Francja chce opodatkowania lotów. Emitujesz – płacisz

Francuski rząd zapowiada, że będzie starał się o to, by Komisja Europejska (w nowym kształcie) przychyliła się do uchylenia obostrzeń dotyczących paliw lotniczych. Zgodnie z obowiązującą dziś międzynarodową konwencją, paliwo lotnicze nie może zostać opodatkowane. Francuskie władze chcą, by w obliczu kryzysu klimatycznego zapis ten został uchylony.

„Zgodnie z konwencją z 1944 roku w żadnym kraju na świecie nie może obowiązywać podatek od paliwa lotniczego. Został on jednak wprowadzony w czasie, gdy zmiany klimatyczne i gazy cieplarniane nie stanowiły problemu” – powiedział francuski minister środowiska Francois de Rugy w wywiadzie telewizyjnym.

[Zmiany te mogą się okazać możliwe w związku z nowym rozdaniem mandatów w europarlamencie, w którym wzrasta pozycja partii “zielonych”]

W związku z deklaracją we Francji pojawiły się głosy, że taki podatek oznaczałby koniec tanich lotów. Strona opozycyjna zaproponowała więc, by zamiast podatku zakazać tych połączeń, których trasę można przebyć w ramach szybkiej kolei.

Minister stwierdził jednak, że szybka kolej sama eliminuje konkurencję, w postaci linii lotniczych. „Gdy TGV przybył do mojego rodzinnego miasta Nantes, ruch lotniczy praktycznie zniknął. To samo stało się na linii Paryż-Bordeaux, gdzie liczba podróży lotniczych spadła o 40% ” – powiedział de Rugy, cytowany przez agencję Reutera.

Szacuje się, że loty pasażerskie odpowiadają za 3,6 proc. emisji CO2 w UE, przy czym odsetek ten gwałtownie wzrasta od kilkudziesięciu lat. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, liczba pasażerów linii lotniczych na świecie potroiła się od roku 1990.

Jak informowaliśmy tutaj, w 2018 roku po raz pierwszy w historii wśród 10 największych emitentów CO2 w Europie znalazł się przewoźnik lotniczy – spółka Ryanair.

Od niedawna coraz częściej mówi się o niekorzystnym wpływie lotnictwa na klimat. W krajach skandynawskich pojawiło się w związku z tym zjawisko “Flygskam”, czyli wstydu związanego z lataniem. Jak poinformowały niedawno Koleje Szwedzkie, w ostatnim czasie wzrosła liczba podróżujących koleją, co przypisuje się trosce o stan klimatu. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.

Źródło: Smoglab

Komentarze

19.06.2019 21:08 Logic

Wreszcie !

19.06.2019 21:11 Logic

To jest zbędny luksus to pierwsze powinno sie bałwanom wybić z głowy.
Potem proponuje zakaz wydawania papierowych gazet - to jest zbędne przy obecnej technologii.

20.06.2019 2:54 gupol(szukam w OZE)

fajnie. a ktoś już wyliczył jak bardzo spadnie PKB po takim zabiegu? pewnie jeszcze nie. ale jak wyliczą to jak zwykle zostawią ten pomysł w sferze fantazji. jak neutralność emisyjną do 2030 r.

20.06.2019 10:40 pole torsyjne

OSTRZEŻENIE
Uwaga ! to może być żenujące

bo z podróżowaniem to mniej więcej jest tak że można przestrzeń brać po dobroci idąc pieszo.( a nawet pieścić ją czule po kwietnej łące bosymi palcyma poranną strącać rosę ).
można bardziej już stanowczo ale jeszcze nie raniąc do krwi brać ją rowerem łagodnie wchodzić w zakręty, omijać żaby, ślimaki, i żuka "toczygówno" który w pocie czoła próbuje zapewnić godny byt swojemu potomstwu.
można już całkiem stanowczo jak jakiś macho który wybrankę swojej lewej półkuli mózgu (no bo nie serca przecież) chwyta za warkocz i ciągnie po izbie tam gdzie jej miejsce - to samochodem
samolot wtedy to brutalny zbiorowy gwałt na przestrzeni ostre rżnięcie krawędziami skrzydeł i stateczników powłok atmosferycznych, och jaka to rozkosz mieć tą sukę pod sobą aż w głowie się kręci.
można i rakietą to .....cisisisisisi

20.06.2019 12:59 Papa ohara

I tak to nic nie da. Poza tym Francja już wiele lat temu próbowała wymusić opodatkowanie paliwa lotniczego. Bezskutecznie. Nawet gdyby latanie stało się droższe to liczba lotów spadnie niezauważalnie. Mówiąc krótko, będzie tak jak było z tą tylko różnicą, że bilety będą więcej kosztowały.

20.06.2019 15:16 Mariusz

To by coś dało jakby pieniądze z podatku przeznaczać na rozwój technologii elektrycznej i OZE. Bo można pieniądze z podatku wydać na cokolwiek innego np fabryki jedzenia, nowe autostrady czy co tam jeszcze. Emisje zmniejszaja się tylko przez
1. bezemisyjną generację,
2. efektywność - ale tylko gdy zaoszczedzone na efektywności pieniądze pójdą na bezemisyjną generację (a nie na zwiększenie emisyjnej konsumpcji) lub
3. odpowiednio głęboką recesję

ps
nie wydaje mi się że Francuzom brakowało pieniędzy na budowę OZE, akumulatorów do EVs itp itd

21.06.2019 19:07 Marcin Leszczyński

Hmm zakładając scenariusz opisany w paru raportach które czytałem, oczekuje się spadku produkcji ropy naftowej po osiągnięciu szczytu wydobycia od 3-7% rocznie przy rosnącym popycie 1-2%.

I przy stale spadającym Eroei.

Peak oil w USA to będzie peak oil światowe prawdopodobnie.
Oczekuje się tego w ciągu najbliższych lat, nawet w tym roku.

ropa i pieniądze są tylko w pewnym stopniu zależne od siebie z uwagi, że jest to surowiec strategiczny.

- umożliwiający sianie strachu wojskiem lub faktyczne wojny w odległych miejscach, oraz globalizację, która umożliwia np. eksport śmieci do biednych krajów czy kradzież surowców naturalnych jak piasku, ryb czy rzadkich pierwiastków.

21.06.2019 19:33 Marcin Leszczyński

Samoloty są do odstrzału z powodu geologii, a nie jakiegoś pomysłu w parlamencie.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto