ArtykulyRozwiązania technologiczne

Wiedeń zrywa asfalt w centrum, robiąc miejsce dla parku.

Asfalt zniknął już z wiedeńskiej Trunnerstraße i nigdy na nią nie wróci. W zamian powstanie zielona, otwarta przestrzeń o nazwie Else Feldman Park, licząca 3700 m2. Ulicę zastąpią drzewa, krzewy, trawa, drewniane ławki, plac zabaw, ścianka wspinaczkowa. Nowy park zostanie otwarty jesienią tego roku (z powodu pandemii koronawirusa budowa została nieco opóźniona).

Oprócz zerwania starej nawierzchni, w zeszłym tygodniu zburzono 50-metrowy mur wzdłuż ulicy, który wcześniej dzielił tamtejszy plac. Jak tłumaczą władze Wiednia, miasto w ten sposób przygotowuje się na upały, z którymi będą mierzyć się mieszkańcy.

“Zbliża się lato, miasto robi się coraz cieplejsze, kryzys klimatyczny znów staje się zauważalny” – komentuje wiceburmistrz Birgit Hebein. “Zmiany klimatu się nie zatrzymują i w tym roku także będziemy mieli bardzo gorące lato. Razem z dzielnicami musimy być szybcy i konkretni w działaniu na rzecz ochłodzenia naszego miasta” – mówi wiceburmistrz Birgit Hebein.

Jak dodaje radna ds. Środowiska Ulli Sima, w tej walce o chłód niezbędne jest tworzenie terenów zielonych. Dlatego też miasto posadzi w tym miejscu 21 nowych drzew. Tylko dwie główne trasy zostaną utwardzone, żeby ułatwić mieszkańcom dostęp do nowej przestrzeni. Else Feldman Park ma być atutem tej części miasta także ze względu na wspólny ogród, gdzie mogą oni uprawiać rośliny.

Setki drzew, zielone ściany, parkingi dla rowerów

To nie jedyne działania, jakie Wiedeń szykuje pod kątem upalnego lata. Urząd stworzył też projekt sieci “chłodnych ulic” – dla przykładu, w dzielnicy Neubau, zacznie rosnąć w tym roku około 100 nowych drzew. Ich lokalizację wskazali miejscy klimatolodzy – drzewa sadzi się bowiem tam, gdzie mają największy wpływ na mikroklimat danej dzielnicy.

W sumie wiedeński program walki z wyspami ciepła zawiera 12 punktów, które dotyczą głównie transformacji dróg i budynków. Zakłada on m.in. sadzenie jak największej liczby dużych drzew, tworzenie zielonych ścian, stosowanie wody jako elementu konstrukcyjnego i chłodzącego, hydranty z przyłączem wody pitnej, wymianę nawierzchni na taką, która przepuszcza wodę oraz obszerne miejsca parkingowe dla rowerów.

Karolina Gawlik, SmogLab

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly