Nowy raport: firmy naftowe wydają miliony na social media, by nic się nie zmieniło

Pięciu naftowych gigantów wydaje rocznie prawie dwieście milionów dolarów na lobbing w USA. Twierdzi tak amerykański thin-tank InfluenceMap w opublikowanym ostatnio raporcie. Chodzi o firmy takie jak Chevron, BP, Shell, Total i ExxonMobil.

To ogromna suma, ale wydatki nafciarzy na kształtowanie opinii publicznej w sprawie globalnego ocieplenia są o wiele większe. Ogółem na wszystkie związane z tym przedsięwzięcia mieli wydać ponad miliard dolarów od ogłoszenia Porozumienia Paryskiego.

Raport wskazuje również, jak paliwowi potentaci budują wizerunek firm coraz bardziej przyjaznych środowisku, i jak różni się to od ich rzeczywistej polityki. Z wypowiedzi medialnych ich przedstawicieli z ostatnich kilku lat wynika, że są za przyspieszeniem procesu odejścia od paliw kopalnych i wspierają rozwój elektromobilności. Reprezentujący je lobbyści prezentują z kolei zupełnie inne stanowisko, starając się wstrzymać prace nad prawem zmierzającym w tym kierunku.

Rys. 1 Wydatki firm naftowych na lobbing w 2018 roku. Źródło: Influencemap

Autorzy podają, że BP, Chevron, ExxonMobil i Shell w ostatnich trzech dekadach wydały łącznie ponad 250 milionów dolarów na lobbing w czasie amerykańskich kampanii prezydenckich. Ponad 330 tysięcy dorzucił do tego francuski Total.

Ważną częścią wydatków firm naftowych są środki na promocję w mediach społecznościowych. Działania na Instagramie i Facebooku pochłonęły ponad dwa miliony dolarów i skupiały się na politykach proklimatycznych poszczególnych stanów USA. Rekordowe półtora miliona dolarów poszło na kampanię przeciwko opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w stanie Waszyngton. Samo BP wydało wtedy na reklamy w serwisach społecznościowych dwie trzecie tej sumy. Infografiki widocznie między innymi na Instagramie pokazywały zagrożenia, z którymi miało wiązać się nowe prawo – osłabienie się gospodarki regionu czy rosnące ceny energii. Prawdopodobnie miało to wpływ na ostateczną porażkę inicjatywy organizacji pozarządowych, która została odrzucona przez obywateli w referendum.

Rys. 2 Wydatki firm i organizacji związanych z przemysłem naftowym na kampanie w mediach społecznościowych Źródło: Influencemap

“W swoim wystąpieniu przed przedstawicielami branży w marcu 2018 CEO Shella Ben van Beurden wspomniał o wyzwaniach klimatycznych stwierdzając, że skłaniają one przemysł naftowy do przebudowy modelu swojego działania od fundamentów” – czytamy w raporcie – “Jednocześnie na konferencji w listopadzie zeszłego roku stwierdził on, że nagłówki w mediach mogą być mylące, a jego firma nie zamierza łagodzić swojego stanowiska w sprawie nafty i gazu” – piszą badacze.

– Sposób kreowania kimatycznego wizerunku naftowych gigantów wygląda marnie, co naraża ich na kryzys wiarygodności. W publicznych wypowiedziach wspierają walkę z ocieplaniem się klimatu, inwestują też w niskoemisyjne rozwiązania. Jednocześnie jednak wydają wielokrotnie więcej pieniędzy na rozwój działalności opartej na wydobyciu paliw kopalnych – powiedział “Guardianowi” Edward Collins, jeden z autorów raportu.

Źródło: SmogLab

Komentarze

01.04.2019 11:07 Logic

Wiele sie musi zmienić zeby wszystko pozostało po staremu.

01.04.2019 19:32 Carlinfan

@LOGIC
No właśnie ile czasu to potrwa, i czy faktycznie jest opłacalne sponsorowanie reklam w kwestii obcinania gałęzi, na której wszyscy siedzimy ? Właściciele i zarządcy BIG OIL powinni zostać wsadzeni do więzienia a majątek ich i rodziny przeznaczony na rozwój, chociażby technologii składowania energii.

01.04.2019 22:14 Logic

@Carlinfan
Tak działa inercja tego systemu, dla tego jestem bardzo sceptyczny ze uda sie wprowadzić jakie kolwiek skuteczne srodki zeby zatrzymać upadek.
Powinni zostać, tylko jak to mówią - zwycięzców sie nie sądzi. Dla tego nie było komu i jak osądzić Stalina czy innych komunistów w ZSRR.
Gdy by to Niemcy wygrali to z koleji ich nie było by komu sądzić.

02.04.2019 8:03 Felek

Bo sądzi tylko śmierć. A ta po NICH przyjdzie. Prędzej czy później. Jedyne co można zrobić w ramach ewentualnej, niedoskonale postrzeganej sprawiedliwości, to zabrać im to wszystko co nakradli od ludzi. Bo tak zrobili, cała gospodarka działa tak by utrzymać dotychczasowy popyt na ropę naftową. Finansjera jest z nimi za pan brat i chociaż zapewne zawdzięczamy im życie oraz byt to jednak zepsucie, które obserwuję musi zostać powstrzymane. Populacja jest trzy posiłki od anarchii ale oni o tym wiedzą. Jeśli chcą żyć, to muszą dalej brnąć w system wiecznego wzrostu gospodarczego aż do krachu. To jest nie do uniknięcia. Więc najwięksi udziałowcy rynku paliw robią co mogą. Krach można odsunąć jeśli, rzekomi filantropi tego świata, zlitują się i pozwolą wypłynąć obecnie opracowywanej, nowoczesnej technologii w szeroki świat. Bo jak dotąd, korzystamy tak naprawdę z technologii sprzed 100-200 lat a nawet starszej. Ma tylko nowocześniejsze opakowanie i tony marketingu.

02.04.2019 15:46 Albatron

For The First Time Ever Aramco Opens Its Books: Reveals Higher Profit Than Apple, Google And Exxon Combined

https://www.zerohedge.com/news/2019-04-01/step-aside-apple-saudi-aramco-officially-worlds-most-valuable-company

03.04.2019 3:34 gupol(szukam w OZE)

heh oni nie muszą wydawać żadnych pieniędzy by nic sie nie zmieniło. sami , jako społeczeństwo, o to dbamy.
ropa naftowa nie jest tylko jednym z wielu surowców .
w naszym świecie ropa jest warunkiem wstępnym do zaistnienia wszystkich innych surowców - wody, żywności etc.
dlatego żadne "social media" niczego w tej kwestii nie zmienią.

11.05.2019 6:14 Rafał

Jacy niedobrzy ci naftowcy.
Zmuszają biednych ludzi aby jeździli samochodami, już po trzy auta w rodzinie ludzie muszą mieć bo jak nie to kula w łeb od mafii naftowej.
Jakimi strasznymi metodami muszą się posługiwać skoro przy galopujacych cenach benzyny coraz więcej aut?

Jacy niedobrzy ci hipermarketowcy oni też batogami zapędzają biednych ludzi do sklepów. Po co te wszystkie kamery w marketach? Mafia patrzy i rozlicza czy dość kupiliśmy. A jak nie, to wiadomo co.

Jak żyć skoro wokół nas sama patologia i kryminaliści a my tacy uczciwi i niewinni jak te lelije we stawie?

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto