Nowy raport: firmy naftowe wydają miliony na social media, by nic się nie zmieniło

Pięciu naftowych gigantów wydaje rocznie prawie dwieście milionów dolarów na lobbing w USA. Twierdzi tak amerykański thin-tank InfluenceMap w opublikowanym ostatnio raporcie. Chodzi o firmy takie jak Chevron, BP, Shell, Total i ExxonMobil.

To ogromna suma, ale wydatki nafciarzy na kształtowanie opinii publicznej w sprawie globalnego ocieplenia są o wiele większe. Ogółem na wszystkie związane z tym przedsięwzięcia mieli wydać ponad miliard dolarów od ogłoszenia Porozumienia Paryskiego.

Raport wskazuje również, jak paliwowi potentaci budują wizerunek firm coraz bardziej przyjaznych środowisku, i jak różni się to od ich rzeczywistej polityki. Z wypowiedzi medialnych ich przedstawicieli z ostatnich kilku lat wynika, że są za przyspieszeniem procesu odejścia od paliw kopalnych i wspierają rozwój elektromobilności. Reprezentujący je lobbyści prezentują z kolei zupełnie inne stanowisko, starając się wstrzymać prace nad prawem zmierzającym w tym kierunku.

Rys. 1 Wydatki firm naftowych na lobbing w 2018 roku. Źródło: Influencemap

Autorzy podają, że BP, Chevron, ExxonMobil i Shell w ostatnich trzech dekadach wydały łącznie ponad 250 milionów dolarów na lobbing w czasie amerykańskich kampanii prezydenckich. Ponad 330 tysięcy dorzucił do tego francuski Total.

Ważną częścią wydatków firm naftowych są środki na promocję w mediach społecznościowych. Działania na Instagramie i Facebooku pochłonęły ponad dwa miliony dolarów i skupiały się na politykach proklimatycznych poszczególnych stanów USA. Rekordowe półtora miliona dolarów poszło na kampanię przeciwko opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w stanie Waszyngton. Samo BP wydało wtedy na reklamy w serwisach społecznościowych dwie trzecie tej sumy. Infografiki widocznie między innymi na Instagramie pokazywały zagrożenia, z którymi miało wiązać się nowe prawo – osłabienie się gospodarki regionu czy rosnące ceny energii. Prawdopodobnie miało to wpływ na ostateczną porażkę inicjatywy organizacji pozarządowych, która została odrzucona przez obywateli w referendum.

Rys. 2 Wydatki firm i organizacji związanych z przemysłem naftowym na kampanie w mediach społecznościowych Źródło: Influencemap

“W swoim wystąpieniu przed przedstawicielami branży w marcu 2018 CEO Shella Ben van Beurden wspomniał o wyzwaniach klimatycznych stwierdzając, że skłaniają one przemysł naftowy do przebudowy modelu swojego działania od fundamentów” – czytamy w raporcie – “Jednocześnie na konferencji w listopadzie zeszłego roku stwierdził on, że nagłówki w mediach mogą być mylące, a jego firma nie zamierza łagodzić swojego stanowiska w sprawie nafty i gazu” – piszą badacze.

– Sposób kreowania kimatycznego wizerunku naftowych gigantów wygląda marnie, co naraża ich na kryzys wiarygodności. W publicznych wypowiedziach wspierają walkę z ocieplaniem się klimatu, inwestują też w niskoemisyjne rozwiązania. Jednocześnie jednak wydają wielokrotnie więcej pieniędzy na rozwój działalności opartej na wydobyciu paliw kopalnych – powiedział “Guardianowi” Edward Collins, jeden z autorów raportu.

Źródło: SmogLab

Komentarze

01.04.2019 11:07 Logic

Wiele sie musi zmienić zeby wszystko pozostało po staremu.

01.04.2019 19:32 Carlinfan

@LOGIC
No właśnie ile czasu to potrwa, i czy faktycznie jest opłacalne sponsorowanie reklam w kwestii obcinania gałęzi, na której wszyscy siedzimy ? Właściciele i zarządcy BIG OIL powinni zostać wsadzeni do więzienia a majątek ich i rodziny przeznaczony na rozwój, chociażby technologii składowania energii.

01.04.2019 22:14 Logic

@Carlinfan
Tak działa inercja tego systemu, dla tego jestem bardzo sceptyczny ze uda sie wprowadzić jakie kolwiek skuteczne srodki zeby zatrzymać upadek.
Powinni zostać, tylko jak to mówią - zwycięzców sie nie sądzi. Dla tego nie było komu i jak osądzić Stalina czy innych komunistów w ZSRR.
Gdy by to Niemcy wygrali to z koleji ich nie było by komu sądzić.

02.04.2019 8:03 Felek

Bo sądzi tylko śmierć. A ta po NICH przyjdzie. Prędzej czy później. Jedyne co można zrobić w ramach ewentualnej, niedoskonale postrzeganej sprawiedliwości, to zabrać im to wszystko co nakradli od ludzi. Bo tak zrobili, cała gospodarka działa tak by utrzymać dotychczasowy popyt na ropę naftową. Finansjera jest z nimi za pan brat i chociaż zapewne zawdzięczamy im życie oraz byt to jednak zepsucie, które obserwuję musi zostać powstrzymane. Populacja jest trzy posiłki od anarchii ale oni o tym wiedzą. Jeśli chcą żyć, to muszą dalej brnąć w system wiecznego wzrostu gospodarczego aż do krachu. To jest nie do uniknięcia. Więc najwięksi udziałowcy rynku paliw robią co mogą. Krach można odsunąć jeśli, rzekomi filantropi tego świata, zlitują się i pozwolą wypłynąć obecnie opracowywanej, nowoczesnej technologii w szeroki świat. Bo jak dotąd, korzystamy tak naprawdę z technologii sprzed 100-200 lat a nawet starszej. Ma tylko nowocześniejsze opakowanie i tony marketingu.

02.04.2019 15:46 Albatron

For The First Time Ever Aramco Opens Its Books: Reveals Higher Profit Than Apple, Google And Exxon Combined

https://www.zerohedge.com/news/2019-04-01/step-aside-apple-saudi-aramco-officially-worlds-most-valuable-company

03.04.2019 3:34 gupol(szukam w OZE)

heh oni nie muszą wydawać żadnych pieniędzy by nic sie nie zmieniło. sami , jako społeczeństwo, o to dbamy.
ropa naftowa nie jest tylko jednym z wielu surowców .
w naszym świecie ropa jest warunkiem wstępnym do zaistnienia wszystkich innych surowców - wody, żywności etc.
dlatego żadne "social media" niczego w tej kwestii nie zmienią.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto