Hiszpania ogranicza prędkość w miastach do 30 km/h

Jednym z powodów zmiany są dobre doświadczenia miast takich, jak Barcelona, która swoje ograniczenia prędkości zaostrzyła już wcześniej. Deklarowany cel nowych regulacji to poprawa bezpieczeństwa na drogach w związku z rosnącą liczbą wypadków powodowanych przez zwiększony ruch pojazdów dostawczych. Oraz dostosowanie regulacji do nowych warunków, w których ulice są pełne elektrycznych hulajnóg i skuterów.

Czytaj także: Holandia: jest zgoda na ograniczenie do 30 km/h w terenie zabudowanym

– Poruszanie się po miastach pełnych skuterów, motocykli i rowerów, które zmieniono dziś w pojazdy dostawcze, nie jest łatwe – opowiadała o tym Susana Gomez, wicedyrektor hiszpańskiego departamentu dróg. W czasie prezentowania projektu zmian zwracano uwagę, że liczba zgonów w wypadkach drogowych była w 2019 roku w Hiszpanii najniższa od lat (zginęło 1755 osób), ale za to szybko rośnie liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów.

Jako jedno ze źródeł problemu wskazywano to, że coraz więcej osób przesiada się na inne niż samochód środki transportu, a charakter ulic się zmienia. Przybywa osób korzystających m.in. z hulajnóg elektrycznych i rowerów. Wraz z tym zmieniają się zagrożenia.

Zmiana przepisów ma doprowadzić do zmniejszenia liczby poważnych wypadków, które kończą się zgonem lub obrażeniami, o 50 proc. w 10 lat.

Limit 30 km/h ma dotyczyć dróg, gdzie jest jedna jezdnia i maksymalnie dwa pasy. Na drogach, gdzie pasów jest więcej, domyślnie będzie obowiązywać ograniczenie do 50 km/h. Oprócz nowych limitów prędkości wprowadzono szereg innych zmian. Wśród nich zwiększono liczbę punktów karnych, które można dostać za korzystanie z telefonu w czasie jazdy – z 3 do 6, a nawet 10, kiedy dochodzi do recydywy.

Źródło: SmogLab

Komentarze

21.11.2020 23:16 adaś

Biedni rowerzyści ! Ale spoko ! Kontener pełen prędkościomierzy do rowerów już z Chin płynie.

22.11.2020 7:49 Mariusz

Takie regulacje, podobnie jak wpuszczanie nielegalnych imigrantów, tylko zwiększa popularność partii prawicowo radykalnych jak nasza Konfederacja

Czasem jadę drogą z Biłgoraja na Lublin. Niedawno zrobili ze 30 km przed Lublinem. TRAGEDIA. Już nic że droga dalej troszkę nierówna ale na 30 km jest może ze 3 miejsca gdzie można wyprzedzić wolniej jadące pojazdy. Znaków jest nastawianych tyle że można dostać oczopląsów. Na jednym kilometrze w okolicy bodaj Jabłonnej naliczyłem ze 100 znaków tylko po jednej stronie drogi. Niektóre powtarzają się w totalnie idiotyczny sposób np co kilkadziesiąt metrów znak informujący o tym że na środku jest pas do zjazdów w obie strony.

Co gorsza jacyś idioci pozwalają na zabudowę mieszkalną wzdłuż drogi wojewódzkiej !! Za kilka lat strefa ograniczenia do 50 km/h będzie praktycznie na całej trasie. CO to za jakaś kretyńska polityka budowania domów wzdłuż drogi wojewódzkiej. To powinno być robione metodą budowania drogi poprzeczej prowadzącej pareset metrów od wojewódzkiej i od tej drogi zorganizowane osiedle(albo wzdłuż tej drogi albo mniejsze dróżki. Na takim osiedlu można robić ograniczenie i do 30km/h. Dzieci miałyby gdzie jeździć na rowerach, wbiegnięcie kota czy innego zwierzęcia na jednię nie musiałoby oznaczać śmierci

22.11.2020 9:48 Coyote

@MARIUSZ po prostu postępująca "idiotokracja" . Ograniczenie w miastach do 30 km/h w efekcie daje tylko pracujące na niskim biegu i wysokich obrotach silniki . Do tego dłużej pracujące . Więcej smogu . Ale zgłupiali "aktywiści miejscy" nawet tak prostych rzeczy nie rozumieją . Czy raczej przesłania im to perspektywa "dowalenia właścicielom blachosmrodów" , a większy smog będzie pretekstem do następnych obostrzeń . Rosnąca ilość potrąceń pieszych i rowerzystów też się znikąd nie bierze . Coraz więcej smombie i rowerzystów którzy jeżdżą jakby myśleli że są nieśmiertelni . Kretynów za kółkiem też przybywa . Lekarstwem raczej powinna być odpowiednia infrastruktura drogowa i porządne egzekwowanie już istniejących przepisów . Tyle że prościej zrobić ograniczenie do 30 km/h dla samochodów i jeszcze postawić fotoradar . Pieniążki do spustoszonej przez kryzys kasy same płyną a policjanci mają czas tłumić demonstracje przeciw obostrzeniom jak w Berlinie . Resztki zaufania wobec systemu i władzy tak właśnie umierają . Co rodzi korupcje i dalszą erozje etosu pracy , wzrost marnotrawstwa itd .

22.11.2020 10:51 Baśka

@Coyote
Szlag by to trafił. 30km/h i więcej nie wyciągnę swoim jednośladem z elektrycznym wspomaganiem bez ryzyka mandatu. To przecież wprowadzenie tego sprawi że cały transport na ulicach stanie. Z moim rowerem terenowym to jeszcze nic w porównaniu do samochodu bo mogę się nim sprawnie przeciskać po chodniku a nawet po polach,lasach,wąwozach i pagórkach jak będzie trzeba. Będę jechała wolniej ale i tak bardzo sprawnie .

Na pocieszenie mogę powiedzieć że politycy sami ukręcą bat na swoje tyłki takim posunięciem. W dłuższej perspektywie stratni kierowcy i przedsiębiorcy zasilą szeregi zadymiarzy chcących zemsty za utrudnianie im życia co w połączeniu z większym bezrobociem jeszcze bardziej przyśpieszy osiąganie ‘’masy krytycznej’’. Tak zwana masa krytyczna oznacza istnienie zbyt wielkiej liczby problemów i niedoborów by system mógł istnieć. Politycy w swojej głupocie chcą przyśpieszyć śmierć systemu który ich utrzymuje. Osiągnięcie masy krytycznej to nagły rozpad cywilizacji przemysłowej.

22.11.2020 14:04 pole torsyjne

a ile jest przypadków przewróceń się pieszych?
postawa wyprostowana wprawdzie daje pewne korzyści ale .. może w lekkim pochyleniu i z kijkiem w ręku to mniej ryzyka.

23.11.2020 3:11 gupol(szukam w OZE)

a co z komunikacją miejską? ona powinna byc wyłączona z ograniczenia prędkości i uprzywilejowana. wtedy stałaby sie bardziej atrakcyjna jako alternatywa dla kierowców . inaczej faktycznie ludzie mogą się wku...żyć ;0)

23.11.2020 9:23 Wojtek Sz.

"Ograniczenie w miastach do 30 km/h w efekcie daje tylko pracujące na niskim biegu i wysokich obrotach silniki . Do tego dłużej pracujące . Więcej smogu ."

Z tego co ja wiem nie jest to prawda. Generalnie prędokść 30km./h daje mniejsze zanieczyszczenie powietrza, bo większość emisji odbywa się w trakcie przyspieszania, a nie jazdy. Po drugie, przy prędkości 30km/h generalnie zwiększa się ogólna płynność poruszania się po mieście, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań - jest to stwierdzony efekt sieciowy. De facto w Warszawie średnia prędkość pojazdów w całym mieście to... 33km/h.


"Co gorsza jacyś idioci pozwalają na zabudowę mieszkalną wzdłuż drogi wojewódzkiej !! Za kilka lat strefa ograniczenia do 50 km/h będzie praktycznie na całej trasie.

Tak - właśnie tak - jacyś idioci rozmontowali w Polsce system planowania przestrzennego i teraz...nie ma gdzie budować, choć większość terenów w Polsce to działki (pseudo)budowlane. Dlatego nie ma jak chronić m.in. takiej drogi wojewódzkiej przed jej obudowaniem i stopniowym obniżaniem prędkości. Jeżdżę w kierunku wschodnim i w okolicach, np. Małkinii coraz więcej nowych domów zupełnie poza terenami zwartej zabudowy wsi, gdzie... przy drodze wojewódzkiej, ale w szczerym polu. Bo kto Polakowi zabroni!

23.11.2020 10:19 Rafał

Co tu się dziwić przecież hiszpania to awangarda neobolszewickiego postępactwa. Aborcja do 14 tygodnia na życzenie, bliska już legalizacja eutanazji.
Jak się dowiedziałem że na Balearach na 1000 urodzeń przypada 250 aborcji to o mało z krzesła nie spadłem.
Oto miara upadku. Kobieta jako narzędzie do użycia, jak się narzędzie zepsuje to znaczy "zaciąży" wtedy trzeba go opróżnić i dalej używać.
Przydałby się nowy Franco oj przydał.

23.11.2020 17:05 Coyote

@WOJTEK S z własnych obserwacji tam gdzie są podobne ograniczenia . Zapchanie ulic i "szarpane" ruszanie z miejsca w korkach . Biegi pierwszy , drugi . Badania chyba jakiś "aktywistów miejskich" mające podeprzeć podobne kretynizmy oparte na danych słynnego IDZD . @Rafał , dokładnie . Człowiek zredukowany do biorobota , narzędzia . A oszołomy nazywają taki upadlający kierat jeszcze wolnością . I gdzie te "cudowne" efekty powszechnej antykoncepcji i edukacji seksualnej które miały minimalizować liczbę skrobanek ? Coś nie widać , chyba że takie właśnie miały być od samego początku . Upodlenie ludzi do poziomu zdegenerowanych , bezmyślnych bydląt , ludzkie tkanki do przerobu dla koncernów farmaceutycznych .

23.11.2020 21:26 adaś

@Wojtek SZ
Miasto miastu nie równe. Ja rozumiem ,że gdy nie ma obwodnicy a droga wojewódzka przechodzi przez środek małego miasteczka to można tak zrobić, że na odcinku np 3 km wolno jechac tylko 30 km/h.
Nie wyobrażam sobie żeby tak jechać przez całe duże miasto.Muszą być jakieś drogi przelotowe o większej dopuszczalnej prędkości oraz obszary o ograniczonej prędkości. I chyba nie potrzeba tu kolejnych przepisów.Strefa zamieszkania (znak drogowy D-40) nakazuje jazdę z predkoscią nie większą niz 20km/h i piesi maja tam zawsze pierwszeństwo.
W strefie ruchu (znak D-52) wystarczy raz postawić ograniczenie prędkości i obowiazuje ono aż do znaku D-53 a nie tylko do najbliższego skrzyżowania.

przedwczoraj o 2:10 Damage

@RAFAŁ "Jak się dowiedziałem że na Balearach na 1000 urodzeń przypada 250 aborcji to o mało z krzesła nie spadłem."
Faktycznie, SZOKUJĄCE, tylko że to NIEPRAWDA. Szybki research w googlu i okazuje się, że jest to 14 przypadków na 1000.

przedwczoraj o 2:24 Damage

Hmmm, chyba to prawda, co napisałeś, doczytałem teraz i to info dotyczyło 14 przypadków na 1000 kobiet ogółem, a nie na ilość urodzeń.

wczoraj o 0:00 gupol(szukam w OZE)

@ damage

no to co tu sprzecznościami mącisz :).

apropos sprzeczności. po co właściwie antykoncepcja i edukacja seksualna skoro jest nieograniczona aborcja na życzenie?:).

@rafał

ale z tym hasłem "kobieta jako narzędzie do użycia" to moim zdanem jest coś nie tak bo to sugeruje że ktoś ją używa a w domyśle że tym kimś jest jakaś "zdegenerowana , męska szowinistyczna świnia."
czyli znowu kobieta jako niewinna ofiara zwyrodniałego patriarchatu.
tymczasem "wina" za ten upadek leży też po stronie kobiet które wydają się zaciekle walczyć o prawo do bycia seksualnymi zabawkami które w razie czego można zwyczajnie "wypróżnić" z niepożądanej zawartości i dalej używać.

a skoro już jesteśmy przy temacie. wie ktoś jaki jest stan prawny sterylizacji w polsce?
bo słyszałem że jest nielegalna, a jeśli tak to warto byłoby to zmienić.

każda kobieta powinna mieć pełne prawo zrobić ze swoimi jajnikami, jajowodami , macicą i pochwą wszystko co jej się żywnie podoba. wyciąć, zawiązać na supeł czy pomalować na niebiesko i nosić jako naszyjnik. jej ciało - jej sprawa - jej wybór.
ale płód nie jest ani częścią jej ciała ani jej własnością więc (z paroma wyjątkami) nie można nim dowolnie dysponować.
jakby mi ktoś powiedział że jestem częścią ciała mojej starej albo jej własnością to bym mu/jej tak z bani zasadził że by sie nogami nakrył/ła.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

  • Polecane materiały
    Portal "Ziemia na rozdrożu" powstał w 2008 roku. Opublikowaliśmy tysiące artykułów, materiałów medialnych, książki i komiksy. W tej sekcji znajdziesz linki do różnych ciekawych materiałów.Polecane książki(...)

    więcej »

  • Świat na Rozdrożu - wykresy
    "Świat na rozdrożu" przedstawia powiązania między systemem finansowo-gospodarczym, zużyciem energii i zasobów oraz podlegającym coraz większej presji środowiskiem. Pokazuje, jak kształtują się i zmieniają powoln(...)

    więcej »

  • Przewodnik do sceptycyzmu globalnego ocieplenia
    Sceptycyzm naukowy jest zdrowy.  Właściwie to nauka z natury jest sceptyczna. Prawdziwy sceptycyzm oznacza rozważenie całości dowodów przed wyciągnięciem wniosków. Jeśli przyjrzymy się bliżej argumentom wyr(...)

    więcej »

  • Źródła informacji o klimacie
    Adresy stron internetowych, zawierających kluczowe dane i informacje o klimacie. Satelitarne pomiary temperaturyRemote Sensi(...)

    więcej »

  • Marcin Popkiewicz w mediach
    Marcin Popkiewicz - notka biograficzna w TVN"O co chodzi"

    więcej »

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto