ArtykulyRozwiązania systemowe

Panel obywatelski w Greater Cambridge: samochodom już dziękujemy

Jak zmniejszyć korki, poprawić jakość powietrza i usprawnić transport publiczny? To pytanie zadano losowo wyłonionej grupie mieszkańców Greater Cambridge. Choć korki dotyczą samego Cambridge, to do tego miasta dojeżdżają również osoby mieszkające w okolicy, stąd do udziału w panelu zaproszono również osoby z regionu. Wyniki, szczególnie z Polskiej perspektywy, można uznać za zaskakujące.

https://participedia.net/case/6029

Panel obywatelski tworzy się biorąc pod uwagę kryteria demograficzne, aby odzwierciedlić miasto lub region w pigułce. W tym przypadku, oprócz podstawowych kryteriów demograficznych takich, jak płeć czy wiek, wzięto pod uwagę także codzienny środek transportu – 48% składu panelu stanowiły osoby korzystające z samochodów, 27% osoby jeżdżące na rowerze, 17% osoby korzystające z autobusu lub pociągu, a 8% chodzące pieszo lub inne.

Liczący 53 osoby panel obywatelski spotykał się w Cambridge przez dwa weekendy. Paneliści mieli okazję wysłuchać prezentacji ekspertów na temat obecnej sytuacji oraz proponowanych rozwiązań. Kluczową częścią panelu stanowi deliberacja, czyli omówienie prezentowanych rozwiązań w małych grupach (lub na forum), przyjrzenie się ich mocnym i słabym stronom.

W ramach podsumowującego głosowania zapytano panelistów o to, jaki jest ich preferowany sposób na zmniejszenie korków i stworzenie przestrzeni dla usprawnionego transportu publicznego oraz aktywnego (rower, chodzenie pieszo). Do wyboru były następujące opcje:

1. Zamknięcie ulic dla samochodów,

2. Ograniczenie lub usunięcie miejsc parkingowych,

3. Wprowadzenie opłaty za zanieczyszczania powietrza,

4. Opłata elastyczna,

5. Opłata za miejsca parkingowe przy miejscu pracy,

6. Niepodejmowanie jakichkolwiek działań.

Głosowania miało formę preferencyjną, co oznacza, że zamiast stawiania jednego krzyżyka, który wskazuje na pierwszą (i jedyną) preferencję, można było wskazać ich więcej, stawiając 1 przy opcji, którą uważamy za najlepszą, 2 przy opcji naszego drugiego wyboru, 3 przy opcji trzeciego wyboru, itd. Można było ułożyć w kolejności preferencji wszystkie opcje lub jedynie część z nich.

Co wyszło? Okazało się, że największe poparcie ma opcja „Zamknięcie ulic dla samochodów”, która otrzymała największą liczbę punktów.

Panelistów zapytano także o to, jaki jest ich preferowany sposób na poprawę jakości powietrza w Greater Cambridge? Tu również największe poparcie uzyskało „Zamknięcie ulic dla samochodów”.

Wyniki tych głosowań zostały policzone metodą Bordy. Działa to w taki sposób, że pierwsza preferencja otrzymuje tyle punktów, ile było opcji do wyboru, a kolejne o jeden mniej. Zatem przy sześciu opcjach pierwsza preferencja otrzymuje 6 punktów, druga preferencja 5 punktów, itd. Metodę Bordy stosuje się wtedy, gdy celem głosowania jest znalezienie wspólnego stanowiska całej grupy – opcji, która popiera najszersze grono osób. Można też sprawdzić, jak duże to poparcie jest, obliczając współczynnik konsensusu. Aby to zrobić, liczbę punktów, które uzyskała dana opcja dzieli się przez maksymalny wynik, jaki w ogóle można było uzyskać. Wynik tego dzielenia można potem pomnożyć przez 100, aby był w procentach. Współczynnik konsensusu dla opcji „Zamknięcie ulic dla samochodów” w pierwszym głosowaniu wynosi aż 82%.

Zarząd partnerstwa Greater Cambridge, który zajmuje się transportem w tym rejonie, będzie omawiał wdrażanie rekomendacji panelu na swoim następnym spotkaniu w grudniu tego roku.

Więcej informacji:

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly