Przełomowa decyzja niemieckiego sądu ws. ograniczeń dla diesli

Kilka dni temu Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku, czyli najwyższy sąd administracyjny Niemiec, podtrzymał wcześniejsze decyzje sądów niższej instancji, zgodnie z którymi władze lokalne mogły domagać się wprowadzenia restrykcji dla pojazdów z silnikami diesla.

Niemieckie miasta stale notują naruszenia dopuszczalnych przez prawo stężeń tlenków azotu (NOx), a więc związków w większości pochodzących z emisji spalin samochodowych. Dotrzymania norm żądały organizacje ekologiczne ClientEarth i Deutsche Umwelthilfe (DUH), zwracają się o rozstrzygnięcie do niemieckich sądów.

ClientEarth zaznacza, że werdykt sądu federalnego oznacza, że w Niemczech to władze lokalne będą mogły samodzielnie wprowadzać ograniczenia dla ruchu pojazdów z silnikami diesla w centrach miast w celu obniżenia stężeń dwutlenku azotu (NO2).

– Orzeczenie potwierdza, że restrykcje dla diesli są w Niemczech prawnie dopuszczalne. A wprowadzenie ograniczeń ruchu dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów jest najszybszym i najskuteczniejszym sposobem ochrony ludzi przed szkodliwymi zanieczyszczeniami powietrza – komentuje prawnik ClientEarth Ugo Taddei.

Agnieszka Warso-Buchanan, radca prawny z polskiego oddziału ClientEarth, ocenia jako pewne, że konsekwencje ograniczenia diesli w Niemczech odczuje też Polska. – Mamy nadzieję, że te ograniczenia przyspieszą w Polsce rozwój elektromobilności i zmobilizują samorządy do wprowadzania stref czystego transportu, skutecznie przyczyniających się do poprawy jakości powietrza – zaznacza prawniczka.

– Obawiamy się jednak, że szybciej dotkną nas konsekwencje negatywne: a więc zwiększony import wycofywanych z niemieckiego rynku pojazdów z silnikami diesla i tym samym wzrost zanieczyszczenia powietrza w centrach polskich miast – mówi.

ClientEarth wylicza, że w Niemczech jest zarejestrowanych ok. 15 mln pojazdów z silnikami diesla, czyli pojazdów, które w największym stopniu odpowiadają za zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu.

red. gramwzielone.pl

Komentarze

05.03.2018 7:03 Albatron

Dlaczego jedynie silniki Diesla ? Niech zakażą także innych silników spalinowych przecież również emitują szkodliwe substancje.
Dziwna ta decyzja.

05.03.2018 9:06 PIT

Pewnie to po skandalu gazowania małp ;-).
Lata mijają, a nic się nie zmienia co oni mają z tym gazowaniem?

http://www.bbc.com/news/world-europe-42858668

05.03.2018 15:34 Felek

Czyli już niedługo będzie - "Niemiec płakoł ze szczynścia, że mi sprzedoł tego dizlo, bo uny to Panie - zakazali gupki." Zaś samochody owe, z silnikiem diesla właśnie, będą truć powietrze w już i tak potwornie zatrutej Polsce.

12.03.2018 6:33 Carlinfan

"a więc zwiększony import" - a może z drugiej strony, to znaczy że zwiększony eksport, czyli zamiast utylizować sprzedamy za miedzę.
Przełom w obronie interesów, bynajmniej ochrony środowiska.

Dodaj komentarz

Kod
grakalkulator kalkulator zuzycia ciepla

Informacje

Linkownia

Wykonanie PONG, grafika GFX RedFrosch.



logowanie | nowe konto