Artykuly

Kronika Rozdroża: 2009-02-22

Styczeń 2009 siódmym najcieplejszym w historii pomiarów

Według opracowania NOAA, średnia temperatura Ziemi w styczniu tego roku, pomimo niskiej aktywności słonecznej i obniżającego temperaturę Pacyfiku prądu La Niña, była o 0.53C wyższa od średniej z lat 1961-1990. Daje to tegorocznemu styczniowi miano 7 najcieplejszego stycznia w historii pomiarów.
Rekord temperatur styczniowych padł w roku 2007, kiedy to średnia temperatura planety w styczniu przekroczyła średnią o 0.84C.

ang czytaj więcej >>

Zmiany klimatu: zmieniające się liczby

ipccIV Raport IPCC z 2007 roku określił przewidywania względem zmian klimatu, jednak już po dwóch latach wydaje się on przestarzały.
Z całego globu napływają dane i informacje, które sugerują, że wiele przewidywań raportu, choć i tak znacznie poważniejszych w tonie, niż te z trzeciego raportu, może być jednak nazbyt optymistycznych.
Lód w Arktyce znika szybciej, niż przewidywali eksperci IPCC. Według ostatniego raportu United States Geological Survey poziom oceanów w 2100 roku może podnieść się ponaddwukrotnie bardziej, niż szacowało to IPCC (odnotowując w raporcie, że nie uwzględnia w swoich oszacowaniach wody z topniejących lodowców, w tym Grenlandii i Antarktydy Zachodniej, gdyż mechanizmy i tempo ich topnienia są słabo rozumiane i trudne do przewidzenia). Szybciej od najczarniejszych scenariuszy wzrasta też ilość emitowanego przez nas dwutlenku węgla.

ang czytaj więcej >>

Najbardziej inspirujący ruch na świecie: Miasta Przejściowe

Transformacja nadchodzi i nic jej nie zatrzyma. Narasta nowy ruch, mający sprostać wyzwaniu, jakie stawiają przed ludzkością nieuniknione wyzwania związane z oil peak, zmianami klimatu i brakiem żywności.
Podczas gdy „wiek ropy”, który pozwolił na niesamowity wzrost ludzkiej populacji, dobiega końca, liczba ludzi wzrasta wykładniczo.
Walter Youngquist, profesor geologii z Uniwersytetu w Oregonie, uważa, że „kiedy nastąpi przejście od tej radosnej bańki węglowodorów, którą wciąż się cieszymy, do gospodarki opartej o energię odnawialną, co nas czeka? Czy przetrwa „cywilizowana” cywilizacja? Nie ma realnej możliwości, aby alternatywne źródła energii zapewniły nam taką ilość energii na osobę, jaką cieszymy się obecnie, co dopiero, kiedy będzie nas znacznie więcej. A to właśnie tania i dostępna energia jest tym, co napędza świat. Zaprzedaliśmy nasze ekonomiczne dusze w faustowskiej wymianie, a za luksus tu i teraz, wcześniej czy później przyjdzie nam zapłacić wysoką cenę”.
Na całym świecie już 900 społeczności, mając to wszystko na uwadze, planuje przyszłość swoich miast w oparciu o trzy kluczowe kwestie:
1. Jak zapewnić odporność społeczeństw w odpowiedzi na kryzys Oil Peak?
2. Jak wzmocnić lokalną gospodarkę w odpowiedzi na nadchodzącą niestabilność ekonomiczną?
3. Jak zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i ograniczyć zmiany klimatu?

ang czytaj więcej >>

Już czas, żeby miasta były dla Ludzi, a nie Samochodów

Los Angeles i niezliczone inne miasta, w tym Phoenix, Houston i Atlanta są znacznie bardziej przyjazne dla samochodów, niż dla ludzi – zostały zbudowane zgodnie z polityką zmuszającą ludzi do jazdy samochodem. To niezrównoważony i niemożliwy do utrzymania model miasta, który musi zostać jak najszybciej zmieniony.
W opinii planisty transportowego Timothy Papandreou „jesteśmy już blisko nieuniknionego momentu odejścia od powszechnych samochodów osobowych do większego polegania na transporcie publicznym i zrównoważonym. Już jesteśmy na tym rozdrożu.
Sytuacja, w której w miastach jest mnóstwo miejsca dla samochodów, a brakuje go dla ludzi, to rezultat lat wzrostu infrastruktury samochodowej kosztem alternatywnych form transportu. Doprowadziło to do stanu, w którym większość Amerykanów uważa posiadanie samochodu za kluczowe dla produktywnego, udanego życia.
Zorientowana na auta prywatne polityka stworzyła cień węglowy, którego samochody nie są w stanie uniknąć. Powinniśmy wdrożyć zarządzanie zapotrzebowaniem przez zniechęcanie ludzi do jazdy samochodem, co z kolei da bodziec do chodzenia, jazdy komunikacją miejską, współużytkowania samochodów i rozpowszechnienia się innych sposobów przemieszczania się.
Autostrady w miastach to zmarnowania przestrzeń. Spójrzmy na przykład: 200 ludzi w 177 samochodach może zakorkować taką autostradę, jak I-405. Wystarczyłyby trzy autobusy miejskie i dwa pasy ruchu. A gdyby jechali na rowerach, to mieliby mnóstwo miejsca wokół siebie.
Cała ta przestrzeń dróg i parkingów, zajmująca w Los Angeles 70% powierzchni miasta, mogłaby być czymś innym. Jedynym sposobem na zmianę stanu rzeczy jest zerwanie z nieefektywnymi półśrodkami, de facto jedynie konserwującymi status quo.”
„Inwestycje w transport publiczny z pakietu stymulacyjnego prezydenta Obamy mogą być pierwszym krokiem w kierunku tej wizji przyszłości”
– wyraża nadzieję Timothy Papandreou.

ang czytaj więcej >>

Energetyczne limity wzrostu i droga do zrównoważonej gospodarki (Richard Heinberg)

Raport jest poświęcony różnym alternatywnym źródłom energii: piaskom roponośnym, łupkom bitumicznym, energii jądrowej, wodnej, wiatrowej, geotermicznej, pływów oceanicznych, fal, ogniwom słonecznym, aktywnej konwersji fototermicznej, pasywnemu ogrzewaniu słonecznemu, biomasie, etanolowi i biodieslowi – ich zaletom, wadom i perspektywom. Na początek jednak, dla porównania, w ten sam sposób oceniane są obecne źródła energii – ropa, gaz i węgiel.

ang czytaj więcej >>

„Wykopując” węgiel

W związku z obawami związanymi z emisją dwutlenku węgla i ich kosztem, w USA trafiły do kosza plany budowy 150 nowych elektrowni węglowych. Teraz przemysł węglowy ma kolejny ból głowy – administracja prezydenta Baracka Obamy zaczęła podejmować konkretne działania w kierunku regulacji zanieczyszczeń rtęcią, popiołami i gazami cieplarnianymi z elektrowni węglowych.

ang czytaj więcej >>

Wydobycie z meksykańskich złóż ropy spada w szybkim tempie

PEMEX (Petroleos Mexicanos), państwowa firma naftowa, ogłosiła, że w styczniu wydobycie ropy w Meksyku spadło o 9.2%, z poziomu 2.96 milionów baryłek dziennie w styczniu 2008 do 2.68 milionów baryłek obecnie.
Tempo spadku wydobycia ze złoża Cantarell, trzeciego największego na świecie, pomimo wysiłków PEMEXu, sięgnęło w ostatnim roku 38%.
„Jeśli zadać pytanie, co PEMEX zamierza zrobić, aby zapobiec takiemu spadkowi wydobycia, to obawiam się, że odpowiedź brzmi – nic” – stwierdził George Baker, wydający „Mexico Energy Intelligence”.

ang czytaj więcej >>

Smętna prognoza dla odwiertów w Kanadzie obniżona jeszcze bardziej

Po raz pierwszy od dwóch dziesięcioleci, grupa reprezentująca przemysł odwiertów naftowych i gazowych w Kanadzie musiała zaktualizować w dół swoją już wcześniej ponurą prognozę.
Canadian Association of Oilwell Drilling Contractors przewiduje, że liczba odwiertów w zachodniej Kanadzie będzie mniejsza o 22 procent, w porównaniu do prognoz z października zeszłego roku.
Ze względu na szybkie tempo spadku produkcji z istniejących szybów stawia to przyszłą stabilność dostaw pod dużym znakiem zapytania.

ang czytaj więcej >>

Kącik sceptyka: James Hansen, moratorium na elektrownie węglowe i poziom życia

Dr James E. Hansen, kierujący NASA Goddard Institute for Space Studies, jest zdania, że elektrownie węglowe to „fabryki śmierci” i należy wstrzymać budowę kolejnych takich zakładów.
Czy jest to jednak w ogóle realne? Czy jeśli nie chcemy żyć bez elektryczności, to oznacza to, że musimy mimo wszystko mieć elektrownie węglowe i pal licho zmiany klimatu?
Zużycie energii elektrycznej praktycznie bez wyjątku jest doskonale skorelowane z poziomem życia. Praktycznie można utożsamić wysoki poziom życia z wysokim zużyciem energii.
Autor artykułu uważa, że nie ma możliwości, żebyśmy nie spalali dalej węgla i proponuje eksperyment myślowy: Kiedy następnym razem usłyszysz, jak ktoś mówi „jesteśmy uzależnieni od ropy” lub „jesteśmy uzależnieni od węgla”, podstaw słowo „dostatek” w miejsce „ropy” lub „węgla”.

ang czytaj więcej >>

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly