ArtykulyRozwiązania technologiczne

Raport: Obowiązkowe użycie w benzynie domieszek biopaliw nie ograniczy emisji

biodieselWprowadzenie domieszek z biopaliw do benzyny nie ograniczy emisji gazów cieplarnianych – stwierdza opracowanie opublikowane w American Economic Journal: Economic Policy.

Badania, przeprowadzone przez 3 członków Akademii Nauk Stanów Zjednoczonych, stwierdzają, że pomysł zmniejszania emisji dwutlenku węgla przez wprowadzenie do paliw domieszek ze źródeł niskowęglowych (np. etanol, biodiesel) nie ma szans na sukces, a nawet może zwiększyć sumaryczną emisję gazów cieplarnianych.

Według autorów opracowania wprowadzenie na rynek paliw ze źródeł niskowęglowych dodawanych do ropy czy benzyny może w sumie zwiększyć ilość dostępnego paliwa, a więc i emisje.

Stephen Holland, prowadzący badania na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Karoliny Północnej w Greensboro i jeden z autorów analizy, zacytował analogię z otyłym dzieckiem, które zjada dwie tabliczki czekolady dziennie. Każemy mu więc zjadać dwa banany dziennie. Zjada więc je, a także zjadane dotychczas dwie tabliczki czekolady. W rezultacie staje się jeszcze grubsze i problem tylko się nasila.

Podobnie, wprowadzenie do paliwa dodatków niskowęglowych regulują skład mieszaniny, ale nie poziom zużycia.Według Stephena Hollanda, najłatwiejszym sposobem na ograniczenie emisji w transporcie jest zmniejszenie zużycia i „nie jeżdżenie aż tak dużo”. „Współdziel samochód! Korzystaj z transportu zbiorowego! Zostaw auto w domu!”.

Największe kontrowersje dotyczą etanolu, a szczególnie sposobu wyliczania emisji związanych z jego pozyskiwaniem z kukurydzy. Według niektórych opracowań zużycie energii z paliw kopalnych związane z produkcją etanolu (maszyny rolnicze, nawozy, transport, przetworzenie) jest większe, niż energia wyprodukowanego paliwa.

ang więcej w TheNewYorkTimes

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly