraszczać wszystkiego na co ma wpływ.
Nie wiemy wszystkiego o ważnych sprawach państwowych, tylko tyle ile nam powiedzą, i tyle ile dziennikarze od nich uzyskają. A że z tym bywa różnie... plus do tego media sprzyjające jednej albo drugie stronie oraz przeciętny obywatel nie będący wybitnym obserwatorem życia politycznego, potrafiącym obiektywnie spojrzeć i ocenić to, co się dzieje w państwie; i w efekcie mamy, to co mamy.
Swoją drogą, ludzie mają sporą tendencję do uproszczeń, a światem polityki rządzą rozmaite mechanizmy, gdzie zwykło się zauważać tylko te złe. Sztuką jest odróżnić, czy jakby to określić: jednoznacznie zaklasyfikować danego polityka do grupy, kierującą się własnym lub szeroko rozumianym interesem partyjnym czy do grupy, która stawia dobro narodu nad swoim własnym.

Zresztą, o wysokiej klasie polityka świadczy to, że nie zajmując żadnego decyzyjnego stanowiska w rządzie, de facto decyduje i narzuca swoje poglądy.
To jest właśnie siła autorytetu, nie ważne czy z lewa czy z prawa - silny lider to podstawa.

Bycie świadomym świata człowiekiem, to umieć wychwycić w szumie codzienności ważne rzeczy, a nieistotne pomijać.

16.04.2019 23:03 Miro

@WINICJUSZ

Jaki jest wg ciebie plan Kaczyńskiego? Pytam ze szczerej ciekawości twojego zdania, bez żadnej ironii.

przedwczoraj o 11:27 wsciekly_kot

@Winicjusz
Niestety masz rację, ten niski człowiek jest świetnym politykiem, Makiawelli byłby z niego dumny. Dziel i rządź.... nawet na trumnie brata da się jechać po zwycięstwo. Nie uważam jednak że ten pan kieruje się dobrem naszego kraju, tylko dobrem swojej partii.



https://wysokienapiecie.pl/18854-resort-energii-czesciowo-wycofa-sie-z-ustawy-o-cenach-pradu/

tym razem bez komentarza.

przedwczoraj o 12:55 Felek

Lek na raka istnieje w nas samych?
Artykuł na temat, który tu być może już ktoś przytaczał ale gdyby nie, to zostawiam do poczytania. Można poszukać na własną rękę pod hasłami nagalaza i GcMAF.

https://wolna-polska.pl/wiadomosci/czemu-skuteczni-uzdrowiciele-raka-nie-zyja-prof-maria-dorota-majewska-2015-08

przedwczoraj o 15:01 Winicjusz

@WSCIEKLY_KOT
Jego plan jest taki: zachować status quo.
Wiem, to banalne, ale jednocześnie złożone. Dlatego wyjaśniam: założenia mają swój początek pod koniec 2005, po dymisji rządu SLD. Najwięksi z ówczesnej elity politycznej, na czele z Tuskiem i Kaczyńskim doszły do wniosku (po doświadczeniach poprzednich ekip- prawie wszystkie rządy po 89' podawały się do dymisji, jedynie SLD-PSL-UP z L.Millerem rządził pełną kadencję), że dopóki każdy będzie walczył z każdym, wg starego porządku, oni nie wygrają. Stworzono więc nowy układ, polegający na współpracy, w którym władza jest sprawowana na przemian. Można powiedzieć, kolokwialnie mówiąc, podpisali pewien pakt (czyt. pakt o nieagresji), nieoficjalnie - wzajemnie nie przeszkadzając sobie - co 2 kadencje zmieniając ekipę.
Następnie powstaje nowy rząd (przejściowy, dla ustabilizowania systemu), czyli koalicja PiS/Samoobrona/LPR. I tutaj na dobre zaczyna się formalny podział, czyli tzw. "wojna polsko-polska).

Jeżeli obecny rząd wygra wybory do PE, to ten scenariusz zacznie się potwierdzać.


Zaznaczam, że to jest tylko moja opinia, zbudowana na podstawie moich obserwacji i doświadczeń.

przedwczoraj o 16:13 WJ

https://www.youtube.com/watch?v=FWsM9-_zrKo

Taka Wrażliwa, Mądra Osoba wzrusza mnie jak obserwowanie Mikrokosmosu w lesie. albo doznanie "duchowego uniesienia" wyzwolone pięknem Świata.

wczoraj o 7:43 Mariusz

WJ
Mi się coś zdaje że te przemówienia jej ktoś pisze. No i cała historia z Gretą wydaje mi się trochę wyreżyserowana przez kogoś z branży walki o klimat. Nie mówię że dziewczynka jest aktorką. Ona na pewno wierzy w to co mówi. Mam na myśli to, że tam z tyłu ktoś działa, podsuwa jej idee, promuje itp itd

Dzieci najczęściej nie mają takich problemów.
Z drugiej strony ... David Adair w wieku 17 lat zbudował w garażu rakietę napędzaną czymś co nazwał fusion containment engine, która poleciała w kosmos, a na spotkaniu ze Stevenem Howkingiem zaczął poprawiać jego równania... :-)

wczoraj o 7:47 Mariusz

Pete Peterson (znany w kręgach amerykańskich naukowców pracujących dla rządu jako Doctor Do/ "Doktor Zrób z Tym Coś") w wieku lat 15 lub 16 miał na koncie 300 rozwiązń, które mogłyby stac się patentami gdyby nie zagarnęło ich wojsko USA razem z Petem.

Więc... nigdy nie wiadomo co czai się w kimś wyglądającym na dziecko :-))

wczoraj o 12:39 WJ

@MARIUSZ
Czuję w Niej autentyzm, dla mnie to wielka Wartość.

Oczywiście, że jej szczerość jest użyteczna dla aktywistów w działaniu na rzecz całęj Planety.

Zestawiając , potęgę koncernów ssących globalne zyski i manipulujących metalnie użytkownikami internetu , z wrażlwością i mądrością Dziewczynki, kto ma uczciwsze atuty?

Dla mnie GT jest Nadzieją, na wzmocnienie innych Idealistów.

10 minut temu Miro

@WINICJUSZ

Wg mnie się mylisz. Rzeczywistość jest zbyt dynamiczna w czasie, by ją tak schematyzować. Pomijasz w swoim rozumowaniu kontekst zmieniającego się świata.

Obecnie Kaczyńskiemu łatwiej trzymać władzę, bo na całym świecie zaczyna dominować populizm (czy faszyzm, rozumiany jako kategoryzowanie ludzi). Nie było żadnego planu z podziałem władzy wybiegającego w przyszłość o dekady. Ten plan jest widziany przez ciebie z perspektywy obecnego czasu na tej samej zasadzie, na jakiej widzimy oblicze świętego w zapiekance, czy węża w patyku w lesie. Bo ze swojej natury potrzebujemy porządku - zasada biologiczna, ewolucyjna.

Nie ma ludzi (ani nawet partii) samoczynnie zmieniających rzeczywistość. Są tylko sprzyjające warunki, które jednostkom czy partiom pozwalają w danej chwili wzrosnąć.

To jest tak jak z liściem na drzewie - to drzewo (plus słońce itd.) decyduje, czy dany liść będzie duży. Sam liść ma na drzewo wpływa znikomy, choć czasem istotny. Ale jeśli liść ma ciekawy kształt, to się go zapamiętuję i myśli, że to liść zmienił całe drzewo.

Kaczyński myśli bardzo prosto, w jednym z wywiadów powiedział, że Matka (z dużej litery) go nauczyła Oczywistości, czyli, wulgaryzując, przyznaje się do czarno-białego widzenia świata (kiedyś się walczyło z komuną, teraz się walczy z lewakami, kiedyś się spiskowało, to teraz też trzeba spiskować - np. przeciw UE.

Ten człowiek ma myślenie proste jak drut. Rzecz w tym, że czasy nastały takie, że proste myślenie daje ludziom złudzenie kontroli skomplikowanego świata. Dlatego wygrywa przekaz Bolsonaro, Trumpa, prawicowych partii Włoch, Kaczyńskiego itd.

Ale to czasy nastały takie, a nie wspomniane6526 jednostki te czasy wykreowały.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto