Artykuly

Kronika Rozdroża: 2009-01-16

Metropolie Afryki w obliczu katastrofy – Kapsztad, Lagos i Aleksandria zatoną?

Kapsztad, Lagos i Aleksandria, trzy wielkie miasta Afryki, są bezpośrednio zagrożone przez podnoszenie się poziomu wód oceanicznych. Jeśli proces ten będzie postępował, miliony ludzi będzie zmuszonych opuścić miejsca dotychczasowego zamieszkania.

Polski więcej w Dziennik

Gigantyczny jednostronny zakład z planetą

Limity wzrostuZniewolone przez dogmatyczne mity prezentowane przez teoretyków ekonomii „społeczeństwa kapitalistyczne są zamknięte we własnych samouwielbiających i samosprawdzających się przepowiedniach – sytuacja taka czyni je nieelastycznymi i bardziej podatnymi na upadek”, napisał Homer – Dixon.
Przyjmując jako obowiązujący na skalę planety system stałego szybkiego wzrostu przemysłowego i globalizacji, ludzkość jednostronnie założyła się z planetą, czy ekspansja ekonomiczna może zignorować ograniczenia zasobów i środowiska.
Finansowy rachunek tej psychozy idzie w miliardy, jednak długofalowym tego skutkiem jest rabunkowe trwonienie zasobów środowiska. Gdyby te straty ekonomiści pofatygowali się przeliczyć na pieniądze i wliczyć do rachunku, to sięgnęłyby one tysięcy miliardów dolarów.

English więcej w Irish Times

Tak, Możemy. Ale czy Zechcemy? (Yes, We Can. But Will We?)

rozdrStoimy na kluczowym rozdrożu w historii USA i świata. Mamy na nim do czynienia z tuzinami, o ile nie setkami istotnych aspektów związanych z sytuacją podaży i popytu. Każdy z nich ma własnych zwolenników, przeciwników i nieuświadomionych. Krótkowzroczne spojrzenie z osobna na poszczególne problemy wprowadza ryzyko spowodowania większych długofalowych szkód niż pożytku. W tym artykule, mam zamiar naświetlić najbardziej krytyczne składniki obecnej sytuacji, nie twierdząc, że cała reszta jest nieistotna, lecz skupiając się na tych najważniejszych, które przyćmiewają całą resztę:
1. to energia, a nie pieniądz, napędza naszą gospodarkę
2. nie każda energia jest równie wartościowa – każda inwestycja energetyczna ma swoje koszty początkowe i określoną jakość produkowanej energii, często nie uwzględniane przez rynek i ludzi zajmujących się środowiskiem
3. zdecydowanie największa szansa na lepszą przyszłość energetyczną leży w zbadaniu, zrozumieniu i ostatecznym wyzbyciu się uzależnień i nawyków konsumpcyjnych.

English więcej w The Oil Drum

Bush zgłasza żądania USA wobec Arktyki – stawką złoża ropy i gazu

Stany Zjednoczone zadeklarowały zamiar wykorzystania rozległych złóż ropy i minerałów skrytych w Arktyce przez rozciągnięcie „suwerennych praw” na te tereny.

.

English więcej w Guardian

Szczyt wydobycia fosforu, erozja gleby i zanieczyszczenia

Co roku na świecie eksportowanych jest 13,5 mln ton bananów. Zawierają one 4 tysiące ton czystego fosforu pochłoniętego z gleb tropikalnych plantacji. Większość tego pierwiastka nigdy nie wraca w miejsce, skąd został on zabrany.
Czy jednak plantatorzy nie mogą zastąpić składników odżywczych używając nawozów sztucznych? Do tego celu zostały przecież stworzone, więc dlaczego nie? Pewnie, że mogą.
Problem w tym, że światowe zasoby fosforu, które są używane do produkcji nawozów sztucznych, stale się zmniejszają. Może to nastąpić jeszcze w tym stuleciu. Problem z brakiem nawozów fosforowych jeszcze się nie pojawia, jednak całe pokłady tego pierwiastka znikają. Problemy zaczną się, gdy tylko popyt przekroczy podaż dostępnego na eksport fosforu. Oznacza to, że rolnicy żyjący w krajach, gdzie nie ma lokalnych złóż fosforu, będą chcieli kupić takie nawozy, lecz nie wystarczy dla każdego. A taka sytuacja może się pojawić już za 10-20 lat.

English więcej w Energy Bulletin

Peak oil, wyczerpanie energii i przyszłość miasta

kasaNowy rok zaczyna się głuchym odgłosem – 2009 przyniósł nam wśród głównych przemian, zwolnienia milionów pracowników, wzrost cen żywności, paliw i elektryczności. Rozglądając się wokół Lompoc mam wrażenie, że jeden przedsiębiorca po drugim zamyka swoje interesy lub redukuje rozmiary swej działalności.
Jeśli jesteś taki jak ja, to spędzasz czas na analizowaniu i ograniczaniu swoich osobistych wydatków do absolutnego minimum. Coś ekstra pozostaje daleko poza zasięgiem wielu z nas. Zamaskowane pod tymi problemami kryje się coś, o czym nie za wiele można usłyszeć w radiu, przeczytać w gazecie lub zobaczyć w telewizji. Jest to jednak bardzo realne i jest narastającym zagrożeniem. Mówię o oil peak – szczycie wydobycia ropy naftowej.

English więcej w The Lompoc Record

Zmartwienia drogowe

Obecne czasy są pełne nadziei dla zwolenników transportu publicznego. Społeczne zaniepokojenie rosnącymi cenami benzyny i spadającą wartością domów na przedmieściach doprowadziły na przykład w Los Angeles i Seattle do podniesienia podatków na zakup autobusów i rozbudowę linii kolejowych. Budżet federalny nie tylko podnosi wydatki na transport masowy, ale Barack Obama (którego rodzinne miasto Honolulu przegłosowało właśnie projekt rozwoju kolei lokalnej) jawnie poparł działania ukierunkowane na przemyślany i zrównoważony rozwój miast (smart growth) i stworzenia w tym celu w Białym Domu Biura Polityki Miejskiej.
Jak może wyglądać przyszłość, jeśli nowi urbaniści otrzymają możliwości działania? Tak jak wyidealizowana przeszłość, uwzględniając sugerowane reformy złożone w Charlotte. John Norquist, przewodniczący kongresu mówił o zastąpieniu sieci wielopoziomowych miejskich dróg bulwarami dla kierowców, rowerzystów, pieszych i dla robiących zakupy. Geoff Anderson, przewodniczący grupy Smart Growth America powiedział, że to jest czas do budowy większej liczby linii kolejowych – „drugiej połowy amerykańskiego systemu transportowego”.

English więcej w The Atlantic

Przyszłość oparta o paliw kopalne to fantazje

ropaPrzy obecnym poziomie zużycia całkowite zasoby paliw kopalnych wystarczyłyby na 200 lat. Na jak długo jednak wystarczy energii, jeśli uwzględnimy fakt, że Hindusi też chcą mieć prąd, a Chińczycy też chcą jeździć samochodami? Przecież zapotrzebowanie rośnie.
Dane z ostatniego roku pochodzące ze Statystycznego Przeglądu Energetyki Światowej 2008 BP, pokazują, że zużycie energii zwiększyło się w roku 2007 o 2.4 procent względem roku 2006. Jeżeli przyjąć te dane jako przewidywane tempo wzrostu zużycia energii w przyszłości, to pozostaje nam paliw kopalnych jedynie na 75 lat. Dopuszczając bardziej agresywny wzrost współczynnika o 5 procent wynikający z uprzemysłowienia obecnych mniej rozwiniętych krajów, to paliwa kopalne zostaną w pełni wyczerpane za 50 lat. A problemy z zapewnieniem wystarczającego wydobycia zaczną się dużo wcześniej.

English więcej w Online Opinion

Powrót na właściwe tory

usaUpadająca gospodarką spowodowała pojawienie się w Waszyngtonie nowego konsensusu dotyczącego projektu inwestycji-w-infrastrukturę-o-skali-raz-na-pokolenie. Obejmująca władzę administracja mówi o wydaniu aż 1 biliona dolarów na zapoczątkowanie wzrostu i nadrobienie zaniedbań z przeszłości. To projekt, który prezydent Obama określił jako „pojedynczą największą inwestycję w narodową infrastrukturę, odkąd stworzono federalny system autostrad w latach 50-tych”.

Na dobrą sprawę, amerykańskie linie kolejowe będące w rozsypce powinny być pierwszym kandydatem na te inwestycje. W całej Ameryce istnieją możliwości inwestycji kolejowych, gdzie relatywnie skromne środki mogą rozładować ogromne korki, jednocześnie oszczędzając energię i redukując liczbę ofiar. Wiele z tych projektów już się zaczęło, bądź znajduje się na etapie planowania i można je przyspieszyć. A jeśli chcemy tworzyć wielkie dzieła i na długi czas – a powinniśmy – to potencjał systemu kolei XXI wieku jest naprawdę zdumiewający.

Ostatnio wykonana ekspertyza Instytutu Milenijnego, przedstawiona na forum Narodowej Akademii Inżynierii, oszacowała korzyści z inwestycji 250-500 miliardów dolarów w nowoczesną infrastrukturę kolejową. Z opracowania wynika, że do 2030 roku taka inwestycja mogłaby zredukować długodystansowe przewozy ciężarówkami o 83 procent! Szybka kolej stałaby się też znaczącym przewoźnikiem pasażerskim. Jeżeli trakcje kolejowe były by zelektryfikowane, a energia w dużej części pochodziło ze źródeł odnawialnych, to inwestycja mogłaby zredukować krajową emisję dwutlenku węgla o blisko 40 procent, a zapotrzebowanie na ropę o 15 procent. Ograniczając koszty logistyczne, zwiększyłaby też sumaryczny wzrost gospodarczy w roku 2030 o dodatkowe 10 procent.

English więcej w Washington Monthly

Trzymając się faktów: wysoki koszt samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne mogą mieć znaczącą rolę w redukcji światowej emisji gazów cieplarnianych, ale to będzie kosztowało… Może to nawet wpakować koncerny samochodowe w dalsze kłopoty.
Aby pojazdy elektryczne i hybrydowe osiągnęły swój potencjał ekologiczny, rządy będą musiały dostarczyć znacznego wsparcia finansowego, skierowanego zarówno na konsumentów jak i do przemysłu, stwierdza raport firmy doradczej Boston Consulting Group. Same oszczędności w cenie paliwa bez subwencji rządowych nawet nie zbliżą ceny zakupu i używania samochodów elektrycznych do poziomu ekonomicznej opłacalności.

English więcej w CNN

Podobne wpisy

Więcej w Artykuly