Kandydaci na prezydenta Warszawy – przegląd stanowisk i ranking

W artykule „Samochodocentryczne wizje kandydatów na prezydenta stolicy” mocno skrytykowałem wypowiedzi Patryka Jakiego i Rafała Trzaskowskiego. Następnie w artykule „Program dla Warszawy (i nie tylko)” przedstawiłem też swoje spojrzenie na te tematy. Teraz zaś postanowiłem przyjrzeć się odpowiedziom na te same pytania, udzielonym przez pozostałych kandydatów.

Pytanie: Czy ruch samochodowy w Warszawie powinien zostać ograniczony? Jeśli tak – w jaki sposób?

Andrzej Rozenek: Raczej tak. Wszystkie działania ograniczające ruch samochodów mogą nastąpić dopiero po wprowadzeniu atrakcyjnej alternatywy dla kierowców. Na przykład Warszawa powinna partycypować w kosztach wybudowania parkingów P&R w miastach ościennych (np. Ząbki, Wołomin, Pruszków itd.) po to, żeby zmierzający do pracy w Warszawie pozostawili samochody w miejscu swojego zamieszkania. Trzeba pamiętać, że to nie samochody odpowiadają za nasze problemy z ruchem drogowym. Całą winę ponoszą wadliwe drogi, dlatego trzeba je przeprojektować i usprawnić komunikację publiczną.

Wojciechowicz: Tak. Ruch samochodów indywidualnych jest ograniczany (obecnie wjeżdża o 10% mniej samochodów niż miało to miejsce 12 lat temu), przy zwiększających się celach podróży. W centrum nie ma możliwości, aby wszyscy dotarli własnymi samochodami. Dlatego rozwijana jest sieć metra, a także inne formy transportu publicznego. Trzeba kontynuować budowę obwodnic.

Justyna Glusman: Tak. Warszawa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast europejskich. Problemem jest zarówno przejazd przez miasto, jak i znalezienie miejsca do parkowania. Samochody są głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w dzielnicach centralnych. W ostatnich latach dwukrotnie zwiększyła się liczba aut wjeżdżających codziennie do miasta i obecnie wynosi ponad pół miliona. Fizycznie nie ma możliwości, aby wszystkie się pomieściły. Tak więc zmiana modelu transportu jest konieczna, aby nie tylko udrożnić miasto, ale chronić zdrowie i życie mieszkańców. Trzeba zmienić politykę parkingową – rozszerzyć (po konsultacjach z mieszkańcami) strefę płatnego parkowania i wyeliminować wszystkie patologie z nią związane, takie jak rejestracja kilkunastu aut pod jednym adresem. (…)

Jan Śpiewak: Raczej tak. Warszawa stała się darmowym parkingiem dla Mazowsza. Do miasta wjeżdża codziennie nawet pół miliona samochodów i tę liczbę należy ograniczyć przez rozwój komunikacji publicznej i aglomeracyjnej i polepszenie komunikacji pomiędzy dzielnicami, ograniczanie stref postojowych czy przyznanie prawa do parkowania wyłącznie mieszkańcom danej ulicy.

Jakub Stefaniak: Raczej tak. Tylko metodą zachęt, mój postulat to bezpłatna komunikacja miejska dla osób płacących w Warszawie podatki. Uważam, że rodzice, którzy dowożą swoje dzieci do szkół i przedszkoli, powinni być bardziej uprzywilejowani. Proponuję możliwość korzystania z buspasa dla rodzin 3+ w godzinach dojazdu do szkoły.

Sławomir Antonik: Tak. Parkingi metropolitalne, komunikację podmiejską, buspasy na trasach dojazdowych do Warszawy, opłaty za parkowanie, zakaz wjazdu wysoko emisyjnych do stref śródmiejskich.

Paweł Tanajno: Raczej nie. Powinny zostać ograniczone obecne korki, czyli ruch w obecnym stanie jest nie do zaakceptowania. Po upłynnieniu ruchu w centrum Warszawy i na głównych arteriach, płynna komunikacja samochodowa nie może być ograniczona.

Pytanie: Czy część warszawskich ulic powinna zostać zwężona na rzecz ścieżek rowerowych i szerszych chodników?

Andrzej Rozenek: Tak. Miasto szczęśliwe według Charlesa Montgomery albo Marcina Popkiewicza to nie wielkie siedmiopasmowe arterie totalnie zakorkowane i nieprzejezdne (Moskwa), tylko niewielkie uliczki, „zielone korytarze” i ruch pieszy, rowerowy i komunikacja publiczna (Kopenhaga).

Jacek Wojciechowicz: Raczej tak. Ścieżki rowerowe nie zawsze muszą być budowane kosztem ulic, choć oczywiście mogą być przypadki, gdzie jest to nieuniknione.

Justyna Glusman: Tak. „Autostrady” w centrum powinny zostać przekształcone w miejskie ulice. Ulice to największa przestrzeń publiczna Warszawy, musi być zaprojektowana w taki sposób, aby służyła wszystkim użytkownikom. Głównym problemem tras rowerowych jest brak spójnej sieci, w tym przede wszystkim odcinków przecinających centrum miasta na osi wschód-zachód i północ-południe. (…)

Jan Śpiewak: Raczej tak. Pytanie powinno chyba brzmieć: czy część ulic powinna być zwężona na rzecz ścieżek i szerszych chodników? Raczej tak. Ulice powinny być dostosowywane do potrzeb wszystkich użytkowników: pieszych, rowerzystów i kierowców.

Jakub Stefaniak: Raczej nie. To oczywiście zależy od miejsca. W Śródmieściu ulice są i tak wąskie, jeśli zachęcimy warszawiaków, by przesiadali się do komunikacji miejskiej, to ruch się zmniejszy. Wtedy rowerzyści będą mogli spokojnie i bezpiecznie korzystać z jezdni. A jeśli będzie tam musiała przejechać karetka czy straż, nie będzie problemu.

Sławomir Antonik: Raczej nie. Trudno powiedzieć, bo pytanie jest zbyt generalne. Decyzja zależy od miejsca, czyli potrzeby i warunków technicznych.

Paweł Tanajno: Nie. Jest tyle miejsca dla ścieżek rowerowych, że wypychanie ich na ulicę jest nierozważne. Rowerzysta w starciu z autem jest przegrany.

Pytanie: Czy w Warszawie powinno się wygospodarować więcej zieleni kosztem miejsc parkingowych?

Andrzej Rozenek: Tak. Tereny zielone (parki, skwery, pojedyncze grupy drzew) należy połączyć w „zielone korytarze”, które umożliwią warszawiakom poruszanie się kilometrami pieszo lub na rowerze czy rolkach bez styku z komunikacją samochodową i publiczną. Mamy plan opracowany przez ekspertów, który zakłada stworzenie wielu takich wielokilometrowych „zielonych korytarzy”. Na przykład niewielkie inwestycje pozwolą na stworzenie takiego korytarza wzdłuż Skarpy Wiślanej (od Łomianek do Wilanowa/Ursynowa).

Jacek Wojciechowicz: Tak. Tak, w sytuacji budowy parkingów podziemnych i ”oczyszczenia” placów i chodników z samochodów. Przed budową parkingów podziemnych trzeba przeprowadzić rzetelny audyt ile jest potrzebnych tak naprawdę miejsc parkingowych.

Justyna Glusman: Raczej nie. Nie można zestawiać w ten sposób zieleni i miejsc parkingowych. Władze Warszawy powinny lepiej zarządzać zielenią, a także miejscami do parkowania, ale to dwa odrębne tematy. Głównym problemem związanym z parkowaniem jest zabieranie przez samochody przestrzeni pieszym, przez co chodniki są mało dostępne.

Jan Śpiewak: Raczej tak. Należy zwiększać liczbę terenów zielonych. W ciągu ostatnich 10 lat w Warszawie wycięto ponad 200 tysięcy drzew.

Jakub Stefaniak: Raczej nie. Mieszkańcy narzekają na brak miejsc parkingowych. Powinniśmy iść raczej w stronę tego, by deweloper stawiający inwestycję na danym terenie musiał obligatoryjnie (procentowo) jakąś jego część przeznaczyć na teren zielony. Miasto powinno też dofinansować ogródki działkowe – tak by stały się miejscem rekreacji dla mieszkańców. Powinno też promować zielone projekty (dotyczące zieleni miejskiej) w budżecie partycypacyjnym. (…)

Sławomir Antonik: Raczej nie. Realizacja zieleni kosztem miejsc parkingowych nie rozwiązuje problemu braku zieleni. Trzeba organizować większe kompleksy zieleni niż miejsca parkingowe. Trzeba też realizować nowoczesne miejsca parkingowe podziemne i wielopoziomowe nadziemne, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń oraz udostępnić tereny ogródków działkowych wszystkim mieszkańcom. (…)

Paweł Tanajno: Nie. Antagonizowanie zieleni i samochodów jest głupie. Parkingi nie przeszkadzają ani trawie, ani drzewom. Zamiast parkować na betonowych pustyniach można przecież zorganizować podłoże parkingu z materiałów półprzepuszczalnych, tak aby mogła rosnąć trawa, a między stanowiskami nasadzić drzewa. Wtedy parkowalibyśmy wśród zieleni.

Komentarz

Czas na finalny ranking: za każde „Nie” – 0 punktów, „Raczej nie” – 1 punkt, „Raczej tak” – 2 punkty, „Tak” – 3 punkty.

  • Andrzej Rozenek: 8 punktów
  • Jacek Wojciechowicz: 8 punktów
  • Justyna Glusman: 7 punktów
  • Jan Śpiewak: 6 punktów
  • Sławomir Antonik: 5 punktów
  • Jakub Stefaniak: 4 punkty
  • Rafał Trzaskowski: 2 punkty
  • Patryk Jaki: 1 punkt
  • Paweł Tanajno: 1 punkt

Sami oceńcie. W mojej ocenie zdecydowana większość kandydatów ma poglądy dużo lepsze od tego, co proponują reprezentanci PiS i PO, którzy mentalnie pozostają w czasach projektowania miast dla samochodów a nie dla ludzi, a ich polityki w obliczu megatrendów można jednoznacznie uznać za skrajnie szkodliwe.

Marcin Popkiewicz

Komentarze

15.10.2018 19:51 New Eocene

IPCC myśli że mamy jeszcze szansę na zatrzymanie globalnego ocieplenia poniżej 2 stopni celsiusa co za bujanie w obłokach.

15.10.2018 20:57 papa ohara

New Eocene, mój pierwszy post pod tym artykułem http://ziemianarozdrozu.pl/artykul/3889/ocieplenie-o-15-stopnia-specjalny-raport-ipcc:

"Przecież zatrzymanie ocieplenia się klimatu poniżej 1,5 stopnia C jest już dawno nierealne!

Po co więc ta cała szopka? Bo już nic z tego nie rozumiem. Jaja sobie z nas robią czy głupa udają, żeby przedłużyć ściemnianie?"

16.10.2018 7:26 PIT

Głupa udają, nikt nie zamierza ograniczać konsumpcji ani przeludnienia bo to niedobre dla wielkiego biznesu i wielkiej mamony.

Nie mogę się zdecydować co jest bardziej nierealne ograniczenie konsumpcji czy przeludnienia?

16.10.2018 14:06 Sonaer

Przeludnienia, bo o tym nawet nie wspominają.

16.10.2018 16:40 Devak

Przeludnienia nie ma trzeba promować dziecioróbstwo. Niech świat uczy się na przykładzie naszego kraju. Powinno nas być przecież już grubo ponad 100 milionów, a nie te nędzne niecałe 40

16.10.2018 16:59 Carlinfan

@DEVAK
Absolutna prawda. Jakieś kolonialne popłuczyny chcą ustanawiać rekord populacji, a my mamy się zwijać ?! Lecimy na 1 miliard, przecież słynny bankier Bielecki już dawno temu powiedział, że chciałby by Polska była Chinami Europy.

16.10.2018 20:32 Logic

@Marcin Popkiewicz
Rozenek czyli komuch ktory zrobi mi z miasta multi-kulti ściek z islamem w roli głównej.
Dziekuje to juz wole miec samochody i korki.
I to jest wlasnie tragedia waszego myślenia pod uwagę bierzecie tylko jedno i nic wiecej. Kto wam bedzie środowisko chronił jak w końcu islam przejmie Europę.

16.10.2018 20:38 Logic

Jakoś dziwne ze tego megatrendu nie dostrzegacie.

16.10.2018 22:51 Marcin Popkiewicz

@Logic
Oceniałem te same wypowiedzi wszystkich kandydatów, które oceniłem dla Jakiego i Trzaskowskiego.
Jakbym chciał dyskutować wszystkie aspekty ich programów, to nie byłby to krótki artykuł, ale jakiś opasły nie nadający się do czytania raport (swoją drogą kwestie migracji nie są w gestii samorządów)

17.10.2018 12:43 Mariusz

Logic
Rozenek nie jest miłośnikiem islamistów

17.10.2018 21:38 Logic

@Marcin Popkiewicz prosze nie pisać politycznie poprawnym językiem bo to nic nie da.
Rozenek był w SLD a potem u Palikota i jest to typowy lewak ktory bedzie postępował zgodnie z linią lewicy/UE ( przy okazji ukradnie ile sie da ) czyli wprowadzi jakieś tam ograniczenia dla samochodów i ochronę środowiska ale bedzie tez realizował marksistowską linię partii czyli wytyczne UE
A przez co rozumiemy ubogacenie kulturowe Europejczyków dziczą z Afryki.
Ostrzegam pana przed romansem z lewicą europejską tzw. zielonymi ludzie juz sie poznali na ich debilnej polityce dla tego ogólny trend odbija w prawo.
Najlepiej to jak by pan wystartował w wyborach jako kandydat niezależny moze jako Symetrysta ? Czyli lewica i prawica ma racje i jednocześnie lewica i prawica sie myli. Trzeba mowić prawdę do konca a nie zadawać sie z przegniłymi politykami lewicy czy prawicy. Kwestie imigracji sa jak najbardziej w gestii samorządów oni tylnymi drzwiami ich wprowadzają.
Co mi po braku samochodów i braku smogu jesli bede musiał chodzić z bronią gotowa do strzału.
@Mariusz
Rozenek jest z ruchu Palikota i SLD i jest jak najbardziej za sprowadzaniem dziczy do Polski.

17.10.2018 21:49 Logic

Ja jako zwolennik tzw prawicy mowię odrazu Korwin
tak pieprzył podczas ostatniej debaty ze az uszy więdły.
Potrzeba czegoś wiecej niz popieranie lewakow typu Rozenek albo Korwina ktory czasem nie wie co mowi.
Jesli nie pojawi sie jakaś naprawdę mądra osoba to będziemy zgubieni.
Pan panie Popkiewicz ma doktorat pan by sie nadawał tylko trzeba wyjść poza popieranie tego układu lewica-prawica w ogóle zawodowych polityków wywalamy na śmietnik. Wywalamy ich do kosza i budujemy zupełnie coś nowego. A teraz burza muzgów !

17.10.2018 22:43 papa ohara

Logic, a jakiej Ty burzy mózgów oczekujesz? Polityczno-wyznaniowo-ideologicznej? Czy tej biorącej pod uwagę proste jak budowa cepa prawa fizyki atmosfery które są zawsze stałe i niezmienne? Może jestem tumanem ale przyznam szczerze, że już Cię zupełnie nie rozumiem...

17.10.2018 23:17 adaś

@Papa Ohara
A mi się wydaje że wiem co Logic ma na myśli.
W praktyce często się okazuje że ten polityk który będzie ograniczał ruch samochodowy i budował ścieżki rowerowe to jednocześnie będzie wprowadzał np. obowiązkową edukację seksualną już od przedszkola.
A ten polityk który tego nie zrobi to i w sprawie ograniczeń dla samochodów też zrobi niewiele.
Brakuje w polityce ludzi którzy potrafią pewne sprawy oddzielić. I w myśleniu i w działaniu.

18.10.2018 4:56 PIT

@LOGIC

Masz rację politycy i partie do likwidacji, są niepotrzebni i szkodliwi to rak na żywicielu. Dbają tylko o swoje interesy, a ludzie im są potrzebni raz na 4 lata tylko do przyklepania dyktatury.

Dopóki ludzie sami nie zaczną się rządzić to lepiej nie będzie. Istnieją już techniczne moźliwości by nad waźnymi sprawami ludzie głosowali przed własnymi komputerami.

Oczywiście tylko w Szwajcarii obecnie istnieje jakiś element demokracji bezpośredniej, a reszta krajów to wszędzie dyktatura. To tylko ludziom się wydaje że coś mogą. Nic nie mogą są tylko drenowani z kasy i mają siedzieć cicho.

To jest zbyt przełomowe myślenie i pewnie do wprowadzenia dopiero po katastrofie, która jest już nieunikniona.

18.10.2018 11:50 Sonaer

Polakom wydaje się, że od upadku PRL mają demokrację. Nic bardziej mylnego. Tak jak wtedy, tak dziś, mamy dyktaturę partii politycznych. Dyktatura była za czasów PZPR, SLD, PO, jest obecnie, i będzie po wyborach. Nie ma przy tym znaczenia czy partia rządzi sama czy w koalicji.
Politycy tego nie zmienią, bo prawdziwa demokracja jest tym, czego najbardziej się boją i co ich przeraża.

18.10.2018 12:28 Devak

@SONAER
Pełna zgoda

18.10.2018 12:51 Carlinfan

@LOGIC
Zrozum, że Unia staruchów jest świadoma tego, że nie ma zastępowalności pokoleń, dlatego tak chcą ubogacenia. Do tego uchodźcy zarobkowi dodatkowo dają element niepokoju w cywilizowanych państwach, więc powolutku będzie można rozszerzać ograniczenia na obywateli. Oczywiście dla ich bezpieczeństwa. Uchodźców, a nie Europejczyków.

18.10.2018 15:15 Logic

@carlinfan
Wiec przyzwalajac na to skończymy w totalitarnym
Kalifacie tam napewno ograniczą samochody, w ogóle wszystko ograniczą.

18.10.2018 15:21 Logic

@papa ohara
Fizyka atmosfery ? Tylko ze poza fizyką atmosfery sa jeszcze społeczeństwa w których żyją realni ludzie. Ci ludzie mają tez prawo do zachowania swojej kultury i jedności etnicznej.
Czemu lewizna tego nie rozumie ? Takie to trudne ? Czy raczej jest inny plan.
Po za tym dyskutowalismy juz - w skali planety jest juz POZAMIATANE.

18.10.2018 15:49 PIT

@LOGIC

Ci co ich sprowadzają na tym zarabiają to raz. A dwa mają prywatne wile i prywatną ochroną więc nie muszą się martwić, że ktoś ich wysadzi.

O to tu chodzi w tej całej zabawie. Przecież wiadomo, że nikt tu nie sprowadzi 100 czy 200 milionów bo to niewykonalne.

A 100 milionów biedaków w Afryce to mały procent tej nieszczęsnej populacji.
Niczego to nie zmieni w wielkiej skali, jak była tam bieda tak i nadal tam będzie bieda, jak był głód tak i nadal będzie. Sprawdzanie ich do Europy niczego nie rozwiązuje, a tylko w Europie zrobi burdel.

Wniosek jest jeden robią to dla pieniędzy. Przecież Ci ludzie płacą dużo forsy przemytnikom. A przemytnicy komu płacą, że w biały dzień ich sobie wożą statkami i wysadzają w portach ?

To się przecież kupy nie trzyma, że nagle nie ma ochrony granic.

18.10.2018 18:25 Mariusz

Logic
To, że Rozenek BYŁ w ruchu Palikota to nie znaczy, że jest za przyjmowaniem hord ekonomicznych imigrantów muzłumańskich j

18.10.2018 22:51 tomek

Trzy kwestie

1.Dla mnie jedyna wiarygodna osoba to Jan Śpiewak.
Chciałbym, żeby wygrał.
Może jeszcze nie dziś, może nie teraz

2. Czaszkowski też zły nie będzie.
Spodziewałbym się kontynuacji dotychczasowych dobrych zmian w tym samym mało błyskawicznym tempie.

3. Wyjaśnijcie mi co SLD ma wspólnego z lewicą, bo kiedyś myślałem i nie wymyśliłem.

19.10.2018 8:43 Logic

@mariusz
To przeciez oni wszyscy cała lewa strona jest za !
Tylko przed wyborami głośno ci tego nie powiedzą.
Nie bądź naiwny.
@tomek
To moze głosuj na Kononowicza przynajmniej tyle nie
ukradnie co Ciastowski i HGW.

19.10.2018 11:49 Carlinfan

@LOGIC
Nawet PiS był przeciw i nagle zaczęli przyjęli kilka tysięcy, więc o co chodzi ?

19.10.2018 11:52 Carlinfan

@LOGIC
Wracając do Twojej odpowiedzi -
"Wiec przyzwalajac na to skończymy w totalitarnym
Kalifacie tam napewno ograniczą samochody, w ogóle wszystko ograniczą."

Dla mnie nie ma różnicy czy będzie totalitarny ciapasowy kalifat czy totalitarny narodowy katolski reżim - jeden pies i jedna cholera tylko w różnych odcieniach sp***dolenia.

19.10.2018 16:58 Logic

@carlinfan
PiS nie był przeciw oni od początku chcieli wywiązać sie ze zobowiązań PO z tych 7 tys. Tylko przestraszyli sie i wycofali po tych zamachach.
Natomiast druga sprawa ze oni są niby przeciw tym kwotom z UE a z drugiej strony przyjmują islamistow z Uzbekistanu Bangladeszu i Indii.
Wiec ja ostatni raz głosuje na PiS w tych wyborach zeby nie dopuścić wygranej PO. A za rok głosuje na Korwina albo Ruch Narodowy.
Wiec w Polsce masz katolski reżim z kamienowaniem i prawem szariatu ? Chyba nie przemyślałeś tej wypowiedzi. Jedz choćby do Francji i pomieszkaj w dzielnicy imigranckiej.

19.10.2018 19:16 Carlinfan

Dokładnie przemyślałem. Powoli radykalizujacy się ruch wyznaniowo-patriotyczny będzie zmieniał rzeczywistość jak wspmnionana przez ciebie woda żabę, w której ta się gotuje. A pewnego dnia zamiast liści... I etc.

29.10.2018 11:51 KKK

Wystarczy ruszyć głową i przeanalizować problem, a nie bawić się w idee takie czy inne "zielone, wąskie ścieżki" czy "szerokie arterie", "transport publiczny" czy "rowery" - na to przyjdzie czas, ale dzisiaj ludzie mają to w dupie. Obywatele chcą dojechać do pracy/znajomych o określonej godzinie - wygodnie i względnie szybko, część z nich również tanio. Koniec. Oni naprawdę nie interesują się (i nie będą) emisjami CO2, kosztami środowiskowymi itp i jeżeli ktoś będzie chciał tym ludziom stawiać tamy tak brandowane to w kolejnych wyborach zagłosują przeciwko wszystkiemu ze znaczkiem "eko", a im większe tamy będą tym silniejszy będzie sprzeciw.

Apel: nie żonglować pięknie brzmiącymi hasłami czy zagranicznymi nazwiskami tylko doprowadzić do tego, aby kryterium ceny nie było przytłaczające ponad korzyści dla obywateli, które często wycenić trudno

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto