ArtykulyRozwiązania systemowe

Kopenhagenizacja miasta: rower w mieście w 10 rysunkach

Rowery vs samochody

Rysunek 1. W 2016 roku liczba rowerów wjeżdżających do centrum miasta przekroczyła liczbę samochodów. Wszystkie rysunki: Copenhagenize Design Company/Mikael Colνille-Andersen

Kopenhaga samochodem: 37 minut

Rysunek 2. Typowa podróż w centrum: samochodem da się dojechać, ale zajmie to więcej czasu – w przypadku trasy na rysunku 37 minut.

Kopenhaga rowerem: 13 minut

Rysunek 3. Tą samą trasę przejeżdża się rowerem w 13 minut.

Arogancja przestrzeni (nawet w Kopenhadze!)

Rysunek 4. Fragment centrum Kopenhagi (Hans Christian Andersen Boulevard) przeanalizowany pod kątem wykorzystywania różnych środków przemieszczania się oraz zajęcia przestrzeni przez przypisaną im infrastrukturę transportową. Liczba przejazdów rowerem stanowi 62%, przy infrastrukturze rowerowej zajmującej 7% przestrzeni infrastruktury transportowej. Pasy samochodowe i parkingi dla aut zajmują łącznie 66% przestrzeni, przenosząc 9% ruchu.

Krótka historia inżynierii drogowej

Rysunek 5. W wielu miastach na świecie ruch optymalizowany jest pod kątem kierowców samochodów, kosztem pieszych, rowerzystów i transport miejskiego.

Koszty vs korzyści

Rysunek 6. Przejechany samochodem kilometr średni rzecz biorąc przerzuca na społeczeństwo koszt 89 centów, a rowerem daje korzyści 26 centów. Dane dla Kopenhagi.

Dlaczego mieszkańcy Kopenhagi jeżdżą rowerami?

Rysunek 7. Większość poruszających się rowerami mieszkańców Kopenhagi korzysta z nich ze względu na krótki czas dojazdu, 19% ze względu na chęć zażycia ruchu, 6% ze względu na niski koszt dojazdów a jedynie 1% przede wszystkim ze względu na chęć ochrony środowiska. Pokazuje to, że nie należy spodziewać się wysokiej skuteczności kampanii zachęcającej do przesiadania się na rowery ze względu na ochronę środowiska.

Sytuacje związane z urazami głowy

Rysunek 8. Niektórzy uważają, że jazda rowerem jest niebezpieczna, jednak tylko 1% urazów głowy ma związek z jazdą rowerem – jest wielokrotnie bardziej prawdopodobne, że doznasz urazu głowy w aucie. Dane: ZNS Hannelore Kohl Foundation.

Zmiana pytania: wysoka przepustowość samochodów czy wysoka przepustowość osób?

Rysunek 9. Na górze XX-wieczne podejście do infrastruktury transportowej – jaka jest przepustowość ulicy w autach na godzinę. Na dole podejście XXI-wieczne (z uwagą, że niektóre kraje i wydziały inżynierii ruchu wciąż tkwią mentalnie w minionym stuleciu) – jaka jest przepustowość ulicy liczona liczbą osób.

Zielona fala

Rysunek 10. Płynność jazdy rowerem przed (na górze) i po (na dole) zoptymalizowaniu świateł pod kątem jazdy rowerem. Po wprowadzeniu zielonej fali średnia prędkość przejazdu wzrasta, czas się skraca, a przede wszystkim maleje potrzebny do pokonania trasy wysiłek. Aż chce się jeździć rowerem.

Marcin Popkiewicz na podst. Copenhagenize your city: the case for urban cycling in 12 graphs

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly