Kronika Rozdroża: wrzesień 2018 (akt. 27.09)

Publikowanych jest wiele wartych przybliżenia czytelnikom „Ziemi Na Rozdrożu” materiałów, jednak ze względu na ograniczenia czasowe, nie jesteśmy w stanie opracować/przetłumaczyć ich wszystkich. Przygotowujemy więc zestawienia artykułów, co miesiąc kolejne.

M. Morawiecka, PGE: miks energetyczny oparty na OZE będzie tańszy

Masakra polskich bocianów w Bułgarii. Giną po drodze do ciepłych krajów

Negcjonistyczna ściema: Najwyższy Czas na Katlę

Monbiot: While economic growth continues we’ll never kick our fossil fuels habit

Next crash will be ‘worse than the Great Depression’: experts

Once Iraq's Venice, Basra's waters have now turned deadly

Report: Disappearing Wetlands Put Planet Life at Risk 

We're running out of wilderness

'We're moving to higher ground': America's era of climate mass migration is here

Zostawmy w spokoju jedną trzecią Ziemi. Co najmniej.

Europejska energetyka chce totalnej dekarbonizacji... bo na niej skorzysta

BMW wycofuje się z inwestycji w Polsce. Porównuje warunki prawne do trzeciego świata.

Nadużywanie detergentów w domu może przyczyniać się do rozwoju nadwagi u dzieci

Why Growth Can’t Be Green

Why Are Beneficial Bugs Disappearing?

EU must end new petrol and diesel car sales by 2030 to meet climate targets

Nigerian Herders Face Threat From Farmers Competing for Land

The RSPCA rescues one seal – and condones the killing of many others

'For me, this is paradise': life in the Spanish city that banned cars

Shell and Exxon's secret 1980s climate change warnings

Islandia zakaże rejestracji samochodów spalinowych

Seven Reasons Why The Internal Combustion Engine Is A Dead Man Walking

Vision Zero: has the drive to eliminate road deaths lost its way?

North Carolina didn't like science on sea levels … so passed a law against it

Off Tanzania, in one of the world’s richest seas, why is the catch getting smaller?

Scientists urge immediate, decisive action to tackle deoxygenation in world’s oceans

When Your Child Believes Meat Is Murder

Paris Conundrum: How to Know How Much Carbon Is Being Emitted?

This is how your world could end

NIK: resort energii zabezpiecza interesy lobby węglowego

NIK: Polska nie radzi sobie z ograniczeniem emisji spalin samochodowych

Rząd Morawieckiego realizuje sprzeczne ze sobą cele w polityce ekologicznej

Czy polityka klimatyczna przetrwa Trumpa?

Szczyt klimatyczny w Katowicach zagrożony, bo biedni nie mogą dogadać się z bogatymi

Producenci samochodów pod ścianą. Zostaną tylko auta wodorowe i elektryczne?

Pro-whaling nations block South Atlantic whale sanctuary

Fossil fuel dependence poses 'direct existential threat', warns UN chief

Global hunger levels rising due to extreme weather, UN warns

Zegar tyka

Rosnące ceny emisji CO2 mogą zmusić Polskę do inwestycji w alternatywne źródła energii

Jednak asfaltują drogę w Puszczy Białowieskiej. Wbrew zaleceniom Komisji Europejskiej

George Monbiot: We won’t save the Earth with a better kind of disposable coffee cup

You’ve Heard of Outsourced Jobs, but Outsourced Pollution? It’s Real, and Tough to Tally Up

A powerful current just miles from SC is changing. It could devastate the East Coast.

What’s with Exxon’s big algae push?

Americans' love affair with cars threatens climate goals

Russian Ministry Warns of Coming Environmental Apocalypse Fueled by Climate Change

The alarming ways our planet could tip into ‘Hothouse Earth’

Ile dzieli nas od zagłady? John H. Richardson pisze o nadciągającej katastrofie

Najcieplejszy sierpień w Europie

Eksperci ostrzegają Polskę: Inwestowanie w węgiel to samobójstwo.

Addio, pomidory. Co będziemy jeść, gdy nie będzie pszczół?

Turkey’s woes could be just the start as record global debt bills come due

Nearly 90 Elephants Found Dead Near Botswana Sanctuary, Killed By Poachers

The land falls silent: Australian farmers battle life without rain

Global warming tops the agenda as climate brings down a third Australian prime minister

Capitalism Killed Our Climate Momentum, Not "Human Nature"

We Cannot Fight Climate Change With Capitalism, Says Report

Rząd i Prezydent: to człowiek odpowiada za zmiany klimatu

Armia USA wytacza działa przeciwko mieszkańcom oceanu

Minister Energii zawierzył rozwój i unowocześnienie sektora Matce Boskiej

The Road Away from Fossil Fuels

‘Peak Coal’ is Getting Closer, Latest Figures Show

Tropical disease outbreaks are growing threat in Europe as temperatures rise

Amazon rainforest degradation in Brazil up 224 percent in July 2018

Great Barrier Reef headed for ‘massive death’

The Swedish 15-year-old who's cutting class to fight the climate crisis

Poprzednia kronika: sierpień 2018

Jeśli znajdziecie coś wartego polecenia – linkujcie w komentarzach. Jeśli chcecie coś przetłumaczyć lub macie inne sugestie, piszcie na redakcja@ziemianarozdrozu.pl.

Komentarze

01.09.2018 18:36 WJ

Wzruszają mnie takie Osoby jak Greta...
Być może byłam podobną nastolatką.
Jej działanie jest desperackie, ale przecież każdy n nas dorosłych, tu obecnych, może choć raz dziennie uczynić mały gest dla Świata czyli przecież dla lepszego siebie.
Dostrzegam własny egoizm, więc wiem o czym piszę..

02.09.2018 9:51 observer

Trochę dziwnie brzmią słowa nawołujące do wstrzemięźliwości w ustach kogoś, kto otacza się złotem i przepychem, żyje całe życie w luksusach i nie musi się martwić o to, co zje następnego dnia oraz które dziecko ma nakarmić skazując resztę na głód i być może śmierć.

https://www.rp.pl/Plus-Minus/308309894-O-Kureethadam-wspolpracownik-Franciszka-Wszyscy-potrzebujemy-nawrocenia-ekologicznego.html

" Ci, którzy twierdzą, że głównym problemem dla środowiska na naszym globie jest zbyt duży przyrost naturalny, nie mają racji. Najważniejsza jest zmiana
wzorów konsumpcji - mówi O. prof. Joshtroom Isaac Kureethadam, koordynator sekcji Ekologia i Stworzenie w watykańskiej Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka.

Plus Minus: „Jaki świat chcemy zostawić naszym dzieciom?" – to pytanie z encykliki papieża Franciszka „Laudato si'" postawiono także na początku niedawnej międzynarodowej konferencji ekologicznej w Watykanie. A więc jaki świat chcemy zostawić dzieciom?

Mamy dziś do czynienia z kryzysem, który jest równocześnie społeczny, ekologiczny i duchowy. Benedykt XVI powiedział, że coraz większe połacie Ziemi stają się pustynią, bo rosną w nas pustynie wewnętrzne.

Jak to rozumieć?

Pustka, którą staramy się zapełnić pogonią za dobrami materialnymi. Najważniejszym problemem jest to, że najbogatsi konsumują pożądliwie – za dużo i nieodpowiedzialnie. Papież Franciszek w „Laudato si'" mówi, że posiadanie więcej nie czyni nas szczęśliwymi. To, że mamy coraz więcej, nie znaczy, że żyjemy lepiej, że umiemy cieszyć się tym, co posiadamy, i z tego korzystać. Nadmierna konsumpcja oznacza więcej depresji, więcej samobójstw."

02.09.2018 12:31 paranoik

chciałem uczynić mały gest dla świata czyli przecież dla lepszego siebie wskazując na siły destrukcji niszczące naszą matkę ziemię i jej dziateczki
https://www.youtube.com/watch?v=VjMY9pEyQVA
lecz ludzi dobrej woli jest więcej przynajmniej mocno w to wierzę

02.09.2018 12:54 observer

Bardzo ciekawy artykuł na temat propagowania rosyjskich newsów na portalach w polskim internecie.

https://oko.press/rosyjska-propagande-szerza-polskie-portale-znalezlismy-23-takie-witryny/

"To nie są małe witryny. Tylko na Facebooku mają 988 tysięcy fanów. Jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę grup na FB, w których linkowane są ich teksty, to liczba polskich użytkowników FB (ostrożnie szacowana) mających stały kontakt z prorosyjską propagandą wzrośnie do ok. 2,5 mln osób. Zaś liczba wejść na te witryny tylko w sierpniu wyniosła… 53,6 miliona

Rosyjska propaganda sączona jest do głów Polaków w znacznie szerszym zakresie niż dotychczas sądzono. Dociera nie przez oficjalne kanały sterowane przez Rosjan, które w Polsce nie cieszą się popularnością, lecz przez polskojęzyczne portale informacyjne.

Rozpowszechniają one w Polsce „newsy” ze Sputnika Polska, Russia Today (dziś występuje pod logiem: RT) oraz z pro-kremlowskiego portalu Voice of Europe. Podawane z pro-kremlowskich źródeł informacje dotyczą przede wszystkim wydarzeń z zagranicy. Widać, w jak ogromnym zakresie prorosyjska propaganda usiłuje kształtować Polakom obraz współczesnego świata.


[...]

Oto lista portali, na których znalazłam newsy ze Sputnika, RT czy VoE (alfabetycznie):

alternews.pl,
alexjones.pl,
dziennik-polityczny.com,
hnews.pl,
koniec-swiata.org,
magnapolonia.org,
narodowcy.net,
nczas.com,
ndie.pl,
neon24.pl,
newsweb.pl,
parezja.pl,
pikio.pl,
prostozmostu24.pl,
prawdaobiektywna.pl,
reporters.pl,
sioe.pl,
wmeritum.pl,
wolnosc24.pl,
wolna-polska.pl,
wprawo.pl,
wsensie.pl,
zmianynaziemi.pl.

Najmniej artykułów z pro-kremlowskich źródeł znalazłam na portalach: hnews.pl, prawdaobiektywna.pl i newsweb.pl. Były to pojedyncze teksty, zapośredniczone z innych portali. Bardzo częstą praktyką jest tu podawanie informacji wzajemnie od siebie. Jeśli jednak komuś wydaje się, że cała reszta są to witryny niszowe i mają one niewielki wpływ na Polaków, myli się.

Powyżej miliona wejść w sierpniu 2018 roku (do 27 sierpnia, dane z SimilarWeb) odnotowały: magnapolonia.org, zmianynaziemi.pl, nczas.com, newsweb.pl, wmeritum.pl, ndie.pl, wolna-polska.pl i największy w tym gronie pikio.pl (34,4 mln wejść).

[...]

Rosyjska propaganda pogłębia podziały i lęki

Obserwując działania rosyjskiej propagandy w Polsce widać, że Rosja angażuje się w Polsce na co dzień głównie w tematy budzące silne emocje społeczne. Często nie mają one związku z polityką, dotykają za to spraw istotnych dla zwykłych ludzi – właśnie za ich pomocą propagandziści pogłębiają podziały społeczne i potęgują chaos. Służy do tego m.in.. budowanie określonej wizji świata – zgodnej z interesem Kremla.

A w jego interesie jest osłabianie istniejącego, politycznego porządku, budzenie przerażenia i pogłębianie lęków. Stąd tak popularne treści skrajnie antyimigranckie, antymuzłmańskie, ale też antyukraińskie. Skutkiem tego jest również prezentowanie wybiórczo wszelkich negatywnych doniesień na temat sytuacji w instytucjach i krajach Unii Europejskiej oraz w NATO.

Na jednym z opisywanych portali znalazłam np. wywiad, oczywiście skopiowany ze Sputnika, z generałem, który przekonywał, że NATO nie jest nam dziś do niczego potrzebne. Zaś Angela Merkel jest stałą negatywną bohaterką zarówno w RT, jak i w Sputniku czy w VoE.

I tę właśnie wizję świata dostają Polacy za pośrednictwem polskich portali, także silnie prawicowych, walczących – wg ich własnych zapowiedzi – o silną Polskę. Podkreślam jeszcze raz: nie mówimy o niszowym wpływie, tylko o milionach Polaków, którym takie informacje są serwowane."

02.09.2018 12:56 observer

@paranoik
"chciałem uczynić mały gest"

I dlatego wrzuciłeś tutaj prorosyjską propagandę?

Za twoim filimikiem stoi portal wolna-polska.pl, który jest na liście propagandystów Kremla.

02.09.2018 17:50 Psycholog

@ Observer- tylko twoje linki nie sa pseudoekologiczne i wolne od propagandy, tylko Ty jesteś wolny i mający czyste poglady a Twoi lewicowy pseudo sponsor pewnie jest dumny z Ciebie za pisanie tej wspanaiaalej propagandy. Jesteś zakochanym w sobie i uważasz siebie za goru. Jestem tu pięć lat i widze co tu tworzysz, oprocz wiedzy zaczerpnięte z innych źródeł nie masz nic od siebie do powiedzenia. Nie bede pisał jakiego lekarza powinieneś odwiedzić , bo szanuje ten portal ale przez Twoje wypociny i denne artykuły musiałem się odezwac
Przepraszam wszystkich ale poniosło mnie emocjonalnie.

02.09.2018 18:18 WJ

@PSYCHOLOG
Poniosło Cię emocjonalnie, a gdzie profesjonalizm ? :)

@OBSERVER
Czytałam co najmniej, kilkukrotnie Twoje komentarze do linków, które były dla mnie istotne - to tak dla przeciwwagi słów PSYCHOLOG-a.

02.09.2018 19:08 paranoik

na ten portal trafiłem już prawie będzie 9 lat temu był to czas pożarów australijskiego buszu, wtedy wpisałem hasło zmiany klimatu i wyskoczyła mi ta strona.
a prawda jest ani prawicowa ani lewicowa ani wschodnia ani zachodnia i jej odkrywanie wymaga bezstronności czyli patrzenia naokoło.
mogę polecić książkę Anthonego de Mello "Przebudzenie" i inne jego książki jako chyba nie najgorszy sposób korekty skrzywionego aparatu poznawczego. :-).

02.09.2018 19:40 Mariusz

Obserwer

Czyli, że JAKIKOLWIEK artykuł z JAKIEJKOLWIEK rosyjskiej strony to już rosyjska propaganda?? Dla mnie taka postawa kwalifikuje się jako paranoja.

Krytykować należy propagandę manipulującą i zafałszowującą poruszane zagadnienia a nie każdą próbę napisania czegokolwiek

03.09.2018 14:03 czyt

http://forsal.pl/biznes/energetyka/artykuly/1239346,czy-budujemy-sobie-gazowe-zombie-grids.html
=Czy budujemy sobie gazowe "zombie grids"?=

C"zy jednak nie grozi nam przerost formy nad treścią i zbudowanie gazowego „zombie grid” - sieci, którą nie ma czego przesyłać?"..............
"Już dziś widać, że będzie to dużo więcej. Krajowe zużycie rośnie na tyle szybko, że można zacząć zadawać sobie pytanie, czy wzrost cen gazu nie wynika z jego braku."...............
"docelowo ok. 4 mld m sześc. rocznie popytu można uznać za bardzo, ale to bardzo zaniżone. Co oznacza roczne zużycie grubo ponad 20 mld m sześc"

04.09.2018 10:23 Marcin Leszczyński

Serdecznie polecam obejrzeć i reklamować film dokumentalny, o wpływie hodowli zwierząt na klimat

"cowspiracy"

04.09.2018 13:02 czyt

Oto artykuł trzeźwo oceniający sytuację na kolei:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/malepszak-przywracanie-predkosci-na-liniach-powinno-byc-priorytetem-88493.html
Jak czytamy:
„Jeszcze kolejny przykład, chyba najważniejszy to duża część odcinka Katowice – Kraków na linii nr 133 z Jaworzna-Szczakowej do Krzeszowic z obecnymi prędkościami na poziomie 40-60 km/h.” Czyli po 25 latach transformacji, licznych konferencji o „eurokorytarzach”i wydaniu wielkich środków
mamy do czynienia z katastrofalnym obniżeniem prędkości pociągów na linii Katowice – Kraków.
Oznacza to, że niemal wszystko o czym usłyszeliśmy w ciągu ostatniego ćwierćwiecza w spawie postępu na kolei oraz innych licznych dziedzinach, było tylko nową propagandą sukcesu.

05.09.2018 13:36 czyt

https://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/poziom-oceanow-na-ziemi-wzrasta-coraz-szybciej
Poziom oceanów na Ziemi wzrasta coraz szybciej

Strona dala troli internetowych zamieszczająca denialistyczne artykuły też już przyznaje, że jest źle.

2. Ardanowski: w Polsce nie będzie legalnych upraw roślin GMO

http://forsal.pl/gospodarka/polityka/artykuly/1244364,ardanowski-w-polsce-nie-bedzie-legalnych-upraw-roslin-gmo.html

"Natomiast na tym etapie uważam, że te rozmowy są sterowane tylko i wyłącznie przez tych, którzy na tym zarabiają”

06.09.2018 9:39 observer

@Mariusz
"Czyli, że JAKIKOLWIEK artykuł z JAKIEJKOLWIEK rosyjskiej strony to już rosyjska propaganda?? "

Jakiej odpowiedzi oczekujesz?

Skoro wszystkie rosyjskie media działają na rzecz rosyjskiego rządu, to przynajmniej ja nie będę tam szukał rzetelnej informacji.

Druga rzecz to kwestia wiarygodności informacji tam podawanych. Jeśli tylko 50% jest zmanipulowana (optymistyczne) to oznacza, że praktycznie każdą znalezioną tam informację trzeba potwierdzić w innym, niezależnym źródle. To z kolei oznacza, że lepiej od razu szukać w niezależnych źródłach niż wierzyć, że akurat trafiło się na jakąś prawdziwą i niezmanipulowaną informację.

Jak mawiał klasyk: takie "niezależne" rosyjskie media można kupic w każdym sklepie z "niezależnymi" rosyjskimi mediami.

06.09.2018 9:42 observer

PiS uchwalił przepisy zgodnie z którymi za wjazd rowerem do czystej strefy będzie trzeba płacić. Macie jeszcze jakieś pytania co do intencji obecnej władzy w Polsce? A jeśli nie intencji to co do kompetencji rządzących?

Czekam na obiecane przez premiera milion polskich samochodów elektrycznych. To test na wiarygodność obietnic władzy.


https://www.rp.pl/Prawo-drogowe/309049930-Rowerzysci-zaplaca-za-wjazd-do-czystej-strefy.html

" Jeśli gminy, które zdecydują się na czyste strefy, nie zastrzegą w uchwałach, że mogą do nich wjeżdżać pojazdy napędzane siłą mięśni, to rowerzyści zapłacą za wjazd.

Problem pojawił się w związku z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego 2018 r. Ustawa ta, po pierwsze – przewiduje możliwość wprowadzenia przez gminy stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Po drugie – za wjazd do takiej strefy wprowadza opłaty – 2,5 zł za godzinę.

Ta sama ustawa ogranicza wjazd do czystej strefy dla wielu pojazdów. Enumeratywnie wymienia te, które wjechać mogą. Są to pojazdy: elektryczne; napędzane wodorem i napędzane gazem ziemnym. Ustawa nie wymienia więc rowerów. A ponieważ rower również jest pojazdem, kierujący nim będzie musiał uiścić opłatę za wjazd, tak jak każdego innego pojazdu niewymienionego w ustawie. "

06.09.2018 11:40 czyt

http://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/1243727,rosja-topnienie-lodu-w-arktyce-to-powazny-problem-ale-nie-dla-wszystkich.html

=Topnienie lodu w Arktyce to poważny problem, ale nie dla wszystkich=

Bardzo ciekawy artykuł. Wiele wyjaśnia.

06.09.2018 15:54 Ktos

Observer- na pewno to zmienia z tymi rowerami przez wprowadzenie poprawki. Jednak rp.pl, jak zwykle musi 4ozdmuchac sprawę tak aby wyglądało to jak wielka narodową sensacją.
Niedługo w tym badziewnym szmatlawcu będzie artykuł.
Jarosław Kaczyński upuscil papierek na ziemię, PIS pokazał swoje stosunek do przyrody.
W tym kraju nigdy nie było niezależnych gazet.

06.09.2018 16:08 observer

@ktos
" na pewno to zmienia z tymi rowerami przez wprowadzenie poprawki."

Nie wprowadzili poprawki. Ustawa już obowiązuje.

Zapewne chodziło ci o to, że PiS zmieni ustawę.

W takim razie po co uchwalali złą ustawę? Żeby ją zmieniać?


@ktos
" Jednak rp.pl, jak zwykle musi 4ozdmuchac sprawę tak aby wyglądało to jak wielka narodową sensacją. "

Nie widzę w tym artykue niczego sensacyjnego. Raczej wskazanie bzdurnych przepisów, które uchwalił akurat tutaj PiS.

A może jesteś jednym z tych, którzy uważają, że władzy wolno wszystko i nie wolno wytykać błędów? W takim razie się różnimy, bo mi nie odpowiada taka sowiecka mentalność.

@ktos
"Niedługo w tym badziewnym szmatlawcu będzie artykuł. "

Czyżbyś był redaktorem w rp.pl, że tak pewnie zapowiadasz kolejne publikacje?

Ja nie widzę w publikacjach rp.pl niczego złego. A wskazywanie błędów w prawie na pewno nie świadczy o tym, że gazeta nie jest niezależna.

06.09.2018 22:29 tomek

Większość z tych ulic i miejsc gdzie mogła by powstać taka strefa już teraz jest wyłączona z normalnego ruchu, a pod znakiem B-1 (zakaz wjazdu) jest tabliczka T22 (nie dot. rowerów), albo tabliczka T-0 (literowa) gdzie na początku długiej litanii wyjątków są właśnie rowery.

Przecież nie wprowadzą takiego ograniczenia na normalnej ulicy która teraz pełni jakąś funkcje komunikacyjną dla ruchu samochodowego.

To będzie po prostu nowy sposób wytyczna deptaków i woonerfów.

07.09.2018 9:49 observer

@tomek
"Większość z tych ulic i miejsc gdzie mogła by powstać taka strefa już teraz jest wyłączona z normalnego ruchu"

Nie masz racji.

Pod koniec lat 90. w W-wie była planowana strefa płatnego wjazdu i rozciągała się (w granicach) od al. Jerozolimskich, do pl. Zawiszy, dalej Towarowa, Okopowa, do ronda Babka, Słmińskiego do Wisłostrady. Taka też byłaby strefa ograniczenia wjazdu, gdyby ją dzisiaj tworzyć w Warszawie.

@tomek
"To będzie po prostu nowy sposób wytyczna deptaków i woonerfów."

Nie. Depktaki to co innego i tam samochodów w ogóle nie ma poza drobnymi wyjątkami, jak służby miejskie.


@Tomek
"Przecież nie wprowadzą takiego ograniczenia na normalnej ulicy która teraz pełni jakąś funkcje komunikacyjną dla ruchu samochodowego. "

Oczywiście, że zostaną włączone w to normalne ulice i całe centra miast.

07.09.2018 12:03 czyt

http://forsal.pl/biznes/ekologia/artykuly/1244932,redukcja-emisji-co2-przez-zachod-to-fikcja-kraje-rozwiniete-wyeksportowaly-czesc-zanieczyszczenia-do-indii.html
Redukcja emisji CO2 przez Zachód to fikcja? Kraje rozwinięte wyeksportowały część zanieczyszczenia do Indii

07.09.2018 14:27 CZYT

https://www.forbes.com/sites/rrapier/2018/03/23/is-the-world-sleepwalking-into-an-oil-crisis/
=Sleepwalking w następnym kryzysie naftowym=
Q
"Od początku rewolucji łupkowej dekadę temu świat odkrył 110 miliardów baryłek ropy. Tymczasem konsumpcja wyniosła 360 miliardów baryłek.

07.09.2018 15:04 PIT

"Polska nie jest jeszcze zamożnym krajem i zmiana miejsca zamieszkania przez osoby fizyczne w znakomitej większości przypadków ma związek z planami życiowymi, a nie emigracją podatkową. Dodatkowo jestem przekonany, że jeśli przepisy wejdą w niezmienionym kształcie, to należy je uznać za sprzeczne z prawem Unii Europejskiej "

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/exit-tax-podatki-cit-pit,253,0,2415357.html

07.09.2018 19:18 tomek

@Observer

Naprawdę chciałbym, żebyś miał rację bo tak właśnie powinno to wyglądać.

Tylko, że to o czym piszesz, może zacząć się dziać najwcześniej za dekadę - jak nie więcej.

Do tego czasu będzie to taka zabawka dla samorządów, żeby pobawić się w eko i dopuścić elektryki na jakimś rynku, czy placu gdzie normalnie samochodem wjeżdżać nie wolno.

Powiadasz, że w Warszawie już na początku lat 90 był projekt opłaty kongestyjnej.
Sam więc widzisz i sam piszesz o tym jak włodarze niesłusznie przeceniają znaczenie samochodów i jak bardzo boją się ograniczać "wolność" kierowcom.
Sam brałem udział we wprowadzaniu kilku skromnych zmian w układzie drogowym i wiem jakie olbrzymie emocje towarzyszą lokalnym politykom i urzędnikom gdy muszą zrobić cokolwiek co jak mają wrażenie mogło by nie przypaść do gustu januszom motoryzacji.

07.09.2018 23:15 observer

@Tomek
"Tylko, że to o czym piszesz, może zacząć się dziać najwcześniej za dekadę - jak nie więcej."

Tego nie wiadomo.

Wiadomo natomiast, że przepisy, które obecna partia rządząca uchwaliła są idiotyczne.

@Tomek
"Powiadasz, że w Warszawie już na początku lat 90 był projekt opłaty kongestyjnej. "

Pod koniec lat 90. to raczej nie jest początek lat 90.

@Tomek
"Sam więc widzisz i sam piszesz o tym jak włodarze niesłusznie przeceniają znaczenie samochodów i jak bardzo boją się ograniczać "wolność" kierowcom. "

A to jest już kompletnie inna sprawa.

Fakt, że obecnie uchwalone przepisy są przygotowane byle jak, byle by były, może tylko potwierdzać to, że partia nie liczy na to, że ktokolwiek z tych przepisów będzie chcial korzystać. Zresztą wystarczy posłuchać sobie wypowiedzi kandydata Jakiego (PiS) z zeszłego roku, który stwierdził, że w Warszawie w imię lewackiej ideologii tępi się kierowców.

Tutaj wypowiedź (ok. 7 minuty)
http://www.rdc.pl/podcast/polityka-w-samo-poludnie-patryk-jaki-2/


https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/majaki-wiceministra-jakiego--obroncy-ucisnionych-warszawskich-kierowcow-56271.html

"– Oprócz złodziejstwa reprywatyzacyjnego również jestem bardzo zdenerwowany tym, jak zarządza się tym miastem. To miasto w zarządzaniu, w codziennej praktyce jest pełne ideologii – skoncentrowanej chociażby na tym, by tępić ludzi jeżdżących samochodem – twierdzi Jaki. Jego zdaniem to przekracza już pewne granice. – Regularnie stwarza się nowe miejsca, gdzie kosztem drogi robi się ścieżki rowerowe bądź miejsca do chodzenia, zamyka się konkretne miejsca w Warszawie dla ruchu drogowego, dodatkowo zwiększa się środki za parkowanie w centrum miasta. To zaczyna być denerwujące – szczególnie dla ludzi, którzy nie mają innego wyjścia by dojechać samochodem, bo nie mogą korzystać z transportu publicznego, gdyż np. mają małe dzieci, które muszą dowieźć do przedszkola, do żłobka – przekonuje poseł Jaki.

Potencjalny kandydat na prezydenta Warszawy chciałby zerwać z „lewicową ideologią”, która teraz jego zdaniem wpływa na rozwój miasta. – To miasto jest pełne ideologii, że wszyscy mają jeździć rowerem albo korzystać z chodnika, dlatego to miasto jest coraz bardziej zakorkowane. Uważam, że można lepiej zarządzać tym miastem i koncentrować się na problemach codziennych zwykłych mieszkańców, którzy chcą tutaj normalnie żyć i nie potrzebują żadnej lewicowej ideologii w myśleniu o infrastrukturze – mówi Jaki."

08.09.2018 1:17 tomek

@obswerver
No więc sam nadal potwierdzasz to co już napisałem.

Cóż, oni sami (ci politycy) sami sobie zideologizowali podziały na tych co jeżdżą w samochodach i resztę (znaczy się pospólstwo).

Trzeba przyznać, że w warunkach Warszawy jest to akurat zachowanie niezmiernie ryzykowne.
Według badań tylko 31,7% podróży w roku 2015 odbywało się samochodem.
W tym samym roku udział podróży pieszych wynosił 17,9 % a rowerem 3,1 %.
Źródło: http://transport.um.warszawa.pl/sites/default/file/WBR%202015%20Broszura%20informacyjna.pdf

Szczątkowe dane do lipca za obecny rok nakazują przypuszczać, że udział rowerów w splicie komunikacyjnym wyniesie około 7 %.
Sam jestem ciekaw ostatecznych danych za obecny rok.

08.09.2018 1:18 tomek

@observer
No więc sam nadal potwierdzasz to co już napisałem.

Cóż, oni sami (ci politycy) sami sobie zideologizowali podziały na tych co jeżdżą w samochodach i resztę (znaczy się pospólstwo).

Trzeba przyznać, że w warunkach Warszawy jest to akurat zachowanie niezmiernie ryzykowne.
Według badań tylko 31,7% podróży w roku 2015 odbywało się samochodem.
W tym samym roku udział podróży pieszych wynosił 17,9 % a rowerem 3,1 %.
Źródło: http://transport.um.warszawa.pl/sites/default/file/WBR%202015%20Broszura%20informacyjna.pdf

Szczątkowe dane do lipca za obecny rok nakazują przypuszczać, że udział rowerów w splicie komunikacyjnym wyniesie około 7 %.
Sam jestem ciekaw ostatecznych danych za obecny rok.

08.09.2018 11:57 PL

Arabia Saudyjska zwiększyła w sierpniu wydobycie i dostawy ropy
Jak czytamy w serwisie pb.pl który powołuje się na źródło Reutersa w OPEC, wydobycie w sierpniu wynosiło średnio 10 mln 424 tys. baryłek ropy dziennie
.
Odczyt wiceprezesa organizacji Vernunftkraft poświęcony ograniczeniom i problemom z Energiewende
Dr Detlef Ahlborn, wiceprezes niemieckiej organizacji Vernunftkraft, zaprasza na odczyt poświęcony ograniczeniom i problemom związanych z wykorzystaniem energii wiatrowej w ramach transformacji energetycznej w Niemczech - Energiewende. Odczyt odbędzie się 10 września o godz. 16, sala 0.06 na parterze budynku nr. 3, kampus Uniwersytetu Warszawskiego. Wejście od ul. Pogorzelskiego (dojazd tramwajem ul. Grójecką).

Dr Ahlborn wykaże, jak dalekie od prawdy są twierdzenia propagandy przemysłu wiatrowego, jakie szkody powoduje rozbudowa wiatraków w pobliżu osiedli ludzkich, w lasach i w rejonach przybrzeżnych, jak szkodliwe dla systemu energetycznego jest powiększanie mocy źródeł pracujących niestabilnie i nieregularnie, jakie koszty w skali państwa powoduje dawanie subsydiów na wiatraki i jakie są skutki powodowanego tym wzrostu cen energii elektrycznej.

Jest to wyjątkowa okazją, by dowiedzieć się prawdy o niemieckim programie Energiewende z ust jednego z czołowych ekspertów niemieckich. Ocena niemieckiej strategii energetycznej jest bardzo ważna dla innych krajów, a szczególnie dla Polski, mającej podobne warunki klimatyczne jak Niemcy.

Materiały informacyjne z odczytu dr Ahlborna będą przesłane wszystkim obecnym na odczycie. Zasadnicze informacje o niemieckim programie Energiewende zamieszczone są na stronie internetowej organizacji Vernunftkraftw języku niemieckim, angielskim i polskim.

Odczyt przeprowadzony zostanie w języku angielskim, ze slajdami przetłumaczonymi na język polski. Wstęp wolny.

https://www.vernunftkraft.de/kompendium/

Niebieska energia - nieznana moc soli

wtorek, 11 września 22:00

środa, 12 września 15:00

Planete

08.09.2018 19:58 observer

@Tomek

Widzę, że generalnie się zgadzamy.

Odpowiedziałem na Twój pierwszy wpis, bo stwierdziłeś, że te strefy będą jedynia na deptakach i woonerfach.

11.09.2018 12:33 czyt

http://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/1253783,druzgocacy-raport-nik-o-smogu-polska-jest-czarnym-punktem-na-mapie-europy.html
Druzgocący raport NIK o smogu: Polska jest czarnym punktem na mapie Europy

11.09.2018 20:15 PIT

Huragan kat 4 być może 5 zbliża się wschodniego wybrzeża USA
https://m.youtube.com/watch?v=2fp9KU5x62k

12.09.2018 8:51 observer

Widać wielkie zdziwienie, że ceny uprawnień CO2 idą w górę. Było to wiadomo kilka lat temu. Teraz trzeba zaciskać zęby i płacić za głupotę rządzących, którzy wyimaginowali sobie, że węgiel to przyszłość Polski.


Brakuje tylko refleksji, że swoim ruchem, tzn strategicznym postawieniem na drogi węgiel, rząd PiS zabije polski przemysł.


https://www.rp.pl/Opinie/309119879-Jak-CO2-utrudnia-nam-walke-ze-smogiem.html

" Ostatnie tygodnie przynoszą kolejny wzrost cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Niemal każdy dzień to kolejny rekord. W tym tygodniu ceny poszybowały już o 9 proc., koszt wyemitowania tony CO2 to 25 euro. Część ekspertów szacuje, że jeśli trend wzrostowy się utrzyma, to w 2021 r. za tonę wyemitowanego dwutlenku trzeba będzie płacić 50 euro.

Wyższe koszty uprawnień do emisji CO2 plus wyższe ceny węgla przyniosą nam za chwilę wzrost cen energii elektrycznej. Jak pisaliśmy kilka dni temu w „Rzeczpospolitej", w kontraktach terminowych na przyszły rok cena prądu dla firm jest droższa o 50 proc. Podwyżek należy się spodziewać również w przypadku ciepła systemowego. Bo podobnie jak w przypadku energii elektrycznej ciepło pozyskujemy głównie ze spalania węgla, a podczas tego procesu do atmosfery wydalane są miliony ton CO2. Jak piszemy dziś na stronach ekonomicznych, należy się spodziewać, że cena ciepła wzrośnie o ok. 25 proc., a o kolejne 11 podrożeje dystrybucja.

To zła wiadomość nie tylko dla portfela Kowalskiego, ale i dla jego zdrowia. Ciepło systemowe miało być jednym ze sposobów na walkę z tzw. niską emisją. Zamiast wielu źródeł ciepła dla domów jednorodzinnych, a co za tym idzie – wielu źródeł emisji CO2 i zanieczyszczeń, ciepło systemowe miało dać ciepło wielu mieszkańcom suburbii, emitując przy tym zdecydowanie mniej zanieczyszczeń.

[...]

Sezon grzewczy ruszy za kilka tygodni. Rząd przygotował ważny program „Czyste powietrze", wart ponad 100 mld zł, który skupia się nie tylko na wymianie źródeł ciepła z kopciuchów na nowe piece, ale przede wszystkim na ograniczaniu zapotrzebowania domów na energię, czyli na termomodernizacji. Szkoda, że na dobrą sprawę ruszy dopiero w przyszłym roku."

12.09.2018 15:04 czyt

Trochę prawdy o modernizacji polskiej kolei.
Polecam szczególnie ten pierwszy artykuł.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/czt-niewykorzystane-szanse-polskiej-kolei-czyli-miliardy-utopione-w-infrastrukture-bez-efektu-88403.html
CZT: Niewykorzystane szanse polskiej kolei, czyli miliardy utopione w infrastrukturę bez efektu

„ Zanim czytelniku podskoczysz z radości, łyżka dziegciu – czas jazdy będzie dłuższy niż przed remontem… nawet o 45 minut.”

„Szkoda, że po ich zakończeniu w 2019 r. pociągi z Krakowa będą jechały z prędkością 50 km/h” itp., itp.

https://nowyobywatel.pl/2017/11/09/magistrala-wstydu/
Karol Trammer

Magistrala wstydu

Oznacza to, że wszystkie propagandowe artykuły i konferencje o kolei w ciągu ostatnich 25 lat, to była tylko nowa propaganda sukcesu.
Tak w Polsce traktuje się najbardziej proekologiczny środek transportu.

13.09.2018 12:24 czyt

http://inforail.pl/beda-zmiany-przepisow-ws-wycinki-drzew-w-pasie-kolejowym-_more_108181.htm

Będą zmiany przepisów ws. wycinki drzew w pasie kolejowym?

"Gdyby w tym przypadku zastosować rygorystycznie te przepisy, należałoby wyciąć prawie wszystkie drzewa na półwyspie"
"Wycinając drzewa, tracimy nie tylko walory krajobrazowe, ale także m.in. ochronę akustyczną"

Ktoś to końcu zauważył.

14.09.2018 11:49 czyt

http://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/1258295,pis-chce-siegnac-po-pieniadze-lasow-panstwowych-fundusz-drog-samorzadowych-pochlonie-800-mln-zl.html

PiS chce sięgnąć po pieniądze Lasów Państwowych. Fundusz Dróg Samorządowych pochłonie 800 mln zł

"I to właśnie ten ostatni punkt budzi wątpliwości, bo pomysł jest żywcem ściągnięty z… Platformy Obywatelskiej......"

15.09.2018 12:35 PL

film dokumentalny

Niebieska energia - nieznana moc soli

http://chomikuj.pl/djksysjsu/Film+dokumentalny/Niebieska+energia+-+nieznana+moc+soli,6518525260.avi(video)

15.09.2018 13:17 Ktos

Czy wodór będzie paliwem przyszłości?
Jakie są wasze opinie drodzy koledzy i koleżanki?

15.09.2018 18:16 Mariusz

Raczej nie,

https://www.youtube.com/watch?v=tBHc9u89-nc

chociaż może mieć zastosowanie w długoterminowym przechowywaniu energii w rejonach gdzie moga występowac długotrwałe okresy jednocześnie bez słońca i wiatru. No i ja zakladam logicznośc rynku energii a z tym jest tak sobie. Może wygrywac akurat technologia zuzywająca 3 razy więcej energii perwotnej niż auta na baterie

15.09.2018 18:26 Mariusz

Najwazniejszy w zapodanym filmie jest moment z 7:15 gdzie jest pokazana tabela sprawności cieplnej całego cyklu wodorowego w porównaniu do zasilania aut bateriami.

Pewnie w rozwiązaniach stacjonarnych możnaby tą sprawność podnieść np wykorzystując ciepło z ogniwa paliwowego do ogrzewania, co sprawdzałoby sie jednak tylko w rejonach jak nasz zimą a nie na całej planecie.
Ale w samochodach to raczej mżonki, chyba że pojawi się źródło energii dzieki któremu będzie można zapomnieć o sprawności cieplnej tego procesu

15.09.2018 18:40 Ktos

GdZieś mi się obiło o uszy, ze wodór w Polsce moze może spokojnie zastąpić ropę w samochodach w całym kraju

15.09.2018 21:27 observer

@ktoś
"GdZieś mi się obiło o uszy, ze wodór w Polsce moze może spokojnie zastąpić ropę w samochodach w całym kraju"

Wodoru się nie wydobywa tylko wytwarza.

Wodór trzeba wyprodukować, a do produkcji potrzebna jest energia (np. z ropy). Poczytaj tutaj:

http://ziemianarozdrozu.pl/artykul/1491/ciernista-droga-zasilania-pojazdow-na-wodor-nie-liczmy

I tutaj:
http://ziemianarozdrozu.pl/encyklopedia/kategoria/53/zrownowazona-energia

http://ziemianarozdrozu.pl/artykul/1990/lepszy-transport

Cytat z ostatniego

"Oto kilka liczb:

* w projekcie CUTE (Clean Urban Transport for Europe – Czysty Transport dla Europy), który miał pokazać możliwość zastosowania autobusów na ogniwa paliwowe oraz w technologii wodorowej, zasilenie autobusów na wodór wymagało od 80% do 200% więcej energii niż w przypadku zwykłego autobusu z silnikiem diesla.
* zasilenie BMW na wodór Hydrogen 7 pochłania 254 kWh energii na 100 km – 220% więcej niż w przypadku przeciętnego europejskiego samochodu.

Gdyby naszym zadaniem było „odejście od paliw kopalnych w transporcie przy założeniu, że dysponujemy nieskończoną ilością darmowej zielonej energii”, wówczas można by brać pod uwagę energochłonne rozwiązania transportowe, takie jak wodór (aczkolwiek z wodorem wiążą się też inne problemy). Niestety zielona elektryczność nie jest za darmo. W istocie, zapewnienie zielonej energii na miarę naszej konsumpcji będzie nie lada wyzwaniem. Paliwa kopalne są wyzwaniem energetycznym. Zmiany klimatu są problemem energetycznym. Musimy skupić się na rozwiązaniach mniej, a nie bardziej energochłonnych! Nie znam żadnego środka transportu lądowego o zużyciu energii wyższym niż samochód na wodór! (Bardziej energochłonny jest tylko odrzutowiec, zużywający jakieś 500 kWh na 100 km oraz Earthrace – motorówka napędzana biodieslem, absurdalnie zwana ekołodzią, zużywająca 800 kWh na 100 pkm).

Zwolennicy wodoru stwierdzą: “BMW Hydrogen 7 jest prototypem i potężnym autem luksusowym – efektywność technologii się poprawi”. Mam nadzieję, bo jest tu wiele do zrobienia. Tesla Roadster też jest prototypem i potężnym autem luksusowym. A mimo to jest ponad 10 razy efektywniejsza energetycznie niż Hydrogen 7! Kto chce, niech stawia na wodorowego konia, droga wolna. To jednak nierozsądne typować konia, który tak wyraźnie zostaje w tyle. Wystarczy spojrzeć na wykres pokazujący zużycie energii przez różne środki transportu – gdybyśmy nie skompresowali górnej części osi pionowej, samochód na wodór nie zmieściłby się na stronie!"

I to by było na tyle. EOT.

16.09.2018 10:45 paranoik

ja zacząłbym naprawę na bardziej podstawowym poziomie (od serca), systemy energetyczne gospodarki to sprawy drugo jeżeli nie czwartorzędne.
zabieranie się do rzeczy od strony dupy gówno daje
osobiście lubię posłuchać mądrzejszych od siebie
https://www.youtube.com/watch?v=CEHaq5t7pBo

16.09.2018 18:17 Ktos

@Observer
dziękuję za odp:)
Jednak pogrzebie w necie o wodorze jeszcze:)

17.09.2018 14:44 czyt

Kolejny artykuł który warto przeczytać i sobie zapisać:

http://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/1258566,ekologiczna-schizofrenia-rzadu-oto-cztery-frakcje-ktore-graja-do-innych-bramek.html
=Ekologiczna schizofrenia rządu. Oto cztery frakcje, które grają do innych bramek=

"Ocalić płuca Polaków przed smogiem i zadbać o rentowność kopalń? To jak pożenić ogień z wodą. Rządowi to nie przeszkadza. Realizuje sprzeczne z sobą cele, a podziały pomiędzy jego frakcjami w kwestiach dotyczących ochrony środowiska nigdy nie były jeszcze tak głębokie. "


Jest to pewnego rodzaju sensacja, szczególne jak na "forsal" który z reguły prezentuje urzędowy punkt widzenia, jeśli chodzi o energię.

http://forsal.pl/biznes/energetyka/artykuly/1258467,polska-szykuje-mocny-weglowy-akcent-na-cop24-w-katowicach.html
Polska szykuje mocny węglowy akcent na COP24 w Katowicach

"Klimatyczne negocjacje na grudniowym szczycie COP24 będą dla Polski okazją do zaprezentowania gospodarki opartej na węglu."

No właśnie.

17.09.2018 15:47 czyt

https://peakoil.com/enviroment/why-growth-cant-be-green

=Dlaczego wzrost nie może być zielony=

19.09.2018 15:35 PIT

Ciągle rosnąca populacja

https://www.youtube.com/watch?v=NUEzymkUZe0

19.09.2018 16:54 czyt

https://peakoil.com/consumption/china-today-is-foreign-oil-dependent-like-germany-in-ww2

=Chiny są dziś zależne od zagranicznych koncernów naftowych, takich jak Niemcy w II wojnie światowej=

Ciekawa analiza, dawno takiej nie było.

2. https://peakoil.com/production/russia-is-only-3-years-away-from-peak-oil

Rosja jest tylko 3 lata od szczytu ropy

19.09.2018 22:59 tomek

Wybrano "Najlepszy Rower Miejski 2018"

https://espacepama.files.wordpress.com/2018/07/urban_arrow.jpg

Umożliwia wygodne przewiezienie do 70 kg ładunku w specjalnie zaprojektowanym do tego bagażniku.

Jest w konstrukcji "long johna" ale dzięki schowaniu przedniego koła pod luk bagażowy ograniczono jego długość, co zdaniem twórców poprawia sterowność

Jest to rower, a nie wózek rowerowy, nie dotyczą go więc ograniczenia prawne związane z na przykład poruszaniem się w kontraruchu (pod prąd) i inne im podobne które obowiązują wózki rowerowe.

Opcjonalnie może posiadać wspomaganie elektryczne silnikiem centralnym (w korbie).

20.09.2018 11:39 mol

https://m.trojmiasto.pl/biznes/Lotos-stawia-na-biopaliwa-z-konopii-n127523.html

Lotos chce robić etanol z konopi

20.09.2018 12:24 mol

http://www.rynekaptek.pl/marketing-i-zarzadzanie/czechy-zakazuja-stosowania-od-przyszlego-roku-glifosatu,28035.html

Czesi zakazują używania randapu od przyszłego roku.

20.09.2018 13:41 czyt

https://peakoil.com/enviroment/heinberg-what-will-it-take-to-avert-collapse
Heinberg: Co zrobi, aby uniknąć kryzysu ?

21.09.2018 9:13 observer

Pontevedra - miasto bez samochodów.

A gdyby tak w Polsce?

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pontevedra-miasto-ktore-prawie-calkowicie-pozbylo-sie-aut-56194.html

"U nas "Dzień bez samochodu", a w galicyjskim mieście wielkości Piotrkowa Trybunalskiego, całe miasto bez samochodu - na stałe. Co daje wyrzucenie aut poza centrum? "Ciszę w nocy i słyszalny śpiew ptaków w dzień".

Burmistrz Pontevedra - Miguel Anxo Fernandez Lores - przyglądał się brudnemu i podupadającemu Staremu Miastu zatarasowanemu przez samochody, w którym kwitł głównie handel narkotykami. Patrzył także na zanieczyszczenie oraz na statystyki dotyczące wypadków komunikacyjnych i wspólnie z ekspertami zastanawiał się, jak może w to miejsce tchnąć życie. Nie udało się im wpaść na żaden sensowny plan zmiany ruchu. Narodził się jednak koncept całkowitego zamknięcia Starego Miasta oraz centrum Pontevedra dla prywatnych samochodów."


https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pontevedra-miasto-ktore-prawie-calkowicie-pozbylo-sie-aut-56194.html

" Pewnie czasem zastanawiacie się, co by było, gdyby wszystkie pomysły na uspokajanie ruchu, ograniczanie obecności samochodów na ulicach, zachęcanie do podróży pieszych i na rowerach, o których często piszemy, odważnie wprowadzić w mieście. Co by się stało? Czy miasto bez aut jednak przestałoby funkcjonować? Jest takie miasto w Hiszpanii i działa.

Pontevedrę, 80–tysięczne miasto na zachodzie Hiszpanii, opisał tamtejszy dziennikarz Ignacio Amigo w serwisie CityScope. Postanowił odwiedzić miejsce, którego opis brzmi trochę jak niedoścignione marzenie miejskich aktywistów.

Pontevedra to spory ośrodek przemysłowy położony w hiszpańskiej Galicji, niedaleko największego miasta tej prowincji – Vigo. Tym co wyróżnia miasto od innych, są liczby. W Pontevedrze poziom zanieczyszczeń powietrza jest wyraźnie niższy niż w okolicznych miastach. Od końca ubiegłego wieku ruch samochodowy w całym mieście zmalał o 53 proc., a w centrum miasta o… 97 proc. Ostatni śmiertelny wypadek drogowy miał tam miejsce w 2011 r."

21.09.2018 9:34 observer

Pytanie: czy PiS zdecyduje się na podniesienie cen prądu przed wyborami?

O cenach decyduje PiS (prezes) ponieważ wszystkie spółki energetyczne są państwowe i obsadzone przez partyjnych nominatów, którzy robią to, co każe prezes.

Pozostaje jeszcze jeden ciekawy aspekt: brak podwyżki cen prądu, a nawet niezgłoszenie nowej taryfy do URE to będzie działanie na szkodę spółek i grozi sankcjami karnymi. Oczywiście dzisiaj oskarżenie prezesów PiS przez prokuraturę, która jest kontrolowana przez PiS jest raczej niemożliwe. Tym bardziej, że zaraz sądy będą pod władzą PiS, więc trudno liczyć na uczciwy proces.

Zwracam też uwagę, że tego nie da się przeczekać, bo ceny raczej nie spadną.

I jeszcze jedno: jeśli myślicie, że nikt na tym nie traci, to się mylicie. Mniejsze zyski, to mniejsza dywidenda, a tej nie otrzymają także inwestorzy indywidualni i to oni właśnie są okradani przez państwo PiS.

https://www.rp.pl/Energetyka/309209839-Ceny-pradu-musza-ostro-podskoczyc.html

" Utrzymanie obecnych taryf dla gospodarstw domowych to setki milionów strat dla producentów energii.

Pomimo ostrożnych wypowiedzi firm energetycznych w sprawie potencjalnego wzrostu cen prądu dla gospodarstw domowych analitycy mówią wprost: podwyżki są nieuniknione. Sam prezes Urzędu Regulacji Energetyki Maciej Bando, który zatwierdza taryfy dla tej grupy odbiorców, zasugerował, że może poprzeć podwyżki. Tymczasem pojawiły się głosy, że energetyka nie będzie chciała podnosić cen energii klientom indywidualnym w tak gorącym okresie politycznym – przed nami wybory samorządowe, a w przyszłym roku do Parlamentu Europejskiego i krajowego."

"Podwyżki cen prądu już boleśnie odczuwa polski przemysł, co w przyszłości może się przełożyć na wzrost cen produktów i utratę konkurencyjności. Ceny hurtowe energii na polskiej giełdzie są już o około 70 proc. wyższe niż przed rokiem. To efekt podwyżek cen węgla, ale i rosnących w zawrotnym tempie notowań uprawnień do emisji CO2. Według analityków to musi przełożyć się także na ceny energii dla klientów indywidualnych, które powinny ich zdaniem wzrosnąć w 2019 r. o kilkanaście procent, a w 2020 r. nawet o 50 proc."

"Robert Maj zwraca natomiast uwagę, że brak podwyżek będzie skutkował poniesieniem strat przez spółki energetyczne. Wyliczył, że w przypadku Polskiej Grupy Energetycznej straty te mogą sięgnąć około 270 mln zł, w Tauronie – 290 mln zł, w Enei – 135 mln zł, a w Enerdze – 160 mln zł."

21.09.2018 13:04 czyt

http://forsal.pl/transport/aktualnosci/artykuly/1267566,minister-grobarczyk-mam-nadzieje-ze-w-ciagu-dwoch-lat-barki-wroca-na-odre.html

Minister Gróbarczyk: mam nadzieję, że w ciągu dwóch lat barki wrócą na Odrę

"Wody Polskie ogłosiły przetarg na budowę stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie. "
................
"W jego ocenie dopiero po udrożnieniu drogi odrzańskiej,"
".... i połączeniu z Łabą i Dunajem, "
"........ Zarządy portów w Szczecinie i Świnoujściu przygotowują projekt dla Odry, portu w Gdańsku - odpowiednio dla Wisły. "
......."Przebudowa środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska to koszt ok 31,5 mld zł. Budowa Kanału Śląskiego może kosztować 11 mld zł, a drogi wodnej Warszawa-Brześć od 8,1 do 25,5 mld zł. (PAP)"


No i szaleństwo - nowa gierkowszczyzna zaczyna znowu zwyciężać. Co zamierzają wozić tą rozbudowaną siecią dróg wodnych? Czy planuje się powrót do wydobycia węgla na poziomie 200 mln ton, a może wzrostu do 600 mln ton.
Planiści od żeglugi śr. szczególnie nie są zdolni do rzeczowej dyskusji. Brak jest świadomości, że żegluga śródlądowa jest niskoenergochłonna tylko przy niewielkich prędkościach, przy większych opory gwałtownie wzrastają, itp.


2.http://forsal.pl/swiat/unia-europejska/artykuly/1267504,ke-alarmuje-ue-ma-coraz-wiekszy-problem-z-pozarami-w-2017-r-splonal-obszar-wiekszy-niz-cypr.html

KE alarmuje: UE ma coraz większy problem z pożarami. W 2017 r. spłonął obszar większy niż Cypr

21.09.2018 14:35 observer

Jeszcze jeden komentarz do cen prądu. Nie pomaga za bardzo: "a nie mówiłem".

https://www.rp.pl/Blogi/309209838-Ofiara-z-kozla-nie-zatrzyma-cen-pradu.html

"Hasło z billboardów opozycyjnej Koalicji Obywatelskiej „PiS wziął miliony, a prąd jest drogi jak nigdy" staje się prorocze. I przekonają się o tym zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy partii Jarosława Kaczyńskiego. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Maciej Bando zapowiedział właśnie, że może się zgodzić na podwyżki cen energii elektrycznej dla użytkowników indywidualnych.

[...]

Od wejścia do Unii Europejskiej kolejne rządy dobrze wiedziały, że opłaty za emisję dwutlenku węgla będą w Europie rosnąć, ale niewiele zrobiły, by się do tego przygotować. Oparta na spalaniu węgla elektroenergetyka skazana była na rosnące koszty produkcji energii. Gdy ceny węgla i uprawnień do CO2 równocześnie rosły – wiadomo było, że ceny prądu będą wyższe. O ile jeszcze poprzedni rząd, opornie, bo opornie, wspierał rozwój tzw. odnawialnych źródeł energii, o tyle obecna władza zrobiła wiele, aby zieloną energetykę powstrzymać. I teraz wszyscy za to zapłacimy."

21.09.2018 14:37 observer

@CZYT

Ta władza potrafi wszystko rozwalić. Energetyka, puszcza, przyroda, sądy, teraz rzeki, ....

Zamiast rozsądku zwycięża nostalgia za latami 70. XX-wieku. Te czasy się już nie wrócą.

21.09.2018 17:41 PL

Bezpieczna energia atomowa. Wielkie kłamstwa polit yków. The Big Lie. odc. 1

http://chomikuj.pl/djksysjsu/Film+dokumentalny/Bezpieczna+energia+atomowa.+Wielkie+k*c5*82amstwa+polityk*c3*b3w.+The+Big+Lie.+odc.+1,6525926304.avi(video)

USA ponownie największym na świecie producentem ropy naftowej
Stany Zjednoczone, po raz pierwszy od roku 1973, są znów największym producentem ropy naftowej na świecie - poinformowało amerykańskie Ministerstwo Energii opierając się na szacunkowych danych o wydobyciu ropy naftowej w USA w tym roku.

Stany Zjednoczone w tym roku, jak podał resort energii, wyprzedziły pod względem wydobycia "płynnego złota" Arabię Saudyjską w lutym, a w lipcu Rosję. Powrót po latach na pierwsze miejsce listy największych producentów ropy naftowej Stany Zjednoczone zawdzięczają przede wszystkim odkryciu bogatych złóż łupkowych w Basenie Permskim (Permian Basin) w zachodnim Teksasie i dzięki postępom technologii wydobycia ropy naftowej metodą szczelinowania hydraulicznego (ang. fracking).

Dzięki zastosowaniu tej rewolucyjnej metody produkcja tego surowca w ciągu ostatniego dziesięciolecia wzrosła w Stanach Zjednoczonych więcej niż dwukrotnie. Obecnie USA produkują 11 mln. baryłek ropy naftowej dziennie. Eksperci przewidują, że wydobycie będzie się utrzymywało na poziomie wyższym niż w Rosji i Arabii Saudyjskiej przynajmniej do roku 2019.

Do wzrostu produkcji ropy naftowej w USA przyczyniło się także w poważnej mierze zniesienie przez Kongres w roku 2015, po 40 latach obowiązywania, zakazu eksportu tego nośnika energii. Po zniesieniu tego zakazu Stany Zjednoczone stały się poważnym eksporterem ropy naftowej, głównie do Europy, Chin i Ameryki Południowej.
USA jednak nadal są importerem ropy naftowej z powodu olbrzymich potrzeb amerykańskiego przemysłu petrochemicznego. Największym producentem ropy naftowej w amerykańskiej federacji jest Teksas. Gdyby ten stan był niepodległym państwem, byłby po Rosji i Arabii Saudyjskiej trzecim największym producentem ropy naftowej na świecie z wydobyciem większym niż w Iraku czy w Iranie.

Zwiększenie wydobycia ropy naftowej ma olbrzymie konsekwencje polityczne; dzięki temu Stany Zjednoczone uniezależniły się od dostaw tego surowca z niestabilnego regionu Bliskiego Wschodu i - częściowo - od fluktuacji cen spowodowanej dyktatem Organizacji Państw Produkujących Ropę Naftową (OPEC).

Wydobycie ropy w Rosji jest obecnie największe od rozpadu ZSRR
Jak czytamy w serwisie pb.pl, wydobycie ropy w Rosji wynosi obecnie 1,54-1,55 mln ton dziennie czyli 11,29-11,36 mln baryłek dziennie, podczas gdy największe wydobycie ropy za czasów ZSRR wynosiło średnio 11,41 mln baryłek dziennie.

Jak czytamy w serwisie. wydobycie realizowane jest przede wszystkim przez państwowy Rosnieft. Poprzedni rekord - 11,25 mln baryłek dziennie - został osiągnięty w październiku 2016 r.
pb.pl

22.09.2018 16:03 WJ

U mnie od tygodni wegetacja roślin zamarła, płowość dominuje w krajobrazie. Powietrze jakby stawiało opór przy oddychaniu. Wiatr hula po polach tumanami zeschniętej gleby.
W nocy była krótka ulewa. Przyniosła na dziś trochę ulgi.

24.09.2018 20:35 PIT

Zbliża się upadek USA

https://m.youtube.com/watch?v=tPk9HSLagVg

25.09.2018 18:24 Ktos

WJ - podziwiam Twoje podejście do natury, może jakby każdy człowiek podchodził tak jak Ty, ziemia nie była , aż tak rozpierniczona

25.09.2018 20:15 pole torsyjne

https://www.youtube.com/watch?v=CJg_u5K7Z2k
zbliża się 5G

26.09.2018 14:24 WJ

@KTOS
Dziękuję.
Skoro tak to odbierasz, chyba również jesteś wrażliwszy od przeciętnego mieszkańca planety na korzystanie z zasobów Natury,we wszelkich tego aspektach.
Czasem mam wrażenie, że właśnie ten portal skupia więcej takich Osób i to dla mnie wspierające :)

26.09.2018 14:59 czyt

http://forsal.pl/biznes/aktualnosci/artykuly/1275624,gaz-bedzie-drozszy-nawet-o-40-proc-pierwsze-po-kieszeni-dostana-firmy.html


=Gaz będzie droższy nawet o 40 proc. Pierwsze po kieszeni dostaną firmy=

I tak kończy się nowa gazowa propaganda.

27.09.2018 16:02 wsciekly_kot

http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,130517,23973435,prad-juz-drozeje-samorzady-szukaja-pieniedzy-na-rachunki-umcs.html

Proszę bardzo, oto wchodzą w życie efekty upierania się przy węglu. Ceny prądu dla gospodarstw domowych to mały pikuś przy podwyżkach wszystkiego, zaczynając od przepompowywania wody, kanalizacji, opłatach za przedszkole i co tam w mieście prąd zużywa.

cyt: "minister energii Krzysztof Tchórzewski zapewnia, że podwyżki nie zobaczymy na naszych prywatnych, domowych rachunkach"

Łże jak pies ten pan.

28.09.2018 13:53 PL

Historia sektora energii nr 5-2018 - "Ignacy Mościcki. Czarnoksiężnik z krainy azotu cz. III"

https://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252F2018%252Fignacy_moscicki__czarnoksieznik_z_krainy_azotu___cz__iii.pdf

Bezpieczna energia atomowa. Wielkie kłamstwa polit yków. The Big Lie. odc. 2

http://chomikuj.pl/djksysjsu/Film+dokumentalny/Bezpieczna+energia+atomowa.+Wielkie+k*c5*82amstwa+polityk*c3*b3w.+The+Big+Lie.+odc.+2,6532304912.avi(video)

28.09.2018 20:52 ludomir

@WSCIEKLY_KOT
Wszelkie porównania min Tchórzewskiego do zwierząt są niesłychanie krzywdzące dla tych ostatnich

30.09.2018 21:48 observer

Afera Volkswagena w Polsce.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego polski rząd (PiS) nic nie robi w kwestii afery Volkswagena? A może premier boi się, że mu Volkswagen zabierze z Polski montownie, w których Polacy za grosze składają samochody?

Zajawka jutrzejszego wywiadu z Bieńkowską.

https://www.rp.pl/Biznes/309309969-Polska-opoznia-akcje-sprawdzania-samochodow-z-Dieselgate.html


"* Mijają trzy lata od wybuchu dieselgate, gdy okazało się, że Volkswagen, a może też inne koncerny, instalował na masową skalę oprogramowanie zaniżające wyniki emisji spalin. Czy można powiedzieć, że wszystko, co dziś w Europie zjeżdża z taśm produkcyjnych, już spełnia normy ekologiczne? I że te samochody bardziej trujące, z podejrzanym oprogramowaniem, zostały naprawione?

Jeśli chodzi o nowe samochody, to wprowadzone już regulacje i te zaakceptowane, które wkrótce wejdą w życie, nie pozwolą już na powtórkę z afery. Natomiast jeśli chodzi o samochody do naprawy, to nie jesteśmy usatysfakcjonowani poziomem sprawdzania samochodów w niektórych krajach w ramach tzw. akcji przywoławczych. Przeciętnie w Europie poziom sprawdzenia wynosi 77 proc. Są kraje, w których sięga on 100 proc., ale w naszej części Europy — Polsce Rumunii i Słowacji — to jest w okolicach 40 proc. Czyli mniej niż połowa samochodów, z urządzeniami nielegalnie obniżającymi wyniki emisji spalin jest sprawdzona. Mówi się o zanieczyszczeniu powietrza, a przecież samochody są trzecim tego źródłem. Więc trzeba coś z tym zrobić, rząd musi współpracować z koncernami. Akurat z ich strony nie ma problemu, po trzech latach od wybuchu afery ich zachowanie jest dużo mniej aroganckie.

* Nie bardzo rozumiem, dlaczego w Polsce, i kilku innych krajach naszego regionu, te wskaźniki są niższe. Przecież akcja wymiany urządzeń nie obciąża rządów, ani konsumentów, tylko koncerny. Więc co jest przyczyną?

Wysłałam list do ministrów kilku krajów z apelem o wprowadzeniem obowiązku przywoływania samochodów. Nie wiem, dlaczego niektóre rządy nie chcą tego zrobić. Szczególnie w krajach, które mają problemy z zanieczyszczeniem powietrza, jak Polska. I do których, jak do Polski, sprowadza się dużo starych i tanich samochodów, w większości z silnikiem diesla. I tam zresztą odpływają te auta z krajów, gdzie jest obowiązkowa akcja przywoławcza. Ale nawet, jeśli rząd nie zamierza wprowadzić obowiązkowej akcji przywoławczej, to można tak współpracować z firmą, żeby jednak te wadliwe elementy wymienić. Jestem przekonana, że Volkswagen by to zrobił. Ale niektóre państwa, Polska też, zasłaniają się, ochroną danych osobowych. I Volkswagen nie wie, kogo na taką kontrolę wezwać. Można by przecież zmienić przepisy, albo po prostu wprowadzić taki obowiązek w czasie okresowych kontroli technicznych. Jestem przekonana że od strony prawnej, czy administracyjnej jest to możliwe."

30.09.2018 23:12 Ktos

Observer-
Akurat Bieńkowska była marnym ministrem a jej stanowisko w unii jest wyklepane przez jej kolegę Tuska.

01.10.2018 7:11 paranoik

pięknie napisane i o sercu jest i o duszy podoba mi się
dziękuje sir Dżulian
https://wolnemedia.net/serce-czlowieka-nie-jest-wytworem-technologii/

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto