ArtykulyRozwiązania systemowe

Europosłowie chcą wycofania do 2020 roku biopaliw produkowanych z olejów roślinnych

Komitet Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego przyjął 9 marca rezolucję wzywającą Komisję Europejską do stopniowego odejścia od wykorzystywania olejów roślinnych w produkcji biopaliw. Wszystkie grupy polityczne zgodziły się co do konieczności wstrzymania wsparcia dla produkcji biopaliw, które powodują wylesianie i osuszanie torfowisk. Obejmuje to szeroki zakres surowców, takich jak olej palmowy, soja i rzepak.

Cristina Mestre, specjalista ds. biopaliw w Transport & Environment (T&E): „Cieszymy się z postulatu Parlamentu Europejskiego, aby zakończyć wsparcie dla biodiesla produkowanego z olejów roślinnych. Paliwa te mają wyższe emisje niż zwykły olej napędowy oraz powodują wylesienia i osuszanie torfowisk. Prawdziwie zrównoważone i zaawansowane biopaliwa mogą mieć szansę tylko w przypadku, gdy Komisja Europejska przestanie promować tanie i szkodliwe dla środowiska rodzaje biodiesla”.

Średnio biodiesel z oleju roślinnego powoduje emisje wyższe o około 80% niż tradycyjny olej napędowy. Obliczając to uwzględniono emisje z całego cyklu życia biodiesla, które obejmują również emisje pochodzące ze zmiany użytkowania gruntów. Ma ona miejsce, gdy nowe lub istniejące pola uprawne są wykorzystywane do produkcji surowca na biopaliwa, powodując naruszenie biotopów wiążących dwutlenek węgla. W 2015 roku biodiesel produkowany głównie z oleju palmowego, rzepaku i soi był najpopularniejszym biopaliwem w Europie, z 80% udziałem w rynku.

Spośród wszystkich surowców służących do produkcji biopaliw, olej palmowy ma najwyższe emisje gazów cieplarnianych, trzykrotnie większe od emisji oleju napędowego. Ekspansja upraw palmy napędzana przez użycie jej jako surowca w produkcji biodiesla powoduje wylesianie i osuszanie torfowisk głównie południowo-wschodniej Azji, ale również Ameryki Łacińskiej i Afryki. Według danych T&E to kierowcy są największymi konsumentami oleju palmowego w Europie. W 2015 roku 46% oleju palmowego wykorzystywanego w Europie skończyło w zbiornikach samochodów.

Czytaj dalej na stronie INSPRO

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly