Ulga podatkowa za dojeżdżanie do pracy na rowerze lub autobusem? W Danii myślą o tym na poważnie

„Copenhagen Post” donosi, że w Danii ruszyła właśnie nowa kampania społeczna, której organizatorzy postulują, by wprowadzić zniżki podatkowe dla dojeżdżających do pracy na rowerach lub komunikacją zbiorową. Idea zyskała już wsparcie Dansk Industri, który zrzesza krajowym przemysł. Ci widzą w tym szansę na zmniejszenie liczby dni „chorobowego”.

Kampanię rozpoczął „Cyklistforbundet”, który wcześniej dał się poznać z kampanii Cycle Billion, która była skupiona na rozwoju infrastruktury dla rowerów. Dziś ten cel także zmieścił się w kampanii – organizacja postuluje, by budżet centralny wsparł samorządy w jej rozwoju. Realizacja celu ma oznaczać, że na każde 100 koron przeznaczonych na samochody, dwie korony pójdą na rowery. Oprócz tego postulaty obejmują dotacje dla elektrycznych rowerów i ograniczenia prędkości dla samochodów poruszających się w terenie zabudowanym.

Uwagę zwraca jednak inny postulat organizacji. Ta chce bowiem, by w Danii wprowadzić ulgę podatkową dla osób, które do pracy dojeżdżają na rowerze lub transportem zbiorowym. O tym, że rzecz nie jest tylko luźnym pomysłem aktywistów, przekonuje wsparcie, którego już udzielili mu przedstawiciele potężnego zrzeszenia przemysłu Dansk Industri. Ci widzą w tym wymierną korzyść. „Jeżeli przesadzimy ludzi na rowery, w całym kraju możemy zaoszczędzić 267 tys. dni chorobowego”, tłumaczył Michael Svane, szef Duńskiej Federacji Transportu. Dodawał też, że popiera to jako przedstawiciel biznesu, ale też jako człowiek, ponieważ badania pokazują, że jeżeli 10 proc. osób więcej wybiera rower jako środek transportu, korki zmniejszają się o 6 proc.

W Kopenhadze – podkreśla gazeta – w 2017 roku 41 proc. podróży do pracy lub na uczelnię odbywano na rowerach. W ten sam sposób odbywano 32 proc. podróży w mieście, ale władze duńskiej stolicy za cel wyznaczyły sobie 50 proc. podróży w mieście odbywanych na rowerach. Ulgi podatkowe mogą w tym pomóc.

Źródło: SmogLab

Komentarze

21.01.2019 14:19 ŚWIATŁOLUB

fajnie, że są kraje gdzie myśli się o zdrowiu planety i dobrostanie człowieka jednocześnie. Zatwardziałym przeciwnikom dojeżdżania rowerem do pracy proponuję
eksperyment: dojazd do pracy wypożyczonym rowerem elektrycznym. Będzie szybciej, zdrowiej i taniej niż spalinowcem. W pojazdach rowerowych polskie prawo zezwala używać w mieście opon z kolcami. W samochodach jest to zakazane.

21.01.2019 15:19 Marcin

Niestety u nas pokutuje ciągle przekonanie, że jak ktoś nie posiada własnego samochodu jest biedakiem. Sam już wiele lat temu się go pozbyłem i o dziwo czuję się bogatszy oraz bardziej wolny. Co za paradoks...;)

21.01.2019 22:32 tomek

W Polsce jest już kilkadziesiąt firm, głównie z branży IT które dają małe dodatki pracownikom dojeżdżającym do pracy na rowerze.
Tak kilka złotych za każdy dzień w którym się przypedałowało.

Ważniejsza jest jednak dobra infrastruktura w miejscu pracy.
Dobry parking zamiast wyrwikółek.
Najlepiej zadaszony z monitoringiem i jakieś miejsca do przebrania z prysznicem.
Do tego trzeba najpierw zacząć zachęcać pracodawców.

@Światłolub
Opony z kolcami, w kraju gdzie zimy są ostatnio takie jak widać.
Natomiast wszystkie drogi dla samochodów są w miastach zawsze idealnie czarne.
Nigdy nie miałem, chociaż kolega który jest kurierem kupił ostatnio jedną kolcowaną na przód
- twierdzi że to bardzo wystarcza :)

22.01.2019 0:05 tomek

Mówiąc jaśniej.
Najpierw trzeba zrobić dobrą infrastrukturę rowerową na samych ulicach oraz
w miejscach będących tzw. generatorami ruchu tj. szkoły, uczelnie, duże osiedla, kompleksy biurowe, węzły przesiadkowe.

Wtedy rowerzyści się sami pojawią, bez zachęt finansowych.

Tylko co to jest dobra infrastruktura?
Pokutuje u nas małomiasteczkowe przekonanie, że infrastruktura dla rowerów, to wydzielone drogi rowerowe (tzw. ścieżki).

Otóż nie. Dobra infra rowerowa w miastach to też wygodne parkingi rowerowe (odwrócone stojaki U-kształtne), to dwukierunkowość ulic jednokierunkowych dla samochodów.
To strefy "tempo 30" gdzie jest dobre intuicyjne i fizyczne uspokojenie ruchu.
To pasy ruchu dla rowerów na niektórych troszkę główniejszych uliczkach.

Te mityczne ścieżki, czyli wydzielone drogi dla rowerów, to tylko na naprawdę głównych ulicach, gdzie jest duże natężenie ruchu, kilka pasów samochodowych, w każdą stronę i gdzie żadne z powyższych rozwiązań nie dało by rady.

To całkowicie wystarczy, wtedy żadne zachęty finansowe nie będą potrzebne. Rowerzyści sami się pojawią i w ciągu kilku lat będą mieć spory udział w splicie komunikacyjnym.

24.01.2019 7:57 Rafał

Trzeba być obiektywnym. Jakkolwiek ganie postępaków neomarksistów za orwelowską równiłowkę i tresure mentalną, to to jest doskonały pomysł.
Centra dużych miast :samochody won, maksymalne utrudnianie życia kierowcom,tylko transport elektryczny i masowy, oraz oczywiście rowery.

25.01.2019 10:17 ŚWIATŁOLUB

Od dłuższego czasu odgrażam się Interii, że zablokuję ją na domowym komputerze "za karę" tj. za bzdurne artykuły niezbalansowanej psychologicznie i niezdiagnozowanej jeszcze uczącej się chyba wiecznie młodzieży. Zakładam, że to wina pryszczy na twarzy: łatwiej jest człowiekowi w takim stanie przekleić artykuł z "innych mediów" niż skonfrontować się z niedoskonałością wyglądu. Najgorsze, że ów stan wpływa też na wybory co wkleić. A przecież malarze holenderscy malowali osoby stare, brzydkie i pokurczone i to jest prawdziwa sztuka. Tylko w miarę rzetelnie podawana na owym portalu temperatura powietrza sprawia, że czasem coś tam jeszcze kliknę i przeczytam. Tak się i dzisiaj stało: https://menway.interia.pl/styl-zycia/ciekawostki/news-ludzie-przeciw-technologii-zaglada-ludzkosci-czy-triumf-anar,nId,2800211,nPack,1
Obiecuję z góry poprawę jak tylko przyzwyczaję się do innego portalu z odczytem bieżącej T powietrza.

07.02.2019 22:50 notek

A gdzie ulgi dla chodzących pieszo? Toż już naukowcy podnoszą (ostani Świat Nauki) że ewolucja nas przystosowała do długich dystansów pokonywanych pieszo. Od pojedynczych komórek do całych narządów ten rodzaj wysiłku jest zbawienny dla zdrowia, a także dla planety.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto