Ocieplenie klimatu spowoduje kryzys żywnościowy – ucierpi połowa ludzkości
Ocieplenie klimatu może poważnie zmniejszyć zasoby żywności na obszarach zamieszkanych przez połowę ludności świata – ostrzega raport amerykańskich badaczy. Uszczuplenie zbiorów oraz ograniczenie hodowli najbardziej grozi krajom Trzeciego Świata, jednak zagrożone są także np. Włochy i Francja.
Do 2100 r. najniższe temperatury w tropikach i subtropikach będą i tak wyższe niż najwyższe temperatury panujące tam obecnie – stwierdzają autorzy raportu opublikowanego w tygodniku „Science”. Według nich prognoza ta sprawdzi się z 90-procentowym prawdopodobieństwem. „Zmianami dotknięte zostaną 3 miliardy ludzi” – uważa Battisti. Co gorsza, zmiany te w najdrastyczniejszej postaci wystąpią prawdopodobnie w najbiedniejszych krajach świata.
Wysokie temperatury zaszkodzą kluczowym uprawom, m.in. kukurydzy, dostarczającym żywności setkom milionów osób w strefach gorących. W krajach tropikalnych negatywne efekty zmian mogą zostać złagodzone dzięki przyspieszeniu dojrzewania zbóż i owoców: według uczonych cykl dojrzewania skróci się do zaledwie 10-20 dni. Jednak w subtropikach, gdzie w przyspieszonym tempie wysychać będą źródła wody, procesy te mogą wywołać katastrofalne skutki.
Ocieplenie zaszkodzi też rolnictwu śródziemnomorskich krajów Europy. Już teraz we Włoszech zaobserwować można rekordowy spadek zbiorów kukurydzy: o 36 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. We Francji podobny spadek wynosi 30 proc., natomiast tegoroczne zbiory owoców były mniejsze od poprzednich o 25 proc. O 21 proc. spadły tam też zbiory zbóż.
więcej w TheHeatIsOnline oraz Scientific American
Propozycje Zielonych działań dla Obamy na 100 pierwszych dni
Światowi eksperci w dziedzinie ochrony środowiska przekazują prezydentowi – elektowi porady dotyczące priorytetów na pierwszych 100 dni sprawowania władzy.
więcej w alternet
Kryzys Oil Peak: Samochody – redukcja
W obliczu wzrostu cen paliwa oraz spadających dochodów, nieograniczone wykorzystywanie samochodów praktykowane przez prawie wszystkich amerykanów, zacznie spadać w dół drabiny społeczno-ekonomicznej.
Szczęśliwcy, którzy będą mogli sobie pozwolić na nową generacje superoszczędnych ładowanych prądem samochodów, nie będą musieli zamartwiać się wzrostem cen benzyny, jej brakami w dostawach ani jej reglamentacją. Pozostali, jeżdżący starymi samochodami, będą jeździć coraz mniej. Współdzielenie samochodów i transport publiczny znacząco zyskają na popularności. Niskie zużycie paliwa przez auto stanie się coraz ważniejszym kryterium, w miarę jak benzyna będzie stawać się coraz droższa i trudniej dostępna.
Forma samochodu będzie ewoluować w stronę mniejszych pojazdów kompensujących mniejsze zarobki i wyższe ceny paliwa niższym zapotrzebowaniem na nie.
Dotychczasowa percepcja konsumentów tego, co jest „pożądanym” samochodem, która wykształciła się w ostatnich 50 latach, odejdzie do lamusa.
W Europie, 30 lat znacznie wyższych niż w USA podatków paliwowych poskutkowały o połowę niższym zużyciem ropy na osobę.
więcej w fcnp
Nowe domy w USA coraz mniejsze
Amerykański sen się kurczy…
Po raz pierwszy od co najmniej dekady, znacząco redukowane są rozmiary nowo budowanych domów. „Obserwujemy trend w stronę małych domów” – stwierdza Gopal Ahluwalia, dyrektor badań National Association of Home Builders. Dotychczasowy trend rozmiarów domów jednorodzinnych, który w latach z 1750 stóp kwadratowych w roku 1978 wzrósł do 2479 w roku 2007, zaczął się odwracać.
więcej w usatoday
Cyprowi grozi pustynnienie, twierdzą geofizycy
Do końca stulecia, w wyniku zmian klimatu i nasilających się susz, Cypr może stać się krajem pustynnym – ostrzega ekspert.
więcej w reuters